Direct naar artikelinhoud
Economie

Uber duikt (alweer) in de dieprode cijfers, maar verwacht winst tegen 2021

Een koerier van Uber Eats.Beeld UBEREATS

De bekende taxideeldienst Uber boekte in het derde kwartaal een verlies van 1,16 miljard dollar (ongeveer een miljard euro). De teller staat sinds dit jaar al op een verlies van liefst 6,3 miljard euro. De maaltijddivisie Uber Eats hapt de inkomsten weg.

“Mogelijk wordt Uber nooit rendabel.” Geen uitspraak van een disbeliever in de technologische deelbedrijven, maar een disclaimer van Uber zélf. Het stond in de prospectus bij de beursgang van Uber in mei dit jaar. Het lijken haast profetische woorden, want ondanks een forse stijging van de omzet lopen de kosten nog sneller op. Gevolg: dieprode cijfers.

Uber duikt (alweer) in de dieprode cijfers, maar verwacht winst tegen 2021
Beeld grafiek dm / cnbc

In zijn derde kwartaal zag Uber de omzet met een stevige 30 procent opveren. Het aantal maandelijks actieve gebruikers van de populaire taxiapp ging in de afgelopen periode met meer dan een kwart omhoog tot 103 miljoen en het aantal ritjes steeg met haast een derde tot 1,8 miljard. Dat leverde een omzet op van omgerekend 3,4 miljard euro tegenover 2,6 miljard euro een jaar eerder. Tegelijk wegen de almaar zwaardere opstartverliezen van Uber Eats, de maaltijdleveringen, door. Die dikten met liefst 33 procent aan tot 4,4 miljard euro. Analisten zien daarin het bewijs dat de toegenomen concurrentie van bedrijven als het Nederlandse Takeaway.com, Delivery Hero en Just Eat een rem zet op de groei van Uber.

 #FindTheMoney

Het eindresultaat van de gestegen omzet en de gestegen kosten leveren netto een verlies van 1miljard euro op. Samengeteld met de eerdere verliezen van de andere twee kwartalen dit jaar staat de teller inmiddels op een verlies van liefst 6,3 miljard euro. De beleggers konden de cijferdans niet erg smaken en stuurden het aandeel nog maar eens 5,5 procent naar omlaag. Het bedrijf is sinds begin mei beursgenoteerd. Het aandeel zakte van 45 dollar (40,5 euro) bij het beursdebuut naar 29,5 dollar (26,5 euro) vandaag. Een derde kwijt in amper zes maanden.

“We weten dat we winst moeten maken”, zei Uber-topman Dara Khosrowshahi tegen zakenzender CNBC. “Onze verwachting is dat dit in 2021 lukt.” Khosrowshahi verwacht dat de omzetgroei in het vierde kwartaal versnelt. In dezelfde periode verwacht hij bovendien dat het Uber beter lukt om de kosten te beheersen. Dat moet  onder meer gebeuren door het schrappen van banen. Uber heeft alles bij elkaar al 825 medewerkers ontslagen, wat moet helpen de grote verliezen verder terug te dringen. Afgelopen zomer nog maar zei Khosrowshahi dat hij van zijn medewerkers zal eisen dat ze “nog meer doen met minder”. Daarenboven circuleerde een interne mail naar medewerkers onder de noemer #FindTheMoney. Daarin vroeg het management of het personeel bereid was afstand te doen van enkele extraatjes in het kader van bezuinigingen, schrijft The New York Times.

‘Stakingen’

Het is ook uitkijken naar 6 november, want dan loopt de zogeheten lock-up af: de periode van 180 dagen na de beursgang waarin eigenaars verplicht zijn aandelen aan te houden. Een totaal van 1,5 miljard aandelen van Uber kunnen vanaf nu voor het eerst verkocht worden. Het valt af te wachten of grote aandeelhouders de uitgang zoeken. 

Khosrowshahi liet niks los over de eis van de staat Californië, waar vanaf januari de chauffeurs in loondienst komen bij Uber, wat de kosten met nog eens 30 procent zou kunnen verhogen. Uber heeft een rechtszaak aangespannen tegen dit voornemen. Ook in Europa is Uber aangeschoten wild. De Zwitserse stad Genève dreigt Uber te verbieden. Zolang het taxiplatform geen sociale premies betaalt voor zijn chauffeurs, is het niet welkom, melden Zwitserse media. Uber behandelt zijn chauffeurs als zelfstandigen, maar volgens de autoriteiten zijn het werknemers, die ook de rechten hebben die daarbij horen. 

In eigen land gaat de Brusselse taxisector op maandag 26 november opnieuw staken uit onvrede over het uitblijven van een hervorming van de taxisector. De taxichauffeurs in Brussel klagen al jaren over de oneerlijke concurrentie die Uber met zich meebrengt. De Uber-chauffeurs, die hun wagen als limousines gebruiken, zijn namelijk niet onderworpen aan de regels en de bijbehorende licentie die een taxichauffeur opgelegd krijgt.