Staat Belgische wegen boert verder achteruit
Volgens het tweejaarlijkse Global Competitiveness Report, een wereldwijde competitiviteitsindex die wordt samengesteld door het World Economic Forum, is de staat van de Belgische wegen er – in vergelijking met de rest van de wereld - alweer een stukje op achteruitgegaan. Met een 56e positie op de wereldranglijst moet ons land zelfs landen als Namibië (21e), Ecuador (35e) en Tajikistan (50e) voor zich dulden. Singapore en Nederland blijven de ranglijst aanvoeren.
Een aan gort gereden asfaltstrook, hobbelige kasseiwegen of inderhaast opgevulde vorstputten: iedere Belg die af en toe al eens een stuur in handen neemt, kent en verfoeit de soms pokdalige staat van ons wegennet. Een terechte ergernis, zo blijkt ook uit onderzoek van het World Economic Forum. In het Global Competitiveness Report 2019, dat zopas werd gepubliceerd, blijkt bovendien dat we qua weginfrastructuur alweer wat terrein hebben prijsgegeven in vergelijking met de rest van de wereld. Die vergelijking werd gemaakt op basis van een beoordeling door vertegenwoordigers in het land: zij gaven op een schaal van 1 tot 10 aan hoe het met de wegen is gesteld.
Met een 56e positie op 141 landen zakt ons land namelijk 10 plaatsen verder weg in het klassement, waardoor we ons voortaan laten omringen door landen als Thailand (55e) en Nicaragua (58e). De beste weginfrastructuur ter wereld ligt volgens het World Economic Forum nog steeds in Singapore, Nederland, Zwitserland, Hong Kong en Japan.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
HLN Shop
Pretpark (extra voordelig) meepikken vóór de grote drukte? Vier hoogvliegers voor de hele familie op een rij
De lente is het moment bij uitstek om een pretpark op de planning te zetten. De grote stormloop tijdens de zomervakantie blijft nog even uit, en vaak zit ook het weer uitstekend mee. Rest de vraag in welk pretpark jij het meeste fun beleeft. HLN Shop stipt vier kansmakers aan in vier provincies en vertelt waarom en voor wie ze niet te missen zijn. -
-
vtwonen
Schoonmaken met scheerschuim? Voor deze tien plekken - van de oven tot het toilet - is het een tovermiddel
-
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
Het terugdraaien van kilometerstanden bij tweedehands auto’s vormt nog altijd een groot probleem. Gelukkig zijn er ook andere zaken dan de kilometerteller waaraan je kan aflezen of de gereden afstand realistisch is. We zetten enkele tips op een rijtje. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
-
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
-
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
De Duitse autobouwers Mercedes-Benz en Volkswagen zagen de verkoopcijfers van hun auto’s - en daarmee ook de winst - flink dalen in de eerste drie maanden van het jaar. Dat komt onder andere door de “matige vraag” naar elektrische auto’s volgens Mercedes. “Zoals verwacht begint het jaar traag”, zegt financieel topman Arno Antlitz van Volkswagen. -
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
58 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRonny Biesen
William Cooreman
issie cardoza
Harald van Ooijen
Hubert Lescroart