Enorme verschillen in inschrijvingstaks tussen gewesten: dezelfde auto kan duizenden euro’s meer kosten
In onze gewesten gelden heel andere criteria voor het bepalen van de inschrijvingstaks of BIV van een wagen. Uit de test die de VRT-redactie deed blijkt dat je voor een milieuvriendelijke hybride gezinswagen in het Brussels Gewest maar liefst 4.957 euro BIV betaalt en voor diezelfde wagen in Vlaanderen 0 euro.
Als je een nieuwe of tweedehandse wagen in het verkeer wil brengen moet je eenmalig de belasting op inverkeerstelling, de BIV, betalen. Autofiscaliteit is al langer een gewestelijke bevoegdheid en niet overal worden dezelfde criteria gehanteerd voor het berekenen van die BIV.
In Vlaanderen zijn enkele milieukenmerken doorslaggevend, zoals de CO2-uitstoot en de uitstoot van fijnstof. Maar ook het brandstoftype, de euronorm en leeftijd van je wagen bepalen mee de BIV. Maar in het Brussels en Waals Gewest wordt de BIV nog steeds bepaald aan de hand van het vermogen van de motor, uitgedrukt in fiscale pk's.
Vergroening
In Vlaanderen wil men vooral de vervuilende wagens doen betalen, aldus Vlaams minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele. “In 2012 hervormde Vlaanderen al de Belasting op Inverkeerstelling (BIV), in 2016 hebben we beslist om de volledige Vlaamse verkeersfiscaliteit te vergroenen. We willen de Vlamingen aanmoedigen om een milieuvriendelijke wagen aan te kopen. Verder willen we ook nieuwe en propere technologieën stimuleren. Onze vergroende verkeersfiscaliteit is een belangrijke hefboom die moet leiden tot een betere, gezonde luchtkwaliteit en minder fijn stof”, verdedigt minister Diependaele het Vlaams systeem.
“Dat er enorme verschillen zijn op inschrijvingstaks, is vooral een probleem voor de Brusselse en Waalse Regering. Als zij hun systeem willen hervormen, nodigen we hen uit om het Vlaams model in te voeren”, klinkt het. “Wij zij dus niet bereid om ons systeem aan te passen, laat staan een belastingverhoging in te voeren.”
In Brussel en Wallonië zijn het nog steeds de wagens met een groot motorvermogen die het moeten ontgelden. Sven Gatz (Open Vld), Brussels minister van Financiën, geeft toe dat er nood is aan een grondige hervorming van de huidige verkeersfiscaliteit in zijn gewest.
Febiac, federatie van de auto-industrie in België, is zich bewust van de grote verschillen. "Het signaal naar de burger moet hetzelfde zijn: kies een milieuvriendelijk voertuig, dan betaal je er minder voor", zegt Joost Kaesemans, woordvoerder van Febiac.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Minister Vandenbroucke wil strenger optreden tegen snusverkopers: “Winkels die het verbod niet volgen, sluiten we tijdelijk”
-
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
Een auto van het werk blijft aan populariteit winnen, zo blijkt uit cijfers van hr-dienstverlener Acerta. Maar wat is de impact van zo’n bedrijfswagen op je loon? En zijn er gevolgen voor je dertiende maand en pensioen? Jobat.be vroeg het aan Karolien Van Herpe, legal experte verloning bij Acerta Consult. -
PREMIUMDE STEM VAN VLAANDEREN21
EXCLUSIEVE PEILING. Forse stijging rusthuisfactuur weegt op Vlamingen: meerderheid wil pensioenplafond
Er is een groot draagvlak onder Vlamingen om de rusthuisfactuur te begrenzen, want meer dan acht op de tien wil dat ouderenzorg nooit meer kost dan het maandelijkse pensioen. Dat blijkt uit een exclusieve peiling van HLN en VTM NIEUWS. Maar is zoiets wel realistisch? En wie gaat het verschil dan bijbetalen? Vlaams minister van Welzijn Hilde Crevits (CD&V) is tégen zo’n maximumfactuur, maar zwaait met een andere oplossing. -
-
PREMIUMHLN legt uit
▶Waar en wanneer kunnen we dit weekend meteorenregen spotten?: “Tijdens piek tot wel 20 meteoren per uur te zien”
-
11
Zonder Vlaamse meerderheid, maar rapport over cannabis wordt goedgekeurd in Senaat
De Senaat heeft vrijdag een informatieverslag over de evaluatie van het drugsbeleid, met name rond cannabis, goedgekeurd. Het rapport kreeg een brede steun aan Franstalige kant (PS, MR en Ecolo). Aan Vlaamse kant keurden enkel Groen, Open VLD en Vooruit het verslag goed. -
NMBS-reisplanner toont nu ook waar fiets- of eersteklasrijtuig zich bevindt in de trein
Treinreizigers kunnen vanaf vandaag via de reisplanner op de NMBS-website de samenstelling van een trein zien. Zo weten reizigers waar het fiets- of het eersteklasrijtuig zich bevindt. Op de website staat nu ook of de trein is uitgerust met airco, meldt de NMBS in een persbericht. -
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
-
HLN Shop
Je auto wassen met de hogedrukreiniger: een slim idee?
-
70
De Stem van Tom Ongena: “Vluchtelingen die naar hier komen, moeten bijdragen aan onze samenleving”
In de Stem Van Vlaanderen kom je te weten welke politicus jij bent. Ook Tom Ongena, partijvoorzitter van Open VLD, doet mee aan de grootste stemtest van Vlaanderen. In de video hierboven ontdek je hoe hij antwoordt op enkele maatschappelijke dilemma’s. -
PREMIUMOorlog binnen VRT
Open oorlog bij VRT: arbeidsinspectie start onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag bij nieuwsdienst. Wat is er gaande?
De arbeidsinspectie start een onderzoek naar de werking van de nieuwsdienst van de VRT, nadat acht leden van de Mediacommissie van het Vlaams Parlement een open brief ontvingen over grensoverschrijdend gedrag bij VRT NWS Jong. Ook Het Laatste Nieuws publiceerde een dossier met getuigenissen. De open oorlog binnen de VRT NWS-redactie woedt heviger dan ooit. Dit is wat er écht speelt. -
17
Begrotingstekort loopt fors op tot 4,4 procent
127 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerchristopher toledo
RENE LENAERTS
Hendrik Patyn
Patrick Schaumans
Paul Sempels