Van kluspoezen tot Lukaku: ook deze reclames kregen wind van voren wegens vrouwonvriendelijk
De reclame van Bicky Burger waarin een man een vrouw slaat, is niet de eerste die een storm van kritiek krijgt en als vrouwonvriendelijk bestempeld wordt. De jongste jaren passeerden in ons land al meer omstreden campagnes de revue. Een overzicht.
Retailketen Veritas: “Nee is niet altijd nee”
“Zo logisch is, euh… vrouwenlogica.” Zo begon een radiospot van retailketen Veritas, die drie jaar geleden onder vuur kwam te liggen. Aan het woord was vervolgens een dame: “Als ik nee zeg, wil ik niet altijd nee zeggen. Kijk, heb ik een nieuwe handtas nodig? Nee. Wil ik ze? Ja. Is er een feestje? Nee. Maar wil ik hippe oorbellen? Ja. Dus in al mijn nee’s, zit ook een ja. Ah ja.”
Na enkele klachten van consumenten bij de Jury voor ethische praktijken inzake Reclame (JEP) werd de reclame aangepast. Veritas verklaarde het jammer te vinden dat de spot als “kwetsend en beschadigend” ervaren werd en beklemtoonde dat die zelfs gemaakt was door een vrouw.
De ‘kluspoezen’ van Gamma
De ‘kluspoezen’ van doe-het-zelfzaak Gamma werden in 2013 ‘bekroond met de Auwch Award, een ‘prijs’ die de Vrouwenraad uitreikte aan iemand die zich liet opmerken met een vrouwonvriendelijke of stereotiepe uitspraak of maatregel. Steen des aanstoots was een promotiefilmpje waarin kluspoezen gewapend met allerlei klusmateriaal van hun meest sexy kant te zien waren. (lees hieronder verder)
Onder meer het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen (IGVM) vond dat niet kunnen en een dag later werden de kluspoezen al offline gehaald. Opmerkelijk: de campagne werd ook manonvriendelijk genoemd: “Gaan mannen enkel naar een doe-het-zelfzaak wanneer er wulpse vrouwen zijn die zich in allerlei bochten wringen en dingen aanprijzen die niets met seks te maken hebben”, klonk het. “Seksistische reclame objectiveert zowel mannen als vrouwen.”
Lukaku die niet van vrouw kon verliezen
Dat zelfs onze nationale voetbaltrots Romelu Lukaku niet immuun is voor kritiek, bleek in 2016. Voor een reclamespot van de Nationale Loterij nam hij het in een spelletje virtueel voetbal op tegen zijn vrouwelijke tegenhanger bij de Red Flames, Cécile De Gernier.
Als hij het eerste doelpunt maakt, zegt hij: “Wat had je nu gedacht?” Dan zie je hoe iemand de console van De Gernier overneemt: meervoudig Nederlands FIFA-kampioen Koen Weijland. En bij elke tegengoal die hij krijgt, groeit het ongenoegen van Lukaku. Als achteraf blijkt dat hij verloor van Weijland en niet van De Gernier, is de opluchting bij Lukaku en de andere Rode Duivels zichtbaar groot. “Daarom lees ik de Bijbel drie keer per dag. God is groot”, klinkt het nog. (lees hieronder verder)
Ondanks de verontwaardiging over de spot, waren de makers zich van geen kwaad bewust. “Het gaat erom dat de vrouwen Lukaku beetnemen”, was de respons.
Philippe Geubels die de loonkloof “oploste”
Twee jaar geleden kwam ook komiek Philippe Geubels onder vuur te liggen voor een reclame die hij opnam voor schoenenmerk Bristol. Daarin werd de loonkloof tussen mannen en vrouwen opgevoerd. “In 2017 verdienen vrouwen nog steeds 20 procent minder dan mannen. Ik zeg tegen Bristol: daar moeten we iets aan doen”, klinkt het. Als een voice-over verteld heeft dat er 20 procent korting geldt op de hele damescollectie, grijnst Geubels: “Dat is ook weer opgelost.” (lees hieronder verder)
De reactie liet niet lang op zich wachten: “Kan Geubels bijles krijgen over de salariskloof en nooit meer zo’n achterlijk spotje opnemen?”, was een van de commentaren op sociale media.
West-Vlaams opleggerbedrijf: “Want to rent me?”
Ook een bedrijf uit Marke bij Kortrijk wekte twee jaar geleden toorn op, met opleggers die een foto toonden van twee vrouwen in lingerie en het opschrift: ‘Want to rent me?’ Volksvertegenwoordiger Joris Vandenbroucke (sp.a) bond de kat de bel aan op sociale media door een foto van de oplegger te delen met de hashtags #degoutant en #seksisme. (lees hieronder verder)
De Jury voor ethische praktijken inzake Reclame (JEP) bleek al een klacht te hebben gekregen en oordeelde dat de reclame “denigrerend” was voor de vrouw. De zaakvoerder van het betrokken bedrijf DV Rental zei “het probleem niet te zien”. Hij sprak van een “succesvolle campagne”.
De gebodypainte vrouwen van de E3 BinckBank Classic
Eerder dit jaar kwam de E3 BinckBank Classic in Harelbeke in opspraak nadat de wielerwedstijd een banner had gelanceerd met twee gebodypainte podium-missen die versmolten tot een kikker. De Internationale Wielerunie (UCI) stond op haar achterste poten en verplichte de koersorganisatie om de “vrouwonvriendelijke” affiche in te trekken. Er werd zelfs gedreigd met juridische stappen. Daarop werd een nieuwe affiche gelanceerd. (lees hieronder verder)
Het was niet de eerste keer dat de E3 in Harelbeke voor zoiets in opspraak kwam. In 2015 moest de banner van de wedstrijd ook al eens vervangen worden na een klacht van de UCI en het Instituut voor Gelijkheid van vrouwen en mannen. Toen ging het over een opwaaiende damesjurk en de zin ‘Wie knijpt ze in Harelbeke?’
Pommeline die niet door de beugel kon
Dat het niet altijd mannen zijn die kritiek krijgen voor vrouwonvriendelijke reclames werd twee jaar geleden duidelijk. Toen kwam Temptation Island-verleidster Pommeline in het oog van de storm te staan nadat ze in bikini verscheen in een reclamecampagne voor goksite StarCasino. Die was onder meer te zien op bushokjes en trams. Ook hier greep de Jury voor ethische praktijken inzake Reclame (JEP) in. Ze was van mening dat de reclame de vrouw herleidde tot lustobject en eiste dat ze aangepast of verwijderd zou worden. StarCasino legde zich daar niet bij neer.
Pommeline zelf begreep de heisa niet. “Dat is toch overdreven? Wat is daar nu vrouwonvriendelijk aan?” zei ze zelf. “Ik sta gewoon in bikini op die affiches, helemaal niet vulgair.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
WEERBERICHT. Eindelijk zachter weer. De zon doet haar best, maar kans op buien vanaf maandagavond
-
PREMIUM
ONZE OPINIE. “Waarom N-VA op het podium niet meer over migratie praat”
Uit alle peilingen blijkt dat het één van de twee grote thema’s is voor deze verkiezingen: migratie. En toch zweeg N-VA -op één zin na- volledig over het onderwerp op haar congres. “Het wordt de beslissende gok van deze verkiezingscampagne”, schrijft hoofdredacteur Dimitri Antonissen. “Is Bart De Wever sterk genoeg om van ‘de hard werkende Vlaming moet meer geld overhouden’ de inzet te maken? En in één adem ‘dat andere thema’ én het Vlaams Belang in de schaduw te zetten?” -
Zware verontwaardiging over nieuwe reclame Bicky Burger waarin man vrouw slaat: “Degoutant”
Er is zware verontwaardiging ontstaan over een nieuwe reclamecampagne van Bicky Burger. Die toont hoe een man een vrouw slaat, terwijl hij “Fake Bicky, fwa!” roept. Op sociale media wordt met onbegrip gereageerd: “Proficiat, mopjes over huiselijk geweld zijn echt wat we nodig hebben”, klinkt het. En ook: “Wat een degoutante, platvloerse, goedkope campagne”. -
-
PREMIUMGetuigenis
Net als Celine Van Ouytsel werd ook Elien (43) veelvuldig bedrogen door haar man: “Je hoeft me geen kus te geven, ga maar achter je pc zitten”
-
PREMIUM
Zoon van vermiste Annie De Poortere spreekt voor het eerst: “Plots moeten we rekening houden met moord. We hebben alleen maar méér vragen”
“Ga even zitten. We hebben uw mama gevonden.” Met dat telefoontje kreeg een stomverbaasde Jo Defever (56), de zoon van de vermiste Annie De Poortere, zaterdagnacht te horen dat er resten van haar lichaam in de tuin van hun buurman in Sint-Martens-Latem zijn teruggevonden. Dertig jaar na haar verdwijning. Hier spreekt zoon Jo voor het eerst: “Dat het verhaal nu zó een wending neemt: nee, dat had ik niet meer voorspeld.”Sint-Martens-Latem -
Het blijft klachten regenen over “wansmakelijke” reclame Bicky Burger: bedrijf biedt excuses aan
Goodlife Foods, het Nederlandse bedrijf achter Bicky Burger, heeft uiteindelijk zijn verontschuldigingen aangeboden voor de ophefmakende advertentie die op Facebook de ronde deed. Eerder op de dag werd al bekend dat het Instituut voor Gelijkheid van Vrouwen en Mannen (IGVM) nagaat of de reclame onder de toepassing van de Genderwet valt, die het aanzetten van geweld tegen vrouwen strafbaar stelt. Dat zei kersvers federaal minister van Gelijke Kansen Nathalie Muylle (CD&V). Zij vindt de campagne “schandalig en onverantwoord”. De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) heeft in totaal al zo’n 300 klachten ontvangen over de advertentie. “In verhouding tot andere campagnes zijn dat er enorm veel”, zegt voorzitter Piet Moens. -
update
Brandweerman (32) uit Maldegem verongelukt tijdens motorrit in Lapscheure: “Een man vol grappen en grollen”
Damme, Maldegem
-
Ben Hamou (PS) dient klacht in tegen ongepaste reclame van Bicky Burger
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
PREMIUM91
Wat doet Bart De Wever aan het stuur van Chinese e-truck in bomvol Sportpaleis?
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerSam Valkenborgs
piet devlieger
stefan crama
Rik Muylaert
Leo Mariën