Waarom Belgen het meeste tevreden zijn van kleine energieleveranciers
EnergieTest Aankoop ging onlangs na hoe wij als consumenten denkt over onze energieleveranciers. Wat blijkt? Hoe kleiner onze energieleverancier, hoe meer tevreden we vaak zijn. Verder zijn we ook hondstrouw aan onze vaste energieleverancier, hoewel een overstap ons veel besparing kan opleveren.
Bijna 13.000 Belgen namen onlangs deel aan een enquête van consumentenorganisatie Test Aankoop. Daaruit kwam naar voor dat vooral de klanten van kleine energieaanbieders het meest opgetogen zijn over hun energieleverancier. De grote spelers bevonden zich meer in het midden en onderaan de hitlijst van klanttevredenheid. Klachten hebben we ook al niet veel: amper 15 procent van de respondenten had problemen te melden in het afgelopen jaar. We ergeren ons vooral als we te beperkte of foute informatie krijgen in verband met onze energie(factuur). En onze klanttevredenheid over onze energieleveranciers is iets hoger in vergelijking met andere Europese landen als Italië, Spanje en Portugal.
Prijsverschillen
Nog een anders opvallend aspect: uit het onderzoek blijkt ook dat bijna de helft van de ondervraagden al meer dan vijf jaar bij dezelfde energieleverancier is. Het aantal overstappen blijft beperkt tot 1 op de 5 voor alleen elektriciteit en net iets minder dan 1 op de 3 voor alleen aardgas. Die vaststelling is in lijn met de Marktmonitor van energieregulator Vreg. Die bron leert ons dat een groot aantal consumenten zich amper informeert over de energiemarkt. Test Aankoop tekende ook nog eens op dat veel gezinnen de prijsverschillen niet de moeite waard vinden om te veranderen.
Honderden euro’s besparing
Nochtans is dat een gemiste kans. Wanneer we zelf de contracten van de energieleveranciers onder de loep nemen, komen we namelijk tot een opvallende conclusie. Zowel voor elektriciteit als aardgas loopt de kloof tussen het goedkoopste en het duurste aanbod al snel op tot enkele honderden euro’s.
De prijzen bevinden zich vandaag bovendien op een relatief laag peil, waardoor de kans groot is dat uw huidige contract duurder uitvalt dan de actuele marktprijzen. Dat maakt een overstap extra interessant. Er zijn dus goede redenen waarom energieleveranciers momenteel nieuwe klanten proberen te lokken met aantrekkelijke welkomstkortingen en klanttevredenheid hoog op de agenda zetten. Als consument kan u daar uw voordeel mee doen. Bekijk het overzicht van de extra welkomstkortingen op Mijnenergie.be
De Marktmonitor van Vreg maakt duidelijk dat veel mensen nog altijd veronderstellen dat een overstap gepaard gaat met een verbrekingsvergoeding. Nochtans kunt u als consument gratis veranderen van energieleverancier. U hoeft enkel een overgangsperiode van 1 maand te respecteren. Sommige leveranciers rekenen wel de jaarlijkse vergoeding (administratieve- en andere kosten) voor een heel jaar aan als u minder dan een jaar bij hen aan boord blijft. Die informatie vindt u op uw huidige contract terug.
Lees ook:
Bron: mijnenergie.be.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Meer dan 1.000 ongevallen met een e-step vorig jaar: deze verzekeringen dekken je in
-
PREMIUM
Zware misleiding bij Switch, getuigt gedupeerde: “Ze overladen je met informatie zodat je geen tijd hebt om na te denken”
-
PREMIUM
“De beste koop voor je brein is niet altijd de meest voordelige”: het lelijke eendje en andere trucs die ons misleiden in de supermarkt
-
-
Diesel tanken morgen weer duurder: prijs stijgt tot net onder eerdere recordprijs
-
Moet jij je energiecontract herbekijken? En neem je best een vast of variabel contract? Doe hier de test
De energieprijzen gaan door het dak en de stijging lijkt maar te blijven duren. Vraagt u zich af of u het meest voordelige energiecontract heeft? Weet u niet of u een variabel of een vast contract moet nemen? Doe hier de test waarbij onze expert Paul D’Hoore u door de mogelijkheden gidst. -
Spaargids.be
Sterven bij de ene bank duurder dan bij de andere: zoveel rekent jouw bank aan
Na het overlijden van een dierbare staan de erfgenamen heel wat kosten te wachten. Naast de belasting op de erfenis, rekent ook de bank een vergoeding aan. Onder de noemer ‘aanrekening kosten nalatenschap’ bundelt de bank de kosten die ze maken bij de administratieve formaliteiten in geval van overlijden. Een analyse van Spaargids.be leert dat sterven bij de ene bank een pak duurder uitvalt dan bij de andere. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
Jongeren leveren bijna 20 procent eigen inbreng bij aankoop vastgoed
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
PREMIUM
“Je kan een sauna niet aansluiten op het gewone stopcontact”: experts geven advies voor je eigen sauna in huis
14 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerChristel Smet
ETIENNE BOECKX
Eddy Ceelen
Johan SMETS
Geert Landsman