1 op de 3 kan werk moeilijk combineren met gezin: zo hou je je work-lifebalans wel in evenwicht
33 procent van de 18-64-jarigen ervaart moeilijkheden om werk en gezin te combineren. De belangrijkste obstakels zijn veeleisende of vermoeiende jobs, lange werkdagen en onvoorspelbare of moeilijke uurroosters. Dat blijkt uit onderzoek van Statbel, het Belgische statistiekbureau. Wil je de balans tussen werk en privé in evenwicht houden? Lees er dan zeker onze tips eens op na.
1. Het is oké om werk en privé af en toe te mixen
Hoe hard je er ook naar streeft om werk en privé perfect gescheiden te houden, er zal een moment komen waarop je plots toch een werktelefoontje moet beantwoorden tijdens je vakantie of dat je jezelf erop betrapt dat je aan het facebooken bent tijdens de werkuren. Niemand is perfect, en jij ook niet.
2. Maak een schema (en schrijf het neer!)
Uit onderzoek blijkt dat we ons beter aan onze voornemens houden wanneer we ze neerpennen. Is het je voornemen om elke dag ten laatste om 18 uur te stoppen met werken? Schrijf dat dan op elke werkdag in je agenda. De dagelijkse herinnering aan je voornemen maakt het makkelijker om je er ook effectief aan te houden.
3. Maak je grenzen duidelijk aan de buitenwereld
Heb je een schema gemaakt om werk en privé in de toekomst gescheiden te houden? Laat dat dan ook aan anderen weten. Vertel aan je collega’s dat je vanaf nu niet meer reageert op werkmails tijdens het weekend (of stel een out of office in), zodat ook zij op de hoogte zijn van je andere aanpak. Ging je tot voor kort regelmatig een uurtje (of twee) lunchen met een vriendin tijdens de werkweek? Laat haar weten dat je vanaf nu liever na de kantooruren afspreekt, of beperk jullie lunch tot het halfuurtje dat door je werkgever voorzien is.
4. Vraag hulp aan je omgeving
Het is makkelijk om snel weer in onze oude patronen te vervallen. Daarom is het een goed idee om de hulp in te roepen van je omgeving. Dat hoeft trouwens helemaal niet zo officieel te zijn als het klinkt. Vertel de vriendin met wie je iets gaat drinken dat ze je op de vingers moet tikken als je je telefoon oppakt om je mails te checken, of vraag aan je collega om je te verwittigen als het 18 uur is, zodat je deze keer wel eens in de sportschool raakt.
5. Maak tijd voor zelfreflectie
Ons leven is constant in verandering. Het schema dat je nu hebt opgesteld voor jezelf is nu misschien perfect, maar dat wil niet zeggen dat het dat volgend jaar ook nog is. Maak maandelijks even tijd voor zelfreflectie, en vraag jezelf af hoe het nu zit met je work-lifebalans. Is het zoals het zou moeten zijn of zijn er nog aandachtspunten. Pas je schema aan waar nodig, en beloof jezelf om dat maandelijks te blijven doen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
Vrouwen dreigen pas in 2053 door het glazen plafond te breken, zegt nieuw onderzoek. Hoe scoort België?
In veel landen stoten nog steeds veel minder vrouwen door naar topfuncties als CEO of manager dan mannen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek. Ook als is er de laatste jaren vooruitgang geboekt, het glazen plafond is er nog steeds én belooft wereldwijd zeker nog 30 jaar (!) aan te houden. Hoe komt dat? En wat zijn de verwachtingen voor België? -
Gebruik jij ook deze herkenbare rekensommetjes om dure uitgaven te verantwoorden?
“Als ik een handtas koop van 300 euro en die elke dag gebruik, dan kost die me minder dan één euro per dag. Dus is de tas quasi gratis.” Klinkt deze redenering herkenbaar? Dan doe je onbewust aan ‘girl math’. En je bent niet alleen. Vrouwen posten op sociale media massaal hun herkenbare financiële wijsheden. -
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
PREMIUM
Waarom verschillen ambities zo erg? “Sommige willen grenzen verleggen, ook met omzetcijfers”
De ene is een carrièretijger terwijl de andere liefst tegen lunchtijd de boeken toe doet. Hoe komt het dat ambities zo verschillen? Waarom kijken sommigen neer op iemand die 20 uur werkt? Zijn overambitieuze werknemers vatbaar voor een burn-out? Vier experts ter zake geven antwoorden en leren hoe ambities gelukkig maken. “Voor sommigen staat ambitieus zijn gelijk aan stress. Dat zorgt voor afkeer.” -
PREMIUM
“Ik ben gisteren huilend vertrokken op kantoor. Wat nu?” Zo ga je om met emoties op het werk
Je tranen verbijten tijdens de kantooruren is anno 2023 niet meer nodig, merkt teamcoach Anneleen De Lille. En dat heeft meer voordelen dan je denkt. Hoe zeg je je collega’s en werkgever dat je het moeilijk hebt? De Lille verklapt een simpele methode die je toelaat om professioneel te blijven. “Je kan niet met een slobbertrui en ongewassen haren toekomen omdat het je dag niet is.” -
De nieuwe flexkantoren hebben één groot nadeel. Expert biedt oplossingen. “Zorg voor je eigen koffiemok”
-
Moeite met afkicken van je mailbox op vakantie? Expert geeft tips: “Begin een week op voorhand”
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Niet gemotiveerd op het werk? Belgische studie toont dat je leidinggevende daar voor iets tussenzit
Met goesting naar het werk gaan is voor de Belg niet zo vanzelfsprekend, blijkt uit een studie van rekruteringsspecialist Bright Plus. Belgische werknemers zijn weinig gemotiveerd en worden daar ook niet goed in bijgestaan door hun leidinggevende. “Bijna de helft doet het enkel voor het geld.” -
1 op de 3 affaires op de werkvloer start op het kerstfeestje van het bedrijf. “Dit maakt dat je sneller de stap zet”
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerNico Herbots
Charlie Sieber
Emi Hergersberg
Francinne Declerque