Always krijgt bakken kritiek na verwijderen van vrouwelijk symbool van verpakking maandverband
Als reactie op de kritiek van onder andere transgenders kondigde Procter & Gamble, de fabrikant achter Always, aan dat ze het venussymbool dat van oudsher geassocieerd wordt met vrouwelijkheid van hun verpakking zal schrappen. Al kan dat niet bij iedereen op bijval rekenen.
Na veel kritiek zal Always dan toch het venussymbool van de Amerikaanse verpakking halen. Transgenders en non-binaire personen die zich niet thuisvoelen in de traditionele gendercategorieën man of vrouw waren niet te spreken dat het vrouwelijke symbool nog altijd op de verpakking van hun maandverband prijkt omdat er consumenten zijn die menstrueren maar zich daarom niet als vrouw identificeren.
“Al meer dan 35 jaar staat Always voor meisjes en vrouwen, en dat zullen we blijven doen”, zei het bedrijf in een verklaring. “Maar we dragen ook diversiteit en inclusie hoog in het vaandel en zijn dus voortdurend zoekende om de behoeften van onze consumenten zo goed mogelijk te begrijpen.”
Steph deNormand van Fenway Health, een organisatie die zich bezighoudt met het welzijn van de lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgendergemeenschap vindt het alvast een goed idee dat Always het symbool gaat verwijderen. “Het vrouwelijke venussymbool kan bij sommige consumenten een gevoel van angst creëren. Transgenders en non-binaire personen worden voortdurend misgendered (wanneer verkeerde voornaamwoorden of andere genderspecifieke termen gebruikt worden als er naar iemand verwezen of tegen iemand gesproken wordt n.v.d.r.). Een gebaar als dit van Always maakt het veel toegankelijker voor die mensen om de producten te gebruiken.”
Maar de actie kon niet alleen op lof rekenen. Op sociale media werd het nieuwe ontwerp bekritiseerd omdat er maar aan een kleine populatie gedacht wordt en er toegegeven wordt aan de ‘gekke liberalen’. Anderen hadden het symbool dan weer nog nooit eerder opgemerkt. Het symbool komt ook niet op elke verpakking voor.
En ook uit feministische hoek wordt boos gereageerd. “Door het vrouwelijke symbool weg te halen van de verpakking van maandverband en tampons, ontken je eigenlijk dat vrouwen bestaan”, aldus de Britse radicale feministische schrijfster Julie Bindel. “We gaan richting de volledige eliminatie van de biologie van vrouwen. Het symbool wordt al decennia lang gebruikt door feministen. Dit is een laffe daad van een merk dat zich volledig overgeeft aan de transgenderagenda.”
Op deze kritiek heeft Always voorlopig nog niet gereageerd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
OPROEP. Ben of wil jij een ‘tradwife’? Wij zoeken mensen die houden van zeer traditionele rollen in hun huishouden
De tijd dat vrouwen enkel achter het fornuis thuishoorden liggen achter ons. Maar tegenwoordig groeit de groep aan jonge mensen die terug willen naar een zeer traditioneel gestructureerd huishouden. Wij zoeken mensen die zich hierin herkennen. -
Opvallende trend op sociale media: vrouwen zeggen seks en daten trots vaarwel. “Ik heb zo’n betere mindset”
In plaats van stoppen met drinken, zetten veel vrouwen liever het daten on hold. Dat blijkt uit de nieuwe trend boysober, die nu de ronde doet op sociale media. Het zou dé manier zijn om toxische datinggewoontes aan te pakken. “Het voelt zo bevrijdend”, getuigen vrouwen die het al deden, maar er zijn wel enkele regels. -
-
HOROSCOOP. Hoog libido voor Ram en saaie sleur voor Schorpioen: astrologe Esther voorspelt je week
-
Jawel, je kan nu ook een geurkaars kopen ... die ruikt naar het orgasme van acteur Jacob Elordi
Het kan niet gek genoeg: van een kaars met de geur van Gwyneth Paltrows vagina tot de seksparfums van Harry Styles. Op sociale media zijn fans nu gek van een nieuwe, bizarre geur ... Enter: een kaars die ruikt naar het gebruikte badwater van acteur Jacob Elordi uit de veelbesproken film ‘Saltburn’. En jij kan die vanuit België bestellen. -
7 op de 10 Belgen wassen hun nieuwe kleding niet. Is dat wél nodig?
Volgens een bevraging van Le Chat bij 1.000 Belgen wassen amper drie op de tien Belgen hun nieuwe kleren voor ze die aantrekken. Niet slim, zegt doctor in de dermatologie Barbara Geusens. Ze schetst de mogelijke gevolgen voor je huid en waarschuwt voor nog enkele vastgeroeste wasgewoontes waar je beter van afstapt. -
Dit wordt de kleur van 2024. Trendwatcher Hilde Francq: “Niet enkel een tint, maar ook een gevoel”
-
Wie een date wil scoren, moet ‘rizz’ hebben. Wat betekent het Engelse woord van het jaar?
-
HOROSCOOP. Een relaxte week voor Kreeft en weinig energie voor Vissen: astrologe Esther voorspelt je week
Elke week onthult astrologe Esther van Heerebeek nu nog diepgaander wat de sterren mogelijk voor jou in petto hebben. Stellen je gezondheid en je geld het goed en welke plottwists staan er je in je carrière of liefde te wachten? Esther geeft voor elk sterrenbeeld een helder overzicht. “Je eigen planeet Mars staat deze week aan het roer. Dat zorgt voor een hoog libido, Ram.” -
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
Gratis zonnepanelen én goedkopere stroom: dat is het model waarmee EnergyVision Vlaanderen wil veroveren. De energiespeler werkt volgens het derdebetalersysteem. De installatie van de zonnepanelen is gratis. Aan EnergyVision betaal je voor de opgewekte elektriciteit die je verbruikt. Mijnenergie.be analyseert de opmerkelijke formule, waar ook mede-investeerder Marc Coucke via zijn investeringsmaatschappij Alychlo zijn schouders onder zet. -
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerGeert Talloen