Reclamewaakhond: “Klachten tegen Bicky Burger zijn gegrond”

© AFP

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) heeft de klachten tegen een reclamecampagne van Bicky Burger op Facebook gegrond verklaard, maakt ze dinsdagavond bekend. Het campagnebeeld toonde een man die een vrouw een vuistslag geeft omdat zijn Bicky Burger niet in het juiste doosje zit.

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) ontving sinds het verschijnen van de reclameboodschap begin oktober bijna 700 klachten. “Het ging om een campagne die - terecht - grote verontwaardiging heeft gewekt bij het publiek, bij beleidsmakers en binnen de reclamesector zelf”, stelt Sandrine Sepul, Directrice van de Raad voor de Reclame. De JEP herinnert er voorts aan “dat reclamepraktijken ethische en wettelijke grenzen hebben”.

Nadat er felle kritiek op de campagne kwam, trok de Bicky de reclame al snel terug van Facebook. De JEP kan geen verdere sancties opleggen. Maar aangezien Bicky Burger tot het Nederlandse bedrijf GoodLife Foods B.V. behoort, werd het dossier ook overgemaakt aan de Nederlandse Stichting Reclame Code.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen