Direct naar artikelinhoud
Economie

Hoe een stevige thuismarkt en een Afrikaans netwerk Brussels Airlines uit het slop kunnen houden

Hoe een stevige thuismarkt en een Afrikaans netwerk Brussels Airlines uit het slop kunnen houden
Beeld Photo News

Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines moet tegen 2022 een kostenbesparing realiseren van meer dan 160 miljoen euro op jaarbasis. Het doel is tot een plan te komen dat door de vakbonden wordt ondersteund, zegt de directie. ‘Ik ben niet pessimistisch voor Brussels Airlines’, reageert luchtvaarteconoom Eddy Van de Voorde.

De kosten van Brussels Airlines bedroegen in 2018 net geen 1,6 miljard euro, zo blijkt uit de jaarcijfers van de maatschappij. Vergeleken daarmee gaat het opgelegde dieet door moedermaatschappij Lufthansa dus om een kostenbesparing van zowat 10 procent.

Dat is geen echte verrassing, want de contouren van die besparingsdoelstelling werden eerder al vastgelegd in het kader van het toekomstplan, Reboot genaamd. Volgens dat plan zal Brussels Airlines de komende jaren evolueren naar een kleinere, maar meer winstgevende maatschappij. Het doel is om tegen 2022 een winstmarge van minstens 8 procent te bereiken. Dat is de marge die nodig is om de nodige investeringen zelf te kunnen bekostigen, en niet steeds te moeten aankloppen bij Lufthansa voor investeringen in de vloot, IT of andere zaken.

Om die winstmarge te halen, zal het bestemmingennetwerk van Brussels Airlines worden herbekeken en zullen er synergieën worden gezocht met andere netwerkmaatschappijen van de Lufthansa-groep (Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines). Voorts zal de administratie van Brussels Airlines meer gedigitaliseerd en gestroomlijnd worden. Er zullen ook structureel kosten bespaard worden door de vloot te standaardiseren, de productiviteit te verhogen en door verbeteringen in de vluchtoperaties.

Overcapaciteit 

Dat het geen walk in the park wordt staat vast, de voorbije jaren was de maatschappij nauwelijks winstgevend. “Voor dit jaar zal een break-even allicht het beste scenario zijn”, zegt luchtvaartspecialist Eddy Van de Voorde (Universiteit Antwerpen). “Belangrijk om te kaderen is dat alle Europese luchtvaartmaatschappijen vandaag dezelfde oefening aan het maken zijn”, stelt Van de Voorde. “Norwegian, Austrian, noem maar op. Ze houden er alle rekening mee dat de hoogconjunctuur in de luchtvaart voorbij is, en de bezetting in het beste geval niet zal stijgen. Er is de voorbije jaren wel veel geïnvesteerd in het aanbod, meer dan er vraag was. Het gevolg is een overcapaciteit met een enorme druk op de prijs.”

Dat klopt: ook bij Austrian Airlines en Lufthansa Cargo, twee andere onderdelen van de Lufthansa-groep, staan er reorganisaties op stapel. Bij Austrian bijvoorbeeld wordt gemikt op een jaarlijkse kostenbesparing van 90 miljoen euro tegen eind 2021. 

Wat de impact zal zijn van de besparingen voor de circa 4.200 werknemers bij Brussels Airlines is nog niet duidelijk. Er zal de komende maanden, zelfs jaren, departement per departement bekeken worden welke kostenbesparende maatregelen mogelijk zijn. Daarom is het volgens de directie nog niet mogelijk te zeggen hoeveel banen er zouden moeten verdwijnen. De directie engageert zich wel om banenverlies zoveel mogelijk op te vangen via vrijwillige vertrekken. 

‘Stabiele en stevige thuismarkt’

“De onzekerheid voor het personeel blijft”, zegt Anita Van Hoof van de socialistische vakbond. Ook Paul Buekenhout van de christelijke vakbond laakt de onduidelijkheid. “Het is belangrijk dat we een kader krijgen met concrete cijfers.” Filip Lemberechts van de liberale vakbond pleit ervoor het vertrekplan ruim genoeg te omschrijven. “We moeten de tussenschotten tussen de departementen laten vallen. Anders gaan er in het ene departement te veel, en in het andere niet genoeg vrijwillige vertrekkers zijn.”

Van de Voorde zegt dat Brussels Airlines zich zal confirmeren met andere gelijkaardige luchtvaartmaatschappijen. “Daarbij zal van hoog tot laag gekeken worden. Van piloot tot grondpersoneel.” Toch is Van de Voorde niet pessimistisch. “Ze hebben een stabiele en stevige thuismarkt met Europa als belangrijke hub. En ook het Afrikaanse netwerk is een sterke troef, waar weinig andere spelers tegenop kunnen.”