Direct naar artikelinhoud
Luchtvaart

Kritiek op vluchtjes van 9 minuten: elke week vliegt lege Boeing 777 van Maastricht naar Luik

Een Boeing 777-vliegtuig.Beeld AFP

Elke week vliegt een lege Boeing 777 van Maastricht naar Luik, een afstand van 38 kilometer. Twee Nederlandse partijen willen dat er een einde komt aan deze milieuvervuilende minivluchtjes van 9 minuten. 

Qatar Airways Cargo voert de vrachtloze vluchtjes sinds 15 september uit. De Qatarese vliegmaatschappij transporteert goederen die Europeanen in Chinese webwinkels bestellen van Hongkong naar Maastricht. Een aanzienlijk deel van die Chinese vracht (circa 100 ton per vlucht) is bestemd voor Nederlandse consumenten.

De Boeing 777 wordt volledig gelost op Maastricht Aachen Airport en vliegt daarna zonder lading door naar Luik. In de Waalse stad wordt de jumbojet weer volgeladen en tankt het toestel brandstof voor de intercontinentale vervolgvlucht naar Mexico-Stad.

Webwinkelpakjes 

Een “ecologische aberratie” die het Luikse luchtruim bevuilt, zo noemde het Luikse gemeenteraadslid Pierre Eyben (Vert Ardent) in een Waalse krant de korte vluchten. Twee Nederlandse volksvertegenwoordigers Jan Paternotte (D66) en Eppo Bruins (ChristenUnie) hebben in de Nederlandse Tweede Kamer vragen gesteld over dit “onwenselijke en onzinnige” vliegverkeer. 

Op het eerste gezicht zijn de vluchten inderdaad een vreemde manier van doen, want het lijkt goedkoper en efficiënter om de webwinkelpakjes in Luik te lossen en per vrachtwagen naar Maastricht te rijden dan een leeg vliegtuig te laten opstijgen en vrijwel meteen weer te laten landen.

Volgens de logica van de internationale logistiek is dit echter heel logisch, legt de woordvoerder van het Nederlandse vliegveld uit. “De opdrachtgever van deze chartervluchten wil per se dat zijn luchtvracht in Maastricht wordt afgeleverd. De Chinezen vertrouwen erop dat wij de vracht en de douaneformaliteiten snel kunnen afhandelen, sneller dan in België. Voor webwinkels is het belangrijk dat de spullen zo snel mogelijk bij de klanten bezorgd worden.”

Maar waarom moet het toestel dan nog naar Luik om te tanken en nieuwe vracht op te halen? Kan dat niet in het vliegveld bij Maastricht? “Nee, want onze landingsbaan is daarvoor te kort”, verklaart de woordvoerder. Een volgetankte en volgeladen Boeing 777 kan niet veilig opstijgen op de startbaan van 2.500 meter. In Luik kan dat wel.

Tom Dumoulin

Transporteconoom Eddy Van de Voorde (UAntwerpen) vindt de vluchten ‘eigenaardig’. Toch heeft de luchtvaartmaatschappij volgens hem waarschijnlijk wel haar redenen om een driehoek te maken. “Het klopt enigszins dat de douaneformaliteiten in België langer duren", zegt Van de Voorde . “Maar dat verschil is heel klein. Het heeft waarschijnlijk meer met capaciteiten qua stockage en mankracht te maken. Hoewel dit soort korte vluchten in België verder niet voorkomt, zijn ze in Aziatische landen en elders niet uniek.” 

De twee Nederlandse politici zitten vooralsnog vol onbegrip. Hun vragen aan de bevoegde minister druipen van het sarcasme. “Wie zou volgens u deze afstand van 38 kilometer sneller overbruggen: Tom Dumoulin op de fiets, of deze Qatar Airways-vlucht inclusief veiligheidscontrole, boarden van de bemanning en het taxiën?” 

De partijen D66 en ChristenUnie vragen aan de bevoegde Nederlandse minister Cora van Nieuwenhuizen om te bekijken of ze vluchten over minder dan 100 kilometer kan verbieden.