Crash van Boeing van Lion Air had met ontwerpfouten te maken
Gebreken in het ontwerp van het besturingssysteem van de Boeing 737 Max hebben een sleutelrol gespeeld in de crash van het vliegtuig van luchtvaartmaatschappij Lion Air voor de kust van Indonesië, zo hebben onderzoekers gezegd. Bij het ongeval op 28 oktober 2018 vielen 189 doden.
“Het ontwerp en de veiligheidskeuring van het MCAS-systeem", een automatisch systeem dat moest verhinderen dat het toestel een duikvlucht zou maken, "was ongeschikt", verklaarde het nationaal comité dat met de transportveiligheid belast is, in een rapport dat in Jakarta werd bekendgemaakt.
Enkele maanden na het ongeval stortte een vliegtuig van hetzelfde type van de Ethiopische luchtvaartmaatschappij neer op een vlucht van Addis Abeba naar Nairobi. Daarbij kwamen nog eens 157 mensen om het leven. Alle 737 Max-toestellen staan sindsdien aan de grond.
Een comité dat de autoriteiten van de burgerluchtvaart wereldwijd groepeert (JATR), oordeelde onlangs dat het Amerikaanse luchtvaartbestuur FAA (Federal Aviation Administration) het MCAS-systeem, bij gebrek aan voldoende ingenieurs en expertise, niet correct geëvalueerd had.
In het eindrapport van het nationale comité voor transportveiligheid staat dat Boeing verkeerde veronderstellingen deed over hoe de piloten zouden reageren op fouten in het vluchtcontrolesysteem.
Negen factoren
“Negen factoren droegen bij tot het ongeval en ze waren met elkaar verbonden”, zei onderzoeker Nurcahyo Utomo op een persconferentie. “Als een daarvan niet voorgevallen was, was het ongeval mogelijk niet gebeurd”, voegde hij eraan toe.
Als factoren haalde hij onder meer verkeerde veronderstellingen van Boeing over hoe piloten zouden reageren op storingen aan, het gebrek aan informatie over een aspect van de vluchtcontrole in de handleiding en tijdens de opleiding van piloten, misstappen van de piloten in de reactie op storingen en slechte communicatie tussen de piloten en de luchtverkeersleiders.
Het MCAS-systeem (manoeuvring characteristics augmentation system), dat moet verhinderen dat de neus van het vliegtuig te hoog gaat en het vliegtuig overtrokken raakt, werd niet vermeld in de handleiding noch bij de opleiding van de piloten, en kon niet manueel worden af- of aangezet, aldus het Indonesische comité.
Dat het MCAS-systeem op één sensor steunde, maakte het kwetsbaar voor verkeerde input, zo staat nog in het rapport, dat woensdag in Jakarta aan de families van de slachtoffers werd toegelicht.
Reactie van Boeing
“We leggen ons toe op de veiligheidsaanbevelingen” van het Indonesische comité voor transportveiligheid “en zetten stappen om de veiligheid van de 737 MAX te verhogen en te voorkomen dat omstandigheden die zich bij dit ongeval in de besturing voordeden, nooit meer gebeuren”, zo reageerde Boeing op het rapport dat in Jakarta werd bekendgemaakt.
“We stellen ons lange partnerschap met Lion Air op prijs en kijken ernaar uit in de toekomst verder samen te werken” met de Indonesische luchtvaartmaatschappij, zegt het Amerikaanse bedrijf onder meer in een persmededeling.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
LIVE OEKRAÏNE. NAVO-landen gaan Oekraïne meer luchtafweer leveren, Nederland maakt 210 miljoen vrij
-
Keniaanse legerleider komt om bij helikoptercrash
De Keniaanse legerleider, generaal Francis Omondi Ogolla, is donderdag omgekomen bij een helikoptercrash in het westen van het land. Dat meldt president William Ruto. Ook negen andere hooggeplaatste militairen kwamen om het leven. -
HLN Shop
Je auto wassen met de hogedrukreiniger: een slim idee?
Van modder en stof tot strooizout en zand: de afgelopen (natte) maanden heeft je auto opnieuw flink afgezien. Hij is dus dringend toe aan een grondige wasbeurt. Maar moet je daarvoor meteen naar de carwash, of volstaat het om je hogedrukreiniger uit de kast te halen voor een glanzende make-over? HLN Shop biedt proper advies in zeven stappen. -
-
"Boeing treft eerste schikkingen na crash Lion Air"
-
Spaargids.be
Meer spaarrente strikken? Met deze tips loop je je getrouwheidspremie niet mis
In hun strijd om nieuwe klanten te werven en onder druk van de markt, krikten de banken hun spaarrentes de laatste tijd weer regelmatig op. Resideert je spaargeld al enige tijd op dezelfde rekening, bestaat de kans dat je elders inmiddels een interessanter spaartarief hebt gespot. Is het dan slim om je centen meteen over te hevelen? Of zitten er addertjes onder het gras? Spaargids.be vertelt je wat je niet mag ontgaan. -
Jongen die Australische bisschop neerstak beschuldigd van terrorisme, kan levenslang krijgen
De 16-jarige jongen die ervan wordt verdacht een Assyrisch-orthodoxe bisschop in Sydney te hebben gestoken met een mes, wordt beschuldigd van terrorisme. Dat heeft de Australische politie vrijdag bekendgemaakt. Als hij wordt veroordeeld, kan de jongen levenslang krijgen. -
Inwoners Frans dorpje waar Émile (2,5) verdween, beweren dat peuter is opgegeten door roedel wolven
-
15
Oekraïense spionnenchef: “Groot offensief van Rusland zal beginnen in juni”
-
Biden over zijn oom die tijdens WOII neerstortte bij Nieuw-Guinea: “Resten nooit gevonden omdat er daar toen veel kannibalen waren”
Ambrose Finnigan, de oom van de Amerikaanse president Joe Biden, stortte tijdens de Tweede Wereldoorlog met zijn vliegtuig neer in de buurt van Nieuw-Guinea. Het Amerikaanse leger kon zijn stoffelijk overschot niet vinden. Woensdag gaf de president daar tot tweemaal toe een opvallende verklaring voor: “Omdat er toen veel kannibalen waren” in de regio. -
Independer
Mag je als huurder of eigenaar barbecueën op het terras van een appartementsgebouw?
Met de zomer in het vizier, verheug je je vast al op een gezellige barbecue op het terras van je appartement… tenminste, als een beperkende wetgeving geen roet in het eten strooit. Wat mag je als bewoner wel of niet op het terras van je flat? Independer.be pluist het uit. -
Cacao stijgt nog maar eens door naar nieuw prijsrecord
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer