Duitsland verhoogt aankooppremie voor elektrische auto's tot 6.000 euro
AutoDuitsland gaat de aankoopsubsidie op elektrische auto’s verhogen tot 6.000 euro. De maatregel gaat nog deze maand in. De Vlaamse regering besliste vorige week om vanaf 1 januari geen premies meer te geven voor de aankoop van elektrische wagens.
Duitsland verhoogt de aankoopsubsidie van 4.000 naar 6.000 euro voor elektrische auto's met een cataloguswaarde tot 40.000 euro. Voor duurdere auto's tot 65.000 euro geldt een subsidie van 5.000 euro. Ook plug-in hybrides komen in aanmerking voor een premie. Duitse autofabrikanten verwachten tot en met 2025 met deze subsidie 700.000 e-auto's te verkopen.
Duitsland wil dat er in 2030 zeker tien miljoen elektrische auto's rondrijden. De laadinfrastructuur blijft echter achter in vergelijking met Nederland en Noorwegen. “Dat moet snel veranderen”, zei bondskanselier Angela Merkel gisteren nog bij de opening van Europa’s grootste fabriek voor elektrische auto’s. Anders wordt het elektrisch rijden nooit populair.
Om dat doel te bereiken, investeert Duitsland de komende jaren 3,5 miljard euro in laadinfrastructuur. Over tien jaar moeten er een miljoen openbare laadpunten zijn. Nu heeft het land er ruim 21.000. Die investeringen zijn noodzakelijk om de leidende positie van Duitsland in de mondiale auto-industrie te laten behouden, aldus Merkel.
Vlaanderen
De Vlaamse regering besliste vorige week om vanaf 1 januari geen premies meer te geven voor de aankoop van elektrische wagens. Die bedroeg bij ons maximaal 4.000 euro, maar volgens het kabinet van minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) schoten de premies hun doel voorbij.
Automobielfederatie Febiac vindt de afschaffing van de premies in Vlaanderen onbegrijpelijk. Volgens de organisatie is de doorbraak van elektrische auto’s nog maar net begonnen en blijven steunmaatregelen nodig.
Nederland
In Nederland stimuleert de overheid elektrisch rijden via een lagere bijtelling voor leaseauto’s. Ook hoeft er geen bpm-aanschafbelasting voor een nieuwe e-auto te worden betaald en tot 2025 geldt een vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat de overheid in 2021 met een aanschafsubsidie komt. Die zou rond de 3000 euro liggen en is vooral bedoeld voor de particuliere markt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Auto
Europa's grootste fabriek voor elektrische auto's start productie Volkswagen ID.3, voor Volkswagen hangt véél af van het succes
In het Duitse Zwickau is vandaag Europa’s grootste fabriek voor elektrische auto’s opgestart. Dat gebeurde onder het toeziend oog van Duits bondskanselier Angela Merkel. De fabriek van Volkswagen in Zwickau was eerst een conventionele fabriek. Die werd volledig omgebouwd om het nieuwe, volledig elektrische seriemodel ID.3 te bouwen. De ID.3 moet net zo’n succes worden als de Kever en de Golf. De toekomst van Volkswagen hangt er voor een belangrijk deel vanaf. -
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
-
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
Steeds meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto. In het eerste kwartaal van dit jaar ging het om 2.576 voertuigen, 157% meer dan de 1.003 in dezelfde periode vorig jaar. In Vlaanderen, waar de koper een premie krijgt, was er sprake van een verdrievoudiging van 655 naar 1.981. -
179
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
54 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJan Verstrepen
Jacques Van de Velde
Ronny Biesen
Anoniem
Anoniem