Direct naar artikelinhoud
Brood

Vlaamse bakkers kwaad op Delhaize voor ‘misleidende’ reclame

Bakkerij Martens GentStefan MartensBakker BroodBeeld Geert Braekers

Bakkers Vlaanderen is niet opgezet met de campagne ‘Brood, maar dan beter’ van de supermarktketen Delhaize. De beroepsvereniging van Vlaamse ambachtelijke bakkers vindt dat de nieuwe campagne doet uitschijnen dat enkel bij Delhaize brood zonder bewaarmiddelen wordt gemaakt.

“Niets is minder waar: onze ambachtelijke bakkers maken al jaren broden zonder toegevoegde bewaarmiddelen”, zegt directeur Bruno Kuylen.

Er is niets verser dan een brood van de ambachtelijke bakker, stelt de federatie. “Een brood wordt bij onze bakkers niet alleen ter plaatse afgebakken en verkocht, onze bakkers maken en kneden vakkundig hun deeg zelf om het nadien ook nog ter plaatse af te bakken en te verkopen. Verser kan dus niet. Bovendien heeft het brood van onze bakker door zijn lokale verankering een zeer lage ecologische voetafdruk. Een kwaliteitsvol en klimaatvriendelijk brood: daarvoor moet je bij je lokale ambachtelijke bakker zijn.”

 De vereniging hoopt dat Delhaize de campagne aanpast. Een klacht bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) is voorlopig nog niet aan de orde.

In een reactie laat Delhaize weten dat de broodcampagne kadert in een bredere campagne om de kwaliteit van Delhaize-producten in de kijker te zetten. “We willen vooral tonen hoe we elke dag aan de kwaliteit van ons brood werken”, zegt woordvoerder Roel Dekelver. “Daarbij zijn we geïnspireerd door de authentieke ambachtelijke bakkers. Het is allemaal in het belang van de Belgische klant.”