Direct naar artikelinhoud
Vals kapingsalarmUpdate

Piloot liet kapingscode aan stagiair zien, Air Europa krijgt geen factuur voor vals alarm

De luchthaven van Schiphol.Beeld EPA

De Spaanse luchtvaartmaatschappij Air Europa zal geen factuur krijgen voor de kosten veroorzaakt door het laten afgaan van een vals kapingsalarm op de Nederlandse luchthaven Schiphol. Dat meldt de woordvoerder van de burgemeester van Haarlemmermeer. De piloot die het kapingsalarm activeerde, was bezig instructies te geven aan een piloot in opleiding.

en

“Als veiligheidsregio werken wij met tal van rampenbestrijdingsplannen, draaiboeken en protocollen. Die zijn ervoor om snel en georganiseerd hulp te kunnen verlenen, ook als die hulp, zoals woensdag, niet nodig blijkt te zijn”, zegt de woordvoerder van Haarlemmermeer, dat deel uitmaakt van de Nederlandse veiligheidsregio Kennemerland.

Na het activeren van het kapingsalarm waren de hulpdiensten woensdagavond massaal uitgerukt. Er was sprake van een Grip 3-melding, wat betekent dat er een mogelijke dreiging is voor het welzijn van de bevolking binnen een gemeente.

“De alarmering en opschaling van de crisisbestrijdingsorganisatie hebben er in ieder geval toe geleid dat we als hulpverleningsorganisaties met andere autoriteiten hebben kunnen samenwerken en oefenen om een dergelijk serieus incident te bestrijden”, aldus de gemeentewoordvoerder.

Stagiair

De gezagvoerder van het toestel liet aan de piloot in opleiding de verschillende codes zien, waaronder ook de code die gebruikt wordt bij een kaping. Daarbij werd die code per ongeluk geactiveerd, waarna er groot alarm werd geslagen op Schiphol. Gedurende meer dan een uur werd een deel van de luchthaven ontruimd en stond de antiterreurpolitie paraat. Maar uiteindelijk moest Air Europa toegeven dat het kapingsalarm per ongeluk was ingevoerd.

Air Europa begint geen disciplinair onderzoek naar de piloot. “Hoezo? Er valt hem absoluut niets te verwijten. Wat valt er nog te onderzoeken?”, zo zegt de woordvoerder aan NOS. De woordvoerder zegt dat de kwestie, wat de luchtvaartmaatschappij betreft, is afgedaan.

Twee methodes

De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) had eerder gevraagd dat de autoriteiten grondig onderzoeken hoe het valse kapingsalarm kon worden gegeven, om onrust te voorkomen. 

Voorzitter Willem Schmid: “Er zijn twee methodes om een kapingsalarm te geven. Een piloot kan bellen of via de radio contact opnemen met de verkeerstoren om een kapingsmelding door te geven. De tweede manier is om dit via een apparaatje, de zogenoemde transponder, te doen. Het apparaat staat continu in contact met de verkeerstoren en door het intikken van de viercijferige code 7500 kan de piloot aangeven dat er sprake is van een kaping.”

Op YouTube is intussen een filmpje opgedoken waarin te horen is hoe de piloot via de intercom zijn excuses aanbiedt aan de passagiers voor het valse alarm: