Direct naar artikelinhoud
Theater

Onrust in Toneelhuis: geen opvolger voor Guy Cassiers, morrend personeel

De Bourlaschouwburg/Het Toneelhuis in Antwerpen.Beeld Belga

Het Antwerpse Toneelhuis stelt voorlopig geen opvolger voor artistiek leider Guy Cassiers aan. Er waren achttien kandidaten, maar geen van hen voldeed aan het beoogde profiel, luidt de verklaring. Bij het personeel, dat een motie van wantrouwen indiende tegen zakelijk leider Klaartje Heiremans, heerst onvrede over het beleid. De raad van bestuur heeft een bemiddelaar aangesteld.

Het personeel van het Antwerpse stadstheater Toneelhuis heeft een motie van wantrouwen uitgesproken tegen zakelijk leider Klaartje Heiremans. Dat schrijft De Standaard en werd bevestigd aan De Morgen. Een deel van het personeel heeft ook een brief geschreven aan het bestuur, om hun onvrede te uiten over het beleid en over de gevolgde procedure om een opvolger voor artistiek leider Guy Cassiers aan te duiden. 

Cassiers kondigde dit voorjaar aan dat hij in 2021, na vijftien jaar, zijn functie zal neerleggen. Maar wie hem zal opvolgen, blijft onduidelijk. De raad van bestuur heeft “unaniem geconcludeerd dat de procedure zal afgerond worden zonder de aanstelling van een nieuwe artistiek directeur, gezien er geen geschikte kandidaat werd gevonden”, klinkt het in een mededeling van Toneelhuis. Volgens de vakbonden is de procedure niet correct gelopen: de selecties werden niet ‘afgerond’, zoals de raad van bestuur beweert, maar ‘stopgezet’.

Er waren achttien kandidaten voor de benoeming. “Niemand voldeed volledig aan het profiel dat wij beogen”, vertelt Johan Swinnen (N-VA), voorzitter van de raad van bestuur. “De juiste opvolger vinden is een grote verantwoordelijkheid. Wij zoeken iemand van Champions League-niveau. Iemand van het kaliber van Guy Cassiers, Milo Rau in Gent of Michael De Cock in Brussel.”

Kennelijk zat er niemand van dat niveau tussen de achttien kandidaturen. Wie heeft gesolliciteerd, wil Toneelhuis niet kwijt. “Uit respect voor de kandidaten kunnen we geen verdere informatie geven.” Volgens De Standaard waren het gezelschap FC Bergman, het gezelschap Olympique Dramatique en Bart Vanvoorden, artistiek leider van Nona in Mechelen, de laatst overgebleven kandidaten. 

Stef Aerts van FC Bergman bevestigt dat het gezelschap zijn kandidatuur “zelf heeft ingetrokken”, maar over de redenen waarom wenst hij voorlopig niet te communiceren. Ook Olympique Dramatique zou zich hebben teruggetrokken, maar het gezelschap geeft daarover geen commentaar. Bart Vanvoorden wenst niet te reageren op de heisa.

Toneelhuis-leider Guy Cassiers.Beeld Vincent Delbrouck

Hiërarchie

Hoe het verder moet, is niet duidelijk. “Misschien zijn we te voorzichtig geweest”, zegt Swinnen. “We hebben niemand actief aangesproken.” Een mogelijke piste is dat er in plaats van een open vacature actief een goede kandidaat wordt aangezocht, ook buiten de landsgrenzen. Een prestigieuze naam als Ivo van Hove of Luk Perceval, die tussen 1998 en 2005 de eerste artistiek leider was, zou Toneelhuis graag zien komen. “Perceval is hier al aan zet geweest”, stelt Swinnen. “Van Hove heeft niet gekandideerd.” 

Volgens de vakbonden is het echter nodig dat er opnieuw een officiële en transparante procedure wordt opgestart. Daarbij is het “voor het democratisch overleg” met het personeel ook nodig dat er een andere zakelijke leiding komt. Klaartje Heiremans was niet bereikbaar voor commentaar. Johan Swinnen wel. “De raad van bestuur begrijpt de emoties die er vandaag leven binnen het Toneelhuis. Wij hebben de bezorgdheden die er zijn uitvoerig doorgesproken. In dat kader heeft de raad van bestuur unaniem beslist om op zeer korte termijn een professionele bemiddelaar aan te stellen die verdere diepgaande analyse zal voeren ten einde een oplossing te vinden in het algemeen toekomstbelang van het Toneelhuis.”

Het is niet de eerste keer dat er geklaagd wordt over het bestuur. In 2017 stapte acteur Dirk Roofthooft uit de productie Het kleine meisje van meneer Linh omdat hij zich niet kon vinden in de manier waarop Toneelhuis met zijn personeel omging. “Hun veel te hiërarchische manier van denken dateert nog uit een oud model van de jaren 70", vertelde Roofthooft toen in deze krant. “Dat fnuikt de motivatie en de inspraak van het personeel. Kritiek wordt niet getolereerd.”

Toneelhuis wil vermijden dat de zoektocht naar een opvolger voor Cassiers te lang aansleept. In principe wordt vanaf 1 januari het beleidsplan voor de periode 2022-2026 voorbereid. Een nieuwe artistiek leider is nodig om het subsidiedossier op te stellen. Met een werkingssubsidie van 3,2 miljoen euro is Toneelhuis het grootste stadstheater van Vlaanderen.