6 op de 10 piloten klagen over vermoeidheid tijdens het werk

Bijna 60 procent van de piloten zegt dat zij en hun collega's vaak vermoeid op hun werk verschijnen. De helft van hen vindt ook niet genoeg gehoor bij de luchtvaartmaatschappij over het probleem. Dat blijkt uit een studie van de London School of Economics en Eurocontrol.

Het is een bekend gegeven: vermoeidheid bij lijnpiloten. Maar er plakt nu ook een cijfer op dankzij het grootste onderzoek ooit naar de veiligheidscultuur in de commerciële luchtvaart.

Van de 7.239 ondervraagde piloten - onder wie ook 124 Belgen - gaf 58 procent te kennen dat ze denken dat de piloten van hun luchtvaartmaatschappij vaak moe achter de stuurknuppel kruipen. Meer dan de helft vindt ook dat de maatschappij het probleem niet ernstig neemt. "De zorgen van piloten over vermoeidheid, maar ook onderbemanning, suggereren dat velen onder hen zich te veel gebukt voelen gaan onder een zwaar schema", stellen de onderzoekers.

Bij cargo en lagekostmaatschappijen en bij piloten die zonder vast contract vliegen, blijken de problemen een stukje groter dan bij traditionele luchtvaartmaatschappijen. "Onze studie toont dan wel geen causaal verband aan tussen vermoeidheid en ongevallen, maar de potentiële impact op de veiligheid is zeker en vast een bezorgdheid", aldus dr. Anam Parand van de London School of Economics.

Los van de vermoeidheid is een grote meerderheid van de piloten wel positief over de algemene veiligheidscultuur. Het vliegtuig nemen is dan ook nog steeds een van de veiligste transportmiddelen. "Maar het is duidelijk wel moeilijk om de winstgevendheid van de maatschappijen en de veiligheid met elkaar in evenwicht te brengen. En met een cliënteel dat almaar meer veeleisend is, is er altijd wel een mogelijkheid dat de veiligheid in het gedrang komt", stelt dr. Parand.

Meest gelezen