Heerlijke beelden: Deceuninck-renners amuseren zich te pletter op circuit van Zolder, Jakobsen vliegt in de muur
WielrennenAlsof ze er net een ritje op ‘Anubis The Ride’ in Plopsaland hadden opzitten. Een namiddag rondscheuren op Circuit Zolder met de sportmodellen van wagensponsor BMW? Pure fun was het voor Zdenek Stybar, Yves Lampaert en hun metgezellen van Deceuninck-Quick.Step. “Echt geestig!”
’t Is eens iets anders dan een Slovaakse survival. Het softere teambuildingwerk, horen we u denken. Maar onderschat het niet. De M’s — 2, 4 en 5 — vlot en veilig door de bochten van Terlaemen draaien, vereist concentratie en stuurmanskunst. Zeker nu de regen met bakken uit de grauwe hemel gutst en het tarmac er glibberig bij ligt. “Nooit gedaan, dit”, meldt Yves Lampaert. “Zelfs niet bij droog weer. ‘k Zit toch wel een beetje met… (lacht) Mo gow, we zijn omnium verzekerd, hé.” Jeroen Lissens, corporate communications manager van BMW Group Belux, sust. “Deze workshop rijvaardigheid krijg je bij het behalen van je rijbewijs niet meteen mee. Het slechte weer maakt het allemaal iets uitdagender. Maar plezier staat centraal.”
Toch. Een inleidende ‘safety briefing’ is geen overbodige luxe, weet chief-instructor Danny Janssens uit ervaring. Al twintig jaar brengt hij rijtechniek en autogewenning bij. Tot (destijds) de federale politie toe. “Ik had ook de Borlées al een paar keer op bezoek. Wat opvalt, bij topsporters, is hun juiste ‘mindset’ voor dit soort werk. Ze pikken de dingen goed op en gaan ermee aan de slag.” Het gezelschap verdeelt zich achter de ‘pace car’ over de beschikbare wagens. Elke auto krijgt een driver en een copiloot. Zelf draaien we een paar rondjes mee met de Deen Mikkel Honoré — een voortreffelijke leerling. Via de intercom sijpelen adviezen en aanwijzingen door, wat garantie biedt op de ideale rijlijnen. Janssens: “Belangrijkste is dat iedereen het einde van de dag haalt zonder breuken. En dat onze BMW’s heel blijven.” (grijnst)
Zijn woorden zijn amper drie bochten (k)oud of… daar volgt de M2 van het duo Jakobsen-Serry zijn eigen, koppige weg. De wagen breekt uit naar links en knalt tegen een muur. Game Over. Jakobsen is er heel even het hart van in. “We reden nochtans met normale snelheid. Plots verloor ik alle controle.” Serry stapt lijkbleek uit. “Ik zag mijn leven al voorbijflitsen. Raar, hoor.” Hun ploegmaats lossen het op met een kwinkslag. “Hé boys, geen nood. We leggen wel een ‘potteke’ samen voor de verzekering!” Part of the game, stipt Lissens aan. “Reden waarom we dit op een gesloten circuit organiseren. Zo’n dingen kunnen nu eenmaal gebeuren. Zeker op een kletsnat wegdek.” Hoe verraderlijk die factor kan zijn, ondervinden we zelf, als Honoré in een bocht even aan het slippen gaat, maar vakkundig corrigeert. “De behendigheid die je als coureur aankweekt op de fiets, komt van pas op vier wielen. We zijn ingesteld op het vermijden van crashes.” Check, Mikkel.
Het zou het enige moment van opschudding worden in een voor de rest geslaagde en uitermate gezellige namiddag. “Echt geestig!”, geeft Lampaert aan dat hij zijn initiële onzekerheid feilloos overwon. Zdenek Stybar kleeft er zelfs de term ‘leerrijk’ op. “Ik ben een snelheidsfreak en kom hier wel eens meer. Maar vandaag heb ik toch een en ander opgestoken. Als je zo vaak en lang onderweg bent als ik en pendelend tussen België en Tsjechië al eens geconfronteerd wordt met gevaarlijke situaties, is elke surplus aan rijtechniek meegenomen. Alle kleine beetjes helpen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
25
Lotte Kopecky schrijft opnieuw geschiedenis: wereldkampioene topt als eerste Belgische renster ooit UCI-ranking
Wereldkampioene Lotte Kopecky stijgt na een fantastisch voorjaar naar de eerste plaats op de wereldranglijst in het wegwielrennen van de Internationale Wielerunie (UCI). De 28-jarige renster van SD Worx-Protime is de eerste Belgische ooit die het klassement topt. -
-
28
Zo beleefde Sven Nys de stuntzege van zoon Thibau vanop z'n hotelkamer in Mallorca: “Ik bibberde over mijn hele lijf”
-
10
Evenepoel, die aan weg terug werkt, in 2025 in Ronde en Milaan-Sanremo? “Er zit beetje flandrien in Remco”
Staat Remco Evenepoel (24) volgend seizoen aan de start van Milaan-Sanremo en de Ronde van Vlaanderen? Patrick Lefevere wil op het einde van het seizoen die mogelijkheid met zijn kopman bespreken. “Want ik denk dat er een beetje flandrien in Remco zit”, vertelt hij bij ‘L’Avenir’. Evenepoel ging vandaag overigens fitnessen - een nieuwe stap in de revalidatie. -
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
De overheid sabelde de voorbije jaren zwaar in de fiscale voordelen die burgers krijgen als ze een hypothecaire lening afsluiten. Toch zijn er nog altijd te rapen, zo weet Spaargids.be, dat meteen drie slimme fiscale adviezen op een rij zet. -
14
Van der Poel eenzaam op kop: dit verdienden de voorjaarsvedetten in de koers aan prijzengeld
-
PREMIUM7
Thibau Nys heeft goed gerust en goed getraind, maar is dat ook genoeg voor eerste koers? “Ik ben een klein beetje bang”
-
PREMIUM
Op de rekening wint Wout van Aert wél: in 2023 grotere verdiener dan Mathieu van der Poel
Eindelijk een tweestrijd waarin Wout van Aert nog eens Mathieu van der Poel kan kloppen. In 2023 verdiende de Vlaamse wielerchouchou nóg meer dan zijn eeuwige Nederlandse rivaal. Zoveel blijkt uit de nieuwe jaarrekening. Nooit eerder fietste van Aert zo’n nettowinst bijeen en betaalde hij zoveel belastingen. -
PREMIUM5
“De vraagtekens zorgden voor positieve stress”: hoe Arnaud De Lie opnieuw een winnaar werd na vijf weken zonder koers
Niet Luik-Bastenaken-Luik, ook niet de Waalse Pijl, maar de Famenne Ardenne Classic leek wel het Waalse hoogtepunt van het klassieke voorjaar. Marche-en-Famenne is waar Arnaud De Lie na vijf weken zonder koers een eerste keer won dit voorjaar. Het relaas van een dag in het spoor van ‘De Stier van Lescheret’. “Of dit een nieuwe start is? Dat weet ik niet.” -
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer