Direct naar artikelinhoud
Film Fest Gent

‘Öndög’ en ‘Monos’ winnaars van 46ste Film Fest Gent

Still uit ‘Öndög’.Beeld RV

Öndög van de Chinese regisseur Wang Quan’an heeft op Film Fest Gent de Grand Prix voor Beste Film gekregen. De Zuid-Amerikaanse film Monos haalde de Georges Delerue Prijs voor Beste Muziek binnen. Daarmee zijn twee dagen voor het slot van het filmfestival de grootste prijzen al uitgedeeld.

en

Wang Quan’an won in 2007 de Gouden Beer op het filmfestival van Berlijn voor Tuya’s Marriage. Net als in Öndög speelde de Mongoolse steppe een cruciale rol in de film. Openen doet Öndög met de vondst van een overleden vrouw in een uitgedroogd graslandschap. Een beginnende politieman moet het lichaam bewaken, maar als snel komt een herderin met kameel hem gezelschap houden.

Wang Quan’an durft lange scènes in te lassen, waarin schijnbaar niets wezenlijks gebeurt. Tot de absolute stilte van de omgeving wordt doorbroken door een onverwachte levensgebeurtenis, zoals een overlijden of een geboorte. Of een onverwacht gevoel van liefde. De titel verwijst niet voor niets naar het Mongoolse woord voor ‘ei’, als een symbool voor de circle of life.

De internationale jury onder voorzitterschap van Joachim Lafosse roemde deze excentrieke contemplatie over leven en dood. Momenteel heeft Öndög nog geen verdeler in België; het is dus niet duidelijk wanneer de film in de zalen komt. De prijs is alvast goed voor een distributiepremie van 20.000 euro ter ondersteuning van de Belgische release en onder meer een mediacampagne in De Morgen.

Daarnaast gaf de jury ook een Special Jury Prize for Best Director aan de Italiaan Pietro Marcello, voor diens “subtiele, moedige regie” in Martin Eden. “Marcello speelt met de regels van tijd en genre door een arsenaal aan archiefbeelden te weven in een individualistische interpretatie van Jack Londons roman en creëert zo een nieuwe filmtaal voor het kostuumdrama.” Martin Eden draait vanaf 6 november in de zalen.

De Georges Delerue Prijs voor Beste Muziek, ten slotte, gaat naar de Zuid-Amerikaanse film Monos, van de Colombiaans-Ecuadoriaanse regisseur Alejandro Landés. De muziek werd geschreven door sound designer Lena Esquenazi en de Britse muzikante Mica Levi. Met haar scores voor de cultfilm Under the Skin en de biopic Jackie groeide Levi in geen tijd uit tot een van de meest bejubelde filmcomponisten van vandaag. Vrijdag treedt Levi met haar collectief CURL nog op in de Gentse Vooruit.

Hoewel haar muziek in Monos alles tezamen maar 22 minuten te horen is (de film duurt in totaal 102 minuten), is de soundtrack behoorlijk essentieel. De tijdloze, atypische geluiden van Levi versterken het gevoel van isolatie en vervreemding in dit verhaal over een achttal kindsoldaten die in opdracht van een naamloze organisatie oorlog voeren in de Zuid-Amerikaanse wildernis. 

“Via de muziek wilden we met tijd spelen”, vertelde Landés eerder dit jaar aan de Nederlandse website Cineville. “We wilden je het idee geven dat het misschien wel een soort post-apocalyptische toekomst is, of juist het heden. Mica heeft daarvoor natuurgeluiden gebruikt, en klassieke strijkers, maar ook elektronica zoals je die in een Berlijnse club hoort. Je weet nooit precies waar je naar luistert.”

Zondag kreeg hier. van Joy Maurits (Luca School of Arts) al de prijs voor Beste Belgische Studentenkortfilm. De Publieksprijs ging net als in 2016 naar Anthony Nti voor zijn film Da Yie. Nti draaide onlangs nog de trailerspot voor De slimste mens ter wereld. Morgen reikt de jongerenjury nog de Explore Zone Award uit. De North Sea Port Publieksprijs wordt pas na het festival bekendgemaakt. Voorts wordt de focus de komende dagen nog meer verlegd naar muziek, met donderdagavond Hollywood Nightmares, een programma gespeeld door Brussels Philharmonic onder leiding van Dirk Brossé. Op vrijdag, de slotavond, volgt het gala van de World Soundtrack Awards in dezelfde livebezetting.

filmfestival.be