Niet elektrisch, wel digitaal: dit is de compleet nieuwe Volkswagen Golf
Wanneer Volkswagen een nieuwe Golf onthult, is dat groot nieuws. Vandaag laat Volkswagen voor het eerst de compleet nieuwe achtste generatie zien. En die zit vol met moderne technologie.
Door het ontbreken van elektro-aandrijving zal de prijs van de nieuwe Golf met benzine- of dieselmotor naar verwachting flink lager blijven dan die van de ID.3. Die elektrische familie-auto komt volgend jaar op de markt en gaat zo’n 40.000 euro kosten, terwijl de prijslijst van een Golf zo rond de 25.000 euro zou beginnen. De exacte prijzen maakt Volkswagen later bekend.
Hybrides én stekkerversies
Er staan wel verschillende versies op de planning die hulp krijgen van elektriciteit. Zo kun je straks kiezen uit zogenoemde mild-hybrides, die beschikken over een sterker elektrisch systeem met 48 Volt. In dat geval zit er een grotere boordaccu onder de rechtervoorstoel, waar de Golf tijdens het remmen energie in kan opslaan. Die energie kan de auto vervolgens weer gebruiken om bijvoorbeeld de airco en de radio te laten draaien terwijl de motor uitstaat. Door dit systeem zou de populaire Volkswagen tot 12 procent zuiniger moeten zijn dan het vorige model.
Verder komen er twee versies die je kunt opladen met een stekker. Bij zo’n plug-inhybride kun je de eerste vijftig kilometer zuiver elektrisch rijden, waarna een conventionele benzinemotor het werk weer overneemt. Hiermee kun je bijvoorbeeld je dagelijkse ritten elektrisch rijden, en toch op vakantie zonder je zorgen te maken over laadpalen en accu-stress onderweg. Voor het eerst levert Volkswagen twee versies van deze stekker-Golf: de minst sterke levert 150 kilowatt (204 pk) aan vermogen en heet e-Hybrid, terwijl de duurdere GTE met 180 kilowatt (245 pk) net wat sterker is.
Later vult VW het leveringsgamma ook nog aan met een sportievere GTI met een benzinemotor, een GTD met een dikke diesel en een Golf R, het voorlopige topmodel met meer dan 300 paardenkrachten. Daarnaast valt er te kiezen uit een Golf die op aardgas kan rijden (die heet TGE), komen er zoals gebruikelijk versies met vierwielaandrijving én verschijnt er ook opnieuw een Variant – ofwel de stationwagen.
(Bijna) alles digitaal
Waar de buitenkant van de nieuwe Golf voorzichtig is vernieuwd, verandert er in het interieur wat meer. Zo heeft elke versie twee moderne digitale schermen: eentje op de plaats waar normaal gesproken de tellers zitten, en eentje midden in het dashboard. Het lijkt op het eerste gezicht alsof Volkswagen deze twee schermen heel fraai met elkaar verbonden heeft, maar in werkelijk is dat een slimme optische truc. Het scherm voor je neus is erg fraai en op meerdere manieren in te stellen, terwijl het middelste verkrijgbaar is in twee groottes maar in alle gevallen overtuigt met strakke indeling, moderne graphics en vlotte reacties.
Vrijwel geen fysieke knoppen
Opvallend is dat je vrijwel geen fysieke knoppen meer zult vinden in de Golf. In de plaats daarvan zijn er diverse groepen met toetsen, die je niet kunt indrukken maar alleen kunt aanraken. Links van het stuurwiel kun je bijvoorbeeld de verlichting bedienen, in het midden bereik je onder meer de menu’s voor parkeren en de hulpsystemen, terwijl je het audiovolume kunt aanpassen met twee horizontaal liggende ‘aanraakschuifjes’ voor het aanraakscherm. Zelfs de bediening van het schuifdak is digitaal; een ‘swipe’ met je vinger is voldoende om hem open of dicht te doen.
Belangrijker is een nieuw systeem waarmee je de auto kun bedienen door middel van simpele stemopdrachten. Zo kun je als het ware met de Golf praten door ‘Hallo, Volkswagen’ te zeggen. Vervolgens is een zinnetje zoals ‘Ik heb koude handen’ voldoende om de verwarming op handhoogte warmer te laten zetten, of ‘Ik heb honger’ om de navigatie naar restaurants in de buurt te laten zoeken. Door de tijd heen leert de Golf meer en meer stemcommando’s en werkt het systeem dus steeds beter en prettiger, belooft Volkswagen.
