© GvA Jan Van der Pere

Big data ook in Antwerpen: stad weet precies hoeveel mensen er in drukke straten rondlopen

De stad Kortrijk werkt sinds kort samen met Proximus om aan de hand van gsm-gegevens te weten te komen hoeveel mensen er in hun stad rondlopen en van waar ze komen. In Antwerpen gebeurt dat al sinds 2015, zij het in samenwerking met telecomconcurrent Orange.

Patrick Vincent

Gemiddeld 19.558 bezoekers per dag kwamen de voorbije zomermaanden naar de West-Vlaamse stad Kortrijk. Dat kunnen ze daar exact vertellen aan de hand van de gegevens van de telecomprovider Proximus, aan wie de stad speciaal daarvoor 40.000 euro per jaar betaalt. Proximus weet precies wie in een afgebakend gebied van zijn netwerk en zendmasten gebruikmaakt en kan zo een extrapolatie maken, die ook klanten van andere providers omhelst.

In West-Vlaanderen mogen ze dan doen of ze het warm water hebben uitgevonden, Antwerpen doet dat al sinds 2015. Het systeem is hetzelfde, zij het dat de stad hier samenwerkt met Orange, een concurrent van Proximus. De stad zette het aanvankelijk in om tijdens grote evenementen, zoals de Sinksenfoor, de 10 Miles, of de start van de Tour de France of de Ronde van Vlaanderen aan crowd monitoring te doen. Zo konden de veiligheidsdiensten op heatmaps steeds in de gaten houden waar en hoeveel mensen samengepakt waren en hoe ze zich verplaatsten.

Maar net zoals in Kortrijk krijgen beleidsmakers ook bij ons cijfers over toeristen en shoppers van buiten de stad aan de hand van die gsm-gegevens. Ze weten van waar ze afkomstig zijn, met hoeveel ze zijn, en in welke gebieden ze zich voornamelijk bewegen. Dat doet de stad overigens niet alleen met de gegevens van Orange maar ook met wifi-sensoren geplaatst door het bedrijf The Retail Factory. Die tellen de passanten aan de hand van het wifi-signaal op 35 locaties, voornamelijk op de winkelassen. Zo weten we dat er in de kerstweek van vorig jaar net iets meer dan 35.000 unieke passanten door de Lange Koepoortstraat liepen, iets meer dan 100.000 door de Kammenstraat en iets meer dan 300.000 door de Meir.

Voor de gegevens van Orange betaalt de stad Antwerpen jaarlijks 76.000 euro aan de telecomprovider, voor de gegevens van The Retail Factory komt daar nog eens 27.000 euro bij. Die gegevens worden gefilterd en geanonimiseerd om de privacy van alle betrokkenen te respecteren. Op basis van die zogenaamde big data kan de stad analyses maken en doelgerichtere marketingacties ondernemen om toeristen en shoppers naar de stad te lokken.