Direct naar artikelinhoud
ContainerdramaUpdate

Alle 39 slachtoffers Chinezen, ‘trucker niet op de hoogte’: alles wat we nu weten over de koelcontainer

Alle 39 slachtoffers Chinezen, ‘trucker niet op de hoogte’: alles wat we nu weten over de koelcontainer

De 39 levenloze lichamen die de Britse politie gisteren in een koelcontainer  aantrof, hadden allemaal de Chinese nationaliteit. Dat bevestigt het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken. De koelcontainer kwam uit Zeebrugge. De chauffeur zou niets hebben geweten van plannen over mensensmokkel en zou zelf de hulpdiensten hebben gebeld. Dit is wat we nu weten over het drama.

en

Dit artikel wordt voortdurend aangevuld met de laatste ontwikkelingen

39 Chinese slachtoffers, onder wie één tiener

Iets voor 2 uur 40 in de nacht van dinsdag op woensdag werden de Britse hulpdiensten opgeroepen naar een industriële site in Grays, zo’n 40 kilometer ten oosten van Londen. De 39 lichamen die ze aantroffen in een vrachtwagen werden ter plekke dood verklaard. Volgens de politie gaat het om 31 volwassen mannen, 7 volwassen vrouwen en een jongvolwassen vrouw. De slachtoffers hebben allen de Chinese nationaliteit.

‘Speuren naar mensen in koelcontainer erg moeilijk’

Speuren naar migranten die zijn verstopt in koelcontainers of -wagens is erg moeilijk omdat deze goed geïsoleerd en afgesloten zijn. Dat zegt de Nederlandse Koninklijke Marechaussee, die daarmee de berichten van de Brugse burgemeester Dirk De fauw bevestigt. 

De marechaussee werkt onder meer met ‘migratiehonden’ bij het speuren naar verstopte migranten. “Die honden hebben de geur van mensen nodig om aan te slaan”, zegt woordvoerder Steven Comba. “Ze zijn daarop getraind. Maar als de container hermetisch is afgesloten, dan kunnen de honden ook niets ruiken.”

Deze honden hebben in het verleden toch al mensen ontdekt in koelcontainers. Comba wil niet ingaan op de omstandigheden of vindplaatsen en om hoeveel mensen het ging. “We hebben een paar keer mensen aangetroffen in koelwagens.”

Ook andere speurhonden en CO2-meters worden ingezet om mensen op te sporen die zich willen verstoppen. Dan  gaat het meer om ‘inklimmers’ in normale containers en vrachtwagencombinaties.

De Crem wijst Francken met de vinger

Minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V) kon donderdagmiddag in de Kamer geen bijkomende informatie verschaffen over het drama in Essex. Wel wees hij voormalig staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) met de vinger.

“We weten wat het probleem is, het is niet nieuw”, zei De Crem. “Het gaat om mensen die willens en wetens geen asiel willen aanvragen en enkel de bedoeling hebben om zo vlug mogelijk naar het Verenigd Koninkrijk te komen en dan in de klauwen vallen van mensensmokkelaars. Het gaat om een absoluut misbruik van mensen door schabouwelijke netwerken, dat wij in België bestrijden.”

“Ik heb bij mijn aantreden personeel van andere diensten naar West-Vlaanderen moeten verplaatsen, want de beloofde capaciteit was niet gerealiseerd. Ik heb in Zeebrugge middelen vrijgemaakt voor scanners en controles, en dat heeft u met N-VA niet gedaan. Mijn vraag is: waar waart ge? Ge waart er niet op het moment dat ge het kon doen”, sneerde De Crem, tot groot ongenoegen op de N-VA-banken. “Daar gaat het over mijnheer Francken: op het terrein zijn en doen wat gedaan moet worden, niet aan aankondigingspolitiek doen.”

Chinese overheid bevestigt nationaliteit slachtoffers

Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken heeft bevestigd dat de 39 mense n die dood werden aangetroffen Chinezen zijn. Dat meldt de Global Times, een krant die wordt uitgegeven door de Communistische Partij van China. Het ministerie gaf nog geen verder commentaar op de zaak.

Mogelijk Noord-Ierse link

De Britse politie onderzoekt of de georganiseerde misdaad achter het transport zit. Tevens is een internationale klopjacht begonnen naar de bende mensensmokkelaars die verantwoordelijk zou zijn. Volgens de Daily Mail bekijken speurders een Ierse smokkelbende die banden zou hebben met de Bulgaarse stad Varna. Er zijn afgelopen nacht twee huiszoekingen geweest in Noord-Ierland.