Winkeltje aan boord
Opmerkelijk: Volkswagen rust de Golf uit met een virtueel winkeltje. Daar kom je via het aanraakscherm terecht, waarna je diverse functies voor de auto kunt kopen die VW op afstand activeert. Stel: je hebt in eerste instantie gekozen voor de ‘simpelste’ variant van de adaptieve cruise control. Die houdt keurig afstand tot je voorligger, maar er bestaat ook een geavanceerdere versie (Travel Assist) die de auto deels zelfstandig laat rijden en zelfs bochten kan laten nemen. Tik dat aan in de ‘Shop’, betaal de meerprijs en ineens heeft je Golf meer functies.
ID Light
Over opties gesproken: de Golf heeft altijd koplampen met led-techniek maar is ook te voorzien van een slimmer systeem dat luistert naar de naam ID Light. Deze verlichting is adaptief, wat wil zeggen dat het de lichtbundel zelfstandig kan aanpassen aan de omstandigheden waarbij het bijvoorbeeld tegenliggers niet verblindt. Ook nuttig is het zogenoemde head-up display, dat belangrijke informatie zoals je snelheid voor je neus in de voorruit projecteert.
Dat werkt heel fijn, al biedt de ID.3 een uitgebreidere versie van deze voorziening. Die eerder genoemde elektrische Volkswagen heeft meer ruimte in zijn neus (door het ontbreken van een verbrandingsmotor) en dus plek voor een grotere projector die onder meer gebruikmaakt van augmented reality. De nieuwe Volkswagen Golf 8 is dus digitaler, luxer en moderner dan al zijn iconische zeven voorgangers, maar er bestaan al andere VW-modellen die op technologisch gebied verder zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
64
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
De Amerikaanse autobouwer Tesla wil op 8 augustus zijn eerste zelfrijdende taxi presenteren. Dat heeft Tesla-baas Elon Musk vrijdagavond aangekondigd op zijn berichtendienst X (voorheen Twitter). -
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
-
Strafrechtelijk onderzoek naar Babboe: Nederlandse bakfietsfabrikant verstopte bewust kapotte frames
-
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
Een auto van het werk blijft aan populariteit winnen, zo blijkt uit cijfers van hr-dienstverlener Acerta. Maar wat is de impact van zo’n bedrijfswagen op je loon? En zijn er gevolgen voor je dertiende maand en pensioen? Jobat.be vroeg het aan Karolien Van Herpe, legal experte verloning bij Acerta Consult. -
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
Voor een optimaal rendement van je zonnepanelen, is een regelmatige onderhoudsbeurt geen overbodige luxe. Maar hoe vaak moet je je zonnepanelen reinigen? Welke producten gebruik je daarvoor? En kan je dit zelf doen? Deze tips van bouwsite Livios helpen je op weg. -
Independer
Elke dag worden er 15 auto’s gestolen: welk bedrag krijg je in dat geval terugbetaald? En wat als een dief met jouw voertuig schade veroorzaakt?
-
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
-
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
Het kan iedereen overkomen: een ongeval tijdens het pendelen, met stevige kosten als gevolg. Independer.be legt uit bij wie in dat geval de verantwoordelijkheid ligt en wat de precieze voorwaarden zijn, zodat jij met een gerust gemoed de baan op kan, zowel wat betreft lichamelijke schade als averij aan je wagen. -
HLN Shop
Je auto wassen met de hogedrukreiniger: een slim idee?
Van modder en stof tot strooizout en zand: de afgelopen (natte) maanden heeft je auto opnieuw flink afgezien. Hij is dus dringend toe aan een grondige wasbeurt. Maar moet je daarvoor meteen naar de carwash, of volstaat het om je hogedrukreiniger uit de kast te halen voor een glanzende make-over? HLN Shop biedt proper advies in zeven stappen. -
Volvo XC40 P8 Recharge is tweede elektrische SUV ‘made in Belgium’
12 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerlouis van hoeylandt
Mario Bocque
julien de kock
Ludo Wouters
Joeri Declercq