Autobouwer Lexus onthult spraakmakende ‘elektrische auto van het jaar 2030’
Autobouwer Lexus brengt later dit jaar haar eerste volledig elektrische auto op de markt. Dat is echter níet het futuristische model op de foto’s bij dit verhaal. Deze LF-30 is weliswaar net onthuld, maar blijft een studiemodel waarmee Lexus vooruitblikt op auto’s en technologieën van het jaar 2030.
Met zo’n studiemodel doet een automerk vaak twee dingen: aan de ene kant laat de fabrikant zien waar het achter de schermen mee bezig is. Welke kant gaat het design van de modellen op, welke vooruitstrevende technieken worden er ontwikkeld en wat kan zo’n auto straks allemaal? Ten tweede peilt een dergelijke ‘concept car’ de reacties van het publiek: krijgt het model positieve reacties van de doelgroep die de automaker voor ogen heeft? Dan verschijnt een minder extreme versie van de auto binnen een paar jaar als productieversie.
Dat laatste zal met de ‘LF-30 Electrified Concept’ waarschijnlijk ook gebeuren: de extreme, naar boven openende vleugeldeuren komen vast niet terug, maar de basisvormen van deze ‘Lexus Future 30’ geven al wel een hint van de toekomstige ontwerpstijl van het Japanse merk. Met bijna 5,10 meter lengte, een breedte van bijna twee meter en een hoogte van 1,60 meter kijken we hier naar een voorbode van een grote, relatief hoge Lexus.
Elektro-wielen
Kenmerkend is dat de Lexus-studie volledig elektrisch wordt. Er zitten alleen geen elektromotoren tussen de wielen zoals we dat nu vaak zien, maar Lexus heeft ze ín de wielen verwerkt. Met deze zogenoemde ‘in-wheel motors’ kan elk wiel afzonderlijk worden aangestuurd, waardoor de auto volgens z’n bedenkers wendbaarder wordt en erg snel kan reageren op input van de bestuurder. Bovendien zorgt het systeem voor vierwielaandrijving wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld bij glad wegdek.
Deze techniek gaat er wel degelijk komen: volgens Lexus krijgt elke elektro-Lexus van de toekomst wielmotoren. Of de eerste productie-EV van het merk, die volgende maand al wordt onthuld, ze ook krijgt is niet waarschijnlijk. Dit type e-motor is nu namelijk nog vrij duur.
Zelfrijdend
Ook de besturing werkt volledig elektrisch, waarbij de LF-30 in verschillende standen zelfstandig kan rijden. Zo kun je bij het studiemodel kiezen voor ‘Chauffeur Mode’, waarbij de auto grotendeels alles zelf doet en het stuurwiel een stukje kan worden weggeschoven. In de ‘Guardian Mode’ helpt het systeem, dat het merk de ‘Lexus Teammate’ noemt omdat het als een alerte bijrijder mee rijdt, wat subtieler mee op de achtergrond door bijvoorbeeld in te grijpen wanneer je over een doorgetrokken streep rijdt.
Door de kleur van de voorkant aan te passen en door het gebruik van lichtpatronen laat de LF-30 aan andere weggebruikers zien of hij in normale of autonome modus staat. Een ingebouwde drone kan bovendien helpen om je bagage van de auto naar huis (of vice versa) te brengen, waarna de auto zichzelf kan parkeren.
Projecties in het dak
Aan de binnenkant laten de Japanners technologieën zien die andere fabrikanten ook al hebben aangekondigd – of zelfs al gebruiken in bestaande modellen. Zo kan je veel functies van de LF-30 bedienen met je stem of met handgebaren, gebruikt de auto augmented reality om de navigatiekaarten duidelijker te maken en herkent de Lexus informatie over de bestuurder die is opgeslagen in een ‘sleutelprofiel’. Aan de hand daarvan zet de auto zich meteen in jouw favoriete stand zodra je instapt.
Verder valt nog een aantal voorzieningen op: zo kan het audiosysteem de cabine extra stil maken door de inzet van antigeluid, kan hij een sterrenhemel of een landkaart projecteren op het glazen dak en zijn de achterste ruiten te blinderen met een druk op de knop voor meer privacy. Het is nu nog toekomstmuziek, maar al het aan Lexus ligt, zijn dit soort functies in 2030 dus realiteit.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
-
Leuk zo’n Tesla, tot het scherm het begeeft
Het leek zo mooi en vooruitstrevend: Tesla heeft heel veel functies van zijn auto’s ondergebracht in een reusachtig beeldscherm. Maar nu bij oudere Tesla’s dat scherm het plotseling blijkt te kunnen begeven, zijn de problemen groot. De elektrische auto’s worden er praktisch onbruikbaar door en kunnen zelfs niet meer opgeladen worden. -
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJan Peau
willem merken
chris vangiesbergen
Luc Snykers
Ricci Latte