Fatale tocht vertrok uit Zeebrugge

Het is intussen zeker dat de container via Zeebrugge in het Britse Essex terechtkwam. Rederij Cobelfret kon het transport detecteren en bevestigt dat de trailer bij hen passeerde. Hij kwam dinsdagmiddag om 14.49 uur lokale tijd in Zeebrugge aan en verliet de haven nog dezelfde dag. Van daaruit ging de koelwagen naar het Engelse Purfleet. 

Mensen zaten in koelcontainer

Volgens de Britse brancheorganisatie voor vrachtwagenchauffeurs is de container in kwestie een koelcontainer. De temperaturen binnenin kunnen zakken tot wel 25 graden Celsius onder het vriespunt. De mensen zouden meer dan twaalf uur, volgens sommige bronnen zelfs meer dan vijftien uur, in de koelwagen hebben gezeten vooraleer ze werden aangetroffen. Het blijft op dit moment onduidelijk waar en hoe de mensen in de koelcontainer van de vrachtwagen terechtgekomen zijn. De kans dat de slachtoffers in de haven van Zeebrugge in de trailer beland zijn, is volgens burgemeester Dirk De fauw (CD&V) zo goed als onmogelijk.

Wat met de douanecontroles in Zeebrugge?

In Zeebrugge zijn de 39 mensen voorbij de douanediensten geraakt. Francis Adeyns, woordvoerder van de FOD Financiën, zegt dat er ten vroegste vandaag commentaar wordt gegeven, nadat de zaak intern is bekeken. “Maar de douane is er in de eerste plaats om op goederen te controleren, niet op mensen”, klinkt het. Bijna elke nacht controleert de federale scheepvaartpolitie wel in de haven met honden en warmtescanners, al wordt lang niet elke container gescreend.

In dit geval ging het om een koelcontainer, waardoor een belangrijke troef om eventuele aanwezigheid van mensen in een transport op te sporen wegvalt: de scanner. “Een warmtescanner gebruiken op een koeltransport is onmogelijk omdat die containers hermetisch afgesloten. Verder waren de papieren en verzegeling volledig in orde”, klinkt het binnen de haven. Simpel gezegd: door de enorme isolatie kan je niks beginnen met speurhonden of CO 2-meters, die menselijke aanwezigheid kunnen detecteren. 

Mensensmokkel?

De Britse autoriteiten waarschuwen voor een lang en complex onderzoek. Hoewel het onduidelijk is of het gaat om migranten die in het Verenigd Koninkrijk werden binnengesmokkeld, wijzen alle signalen die richting uit. De Britse politie probeert nu het exacte traject van de fatale reis te ontwarren.

Lees nu
Beeld Reuters

De politie bevestigde dat de trekker zondag via Dublin in Holyhead is aangekomen. Het voertuig ging gisteren omstreeks 1.30 uur Belgische tijd de oplegger ophalen en vertrok uit de haven van Purfleet kort na 2 uur. De politie werd door de ambulancediensten even voor 2.40 uur opgebeld met de melding dat er 39 lijken in een vrachtwagen waren gevonden.

Chauffeur ‘zou geen weet gehad hebben van mensensmokkel’

De chauffeur van de vrachtwagen, een 25-jarige man uit Noord-Ierland werd al snel gearresteerd op verdenking van moord. Hij wordt momenteel nog steeds door de politie ondervraagd. Familieleden van de chauffeur vertelden aan BelfastLive dat ze “niet weten wat er aan de hand is” en verder geen commentaar willen geven. Naar eigen zeggen weten ze niet of hij op zichzelf werkte of in opdracht van een transportbedrijf reed.

De man zou “heel waarschijnlijk” geen weet hebben gehad van plannen voor mensensmokkel. Dit hebben meerdere media gemeld. De trucker zou volgens vrienden zijn voertuig op een industrieterrein hebben geparkeerd en papierwerk gaan verrichten. Hij opende de container en zag al de lijken. Hij belde daarop geschokt de hulpdiensten die op hun beurt de politie verwittigden.

De vrachtwagen met oplegger werd overgebracht van het industrieterrein in Grays naar een beveiligde locatie. 

Vrachtwagen geregistreerd in Bulgarije

De vrachtwagen is geregistreerd in Bulgarije, zo schrijven Britse media. De truck is geregistreerd in Varna op naam van een bedrijf waarvan de eigenaar een Ierse vrouw is. De registratie gebeurde in juni 2017. De vrachtwagen verliet daags erna het land, schreef Daily Mirror.