Direct naar artikelinhoud
The Original Soundtrack

Ik heb veel over voor een eigen Bill Murray-moment

Ik heb veel over voor een eigen Bill Murray-moment
Beeld rv

In het radioprogramma The Original Soundtrack sluiten De Morgen-journalist Robin Broos en zijn De Standaard-concullega Jeroen Struys een pax media. Elke zaterdagavond zoeken ze op Klara naar de mooiste filmmuziek binnen een afgelijnd thema. Deze week: Bill Murray.

Als ik een ding in mijn leven kon forceren, ik heb er zelfs veel voor over, was een eigen Bill Murray-verhaal. Ik verklaar me nader. Met regelmaat van de klok doen er de gekste verhalen over de Amerikaanse acteur de ronde.

Bill Murray.Beeld REUTERS

Hij stal frieten van het bord van een nietsvermoedende man, crashte de vrijgezellenavond van een willekeurige kerel, photobombde de verlovingsfoto van een lukraak koppel, tijdens SXSW kroop hij achter de toog van een bar om tequila-shots uit te delen en in Schotland liep hij binnen op een kotfeestje om er spontaan de afwas te doen.

Vorig jaar draaide de Amerikaanse documentairemaker Tommy Avallone er een film over: The Bill Murray Stories. Daarin interviewt hij de getuigen van die gekke verhalen. En die zeggen verrassend genoeg allemaal hetzelfde: dat het leek of Murray eens een gewoon moment wou hebben, tussen gewone mensen. Hij zei steevast: ‘No one will ever believe you.’ En plots was hij ook weer weg.

Kleine spoiler: zelf raakte Avallone niet tot bij Murray. Nochtans had hij zijn telefoonnummer. Geen gsm, want dat zou de acteur niet hebben. Wel zijn 800-lijn, een soort antwoordapparaat waar regisseurs en andere hun pitches gebald in twee minuten op mogen inspreken. Zint hem de vraag, belt hij terug. Sofia Coppola vertelde ooit dat het net zo ging voor Lost in Translation. Het toppunt was dat ze nooit helemaal zeker wist of Murray wel zou opdagen. Hij had toegezegd, maar verder was het dus met de ganse crew bang afwachten tot Murray uiteindelijk in Tokio kwam opdagen.

Het mooiste Bill Murray-verhaal in onze zoektocht voor The Original Soundtrack was dat van de Duitse cellist Jan Vogler. De twee ontmoeten elkaar in de businessklasse van een vliegtuig van Berlijn naar New York. Vogler had er twee zitjes, eentje extra voor zijn instrument, en dat vond Murray dan weer heel erg grappig. De twee praten en raken bevriend.

Een paar jaar geleden krijgt Vogler - op dat moment op tour in de VS - een berichtje van Murray. “Kom om 5 uur naar de Brooklyn Bridge, aan de kant van Manhattan.” Eens daar, startte een poëziewandeling, waar Murray onderweg gedichten voordroeg. Daar ontstond New World, een conceptplaat dat de culturele passies van de twee vrienden combineert. Een prachtig album waarop Vogler in trio muziek speelt, en Murray beroemde Amerikaanse teksten voorleest.

In The Original Soundtrack gaan we zaterdag proberen zelf een berichtje achter te laten op de voice mail van Murray, om hem uit te nodigen voor onze special op 20 oktober. Al heeft dat allicht een averechts effect. Een Bill Murray-moment, waarvan niemand je achteraf zal geloven, dat zet je niet in scène. Dat gebeurt gewoon, op een onverwacht maar gewoon moment.

Zaterdagavond tussen 18 en 20 uur op Klara. Te herbeluisteren op klara.be en als podcast (SpotifyiTunesGoogle Podcasts en Soundcloud).