Direct naar artikelinhoud
Popeyes

Schiet- en steekpartij in de VS om een broodje kip: ‘Ik zal deze klotetent kapotschieten’

Popeyes is zondag weer begonnen met de verkoop van zijn populaire kipbroodje.Beeld AP

In Amerika wordt gevochten om een broodje kip. Zo’n twee maanden nadat een nieuwe sandwich van fastfoodketen Popeyes uitverkocht raakte, is hij weer terug. Maar binnen een dag leidde het gevecht om het broodje te bemachtigen, tot een steekpartij tussen klanten.

“Iedereen….hij is er weer”, twitterde kipgigant Popeyes zaterdag over de terugkeer van de knapperige Chicken Sandwich. En de filialen hebben het geweten. Overal waar het broodje weer te koop was, vormden zich wederom lange rijen. Popeyes-personeel zette zich schrap om boze klanten, die de lange wachttijden beu waren, van zich af te houden.

In het plaatsje Oxon Hill, nabij Washington, ging het mis. Een 28-jarige klant die ruzie kreeg met een ander over voordringen, werd later op de parkeerplaats gevonden met steekwonden. Hij overleed in het ziekenhuis. In september leidde de verkoop van het broodje ook tot wilde taferelen. Een boze klant in Texas trok zijn wapen nadat hij en zijn vrienden in een filiaal in Houston te horen hadden gekregen dat het kipbroodje was uitverkocht. “Ik zal deze klotetent kapotschieten”, schreeuwde hij.

Twitter bericht wordt geladen...

Het personeel vluchtte naar achteren. “Juist wanneer je dacht dat wij als samenleving echt het laagste hebben bereikt, besluit deze man dat wij nog dieper kunnen zakken door een wapen te trekken vanwege een kipbroodje”, verzuchtte voedingsjournalist Nikita Richardson van New York Magazine. Waartoe een zacht broodje met een gefrituurde borststuk, voorzien van twee plakjes augurk en wat mayonaise, allemaal kan leiden in fastfood-walhalla Amerika.

Broodje ging viral

Popeyes, dat zo’n 3.100 filialen heeft in de VS en dertig andere landen, introduceerde het nieuwe broodje in augustus. De Chicken Sandwich, waaraan twee jaar was gewerkt, werd ingezet in de strijd met concurrent Chick-fil-A. Tot verbazing van de directie werd het broodje een enorme hit. Mede omdat het viral ging op sociale media.

Nadat Chick-fil-A voorzichtig kritiek had geuit op het broodje, reageerde Popeyes op Twitter slechts met de tekst: “…alles goed met jullie?” Daarna brak de kipoorlog uit en was de aandacht voor het Popeye-broodje niet meer te stoppen. Iedereen die het broodje kon bemachtigen, gaf meteen een oordeel op Twitter of Facebook. De filmpjes van de lange rijen in de filialen, versterkten het beeld dat je het broodje gegeten moest hebben.

Zelfs Amerikaanse militairen in oorlogsgebieden, zoals Afghanistan, vroegen wanneer ze het broodje konden proeven. “Ik kan bevestigen, zonder enige twijfel, dat dit een broodje kip is dat gemaakt is voor een God”, twitterde Ava Alfonso uit Los Angeles. “De hype is echt.” Maar na miljoenen te hebben verdiend aan het broodje, moest Popeyes de verkoop al na twee weken stopzetten. De keten had niet genoeg ingrediënten ingekocht, zo was het verhaal, om de verkoop lang vol te houden. “Wij horen jullie”, liet het hoofdkantoor in Miami weten. “Wij zijn straks weer terug.”

Eind vorige week kwam de verlossende mededeling dat ‘The Sandwich’ vanaf zondag weer te koop was. Voor zondag was gekozen om Chick-fil-A, dat zich het ‘huis van de originele kipsandwich’ noemt, te pesten. Want deze keten is op zondag dicht. De verkoop legt Popeyes geen windeieren. De keten had dankzij ‘The Sandwich’ een van de beste kwartalen van de afgelopen twintig jaar.