Direct naar artikelinhoud
Luchtvaart

Brussels Airlines wil kosten met meer dan 160 miljoen euro drukken

Brussels Airlines wil kosten met meer dan 160 miljoen euro drukken
Beeld Photo News

Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines wil tegen 2022 een kostenbesparing realiseren van meer dan 160 miljoen euro op jaarbasis. Dat is donderdag aangekondigd tijdens een bijzondere ondernemingsraad, zo werd uit goede bron vernomen.

en

De kosten van Brussels Airlines bedroegen in 2018 net geen 1,6 miljard euro, zo blijkt uit de jaarcijfers van de maatschappij. Vergeleken daarmee gaat het dus om een kostenbesparing van circa 10 procent.

De kostenbesparingsdoelstelling werd vastgelegd in het kader van het toekomstplan ‘Reboot’. Volgens dat plan zal Brussels Airlines de komende jaren evolueren naar een kleinere, maar meer winstgevende maatschappij. Het doel is om tegen 2022 een winstmarge van minstens 8 procent te bereiken, waarna er weer aan groei zou kunnen worden gedacht.

Wat de impact zal zijn op de circa 4.200 werknemers is nog niet duidelijk. Dat zal de komende maanden, zelfs jaren, departement per departement bekeken worden. De directie engageert zich om banenverlies zoveel mogelijk op te vangen via vrijwillige vertrekken, al zijn ontslagen ook niet volledig uitgesloten. 

Vakbonden willen duidelijkheid

De vakbonden blijven ook na de bijzondere ondernemingsraad op hun honger zitten. Ze vragen meer duidelijkheid over de impact die de besparingsplannen zullen hebben op de werknemers.

“We weten nog altijd niet hoeveel mensen zullen moeten vertrekken”, zegt Anita Van Hoof van de socialistische vakbond. Ook Paul Buekenhout van de christelijke vakbond vindt wat nu op tafel ligt niet duidelijk genoeg. “Voor ACV is het belangrijk dat we een kader krijgen met concrete cijfers”, zegt de vakbondsman.

De directie van Brussels Airlines begrijpt dat werknemers en vakbonden graag duidelijkheid willen over hoeveel banen er op het spel staan bij de maatschappij, maar ze kan die op dit moment niet geven. De komende maanden, en zelfs jaren, zal er departement per departement bekeken worden hoeveel en waarop er bespaard kan worden, klinkt het donderdag.

“We kunnen de onzekerheid van mensen over hun individuele job vandaag dus nog niet wegnemen”, aldus hr-directeur Bert Van Rompaey.

Vertrekplan

De directie van Brussels Airlines wil wel de werknemers nu al een duidelijk kader bieden, in de vorm van een uitgewerkt plan voor vrijwillig vertrek. Dan weten de mensen waar ze aan toe zijn, mocht hen op een bepaald moment gevraagd worden of ze in dat plan willen stappen, en kunnen ze daar al over nadenken.

Volgens de voorstellen van de directie zouden mensen die vrijwillig vertrekken, grosso modo 40 tot 55 procent meer kunnen krijgen dan wettelijk is voorzien. Ze zouden ook intensief begeleid worden naar ander werk en gedurende een periode een compensatie kunnen krijgen indien ze in hun nieuwe job minder verdienen. Die voorstellen gelden voor het grondpersoneel van de maatschappij, maar er zal vermoedelijk een gelijkaardige oefening volgen voor het vliegend personeel.

Vertrekplan
Beeld Photo News