Markt tweedehandse goederen kan luxesector belangrijke meerwaarde bieden

Voor de luxesector vormen tweedehandse producten een belangrijke pijler. Dat blijkt uit een rapport van het bureau Boston Consulting Group (BCG) en het platform Vestiaire Collective, gebaseerd op een enquête bij ruim duizend consumenten. De onderzoekers merken daarbij op dat tweedehandse producten om verschillende redenen een belangrijke bijdrage kunnen leveren tot het succes van de luxesector.

‘De verkoop van tweedehandse luxeproducten laat een jaarlijkse groei van gemiddeld 12 procent optekenen,’ zeggen de onderzoekers. ‘Daarmee presteert de sector beduidend beter dan de omzet van nieuwe luxegoederen, die slechts een gemiddelde stijging met 3 procent per jaar kan melden.’

Wervingskanaal

Het voorbije jaar heeft de verkoop van tweedehandse luxeproducten ongeveer 25 miljard dollar opgeleverd. Over twee jaar zullen die inkomsten echter tot 36 miljard dollar zijn opgelopen. Tweedehandse producten hebben op de luxemarkt dan ook inmiddels al een aandeel van 9 procent opgebouwd.

Het onderzoek van Boston Consulting Group en Vestiaire Collective maakt duidelijk dat tweedehands producten de luxesector vooral baten opleveren. ‘In eerste instantie blijkt tweedehands voor de luxemerken een belangrijk wervingskanaal,’ zeggen de onderzoekers.

‘De enquête toont dat 71 procent van de klanten toegeeft in eerste instantie voor tweedehands gekozen te hebben omdat nieuwe artikelen buiten hun budgetten vielen. Naarmate die consumenten echter aan koopkracht winnen, blijken ze na verloop van tijd vaak naar de aanschaf van nieuwe luxeproducten over te schakelen.’

Duurzaamheid

‘Tegelijkertijd toonde de studie dat vele consumenten van luxeproducten tot de verkoop van artikelen overgaan om een gedeelte van de aankoopprijs te recupereren,’ zeggen de onderzoekers nog. ‘Op die manier vergaren ze tevens een extra budget om de aankoop van nieuwe producten te kunnen financieren.’

‘Daarbij zegt zelfs 44 procent van de ondervraagden bij die aankoop voor een duurder product te hebben gekozen omdat ze dankzij de verkoop van een tweedehands artikel over een ruimer budget konden beschikken.’

‘Maar tweedehands biedt ook op het gebied van duurzaamheid een meerwaarde,’ aldus het rapport. ‘Een tweede eigenaar verlengt immers de levensduur van het product. Belangrijk daarbij is dat luxe meestal ook een hoge kwaliteit heeft en bovendien relatief weinig is gebruikt of gedragen.’

‘Die duurzaamheid levert de luxemerken bij het publiek bovendien een milieuvriendelijker imago op.

Meer