De Citroën C5 Aircross is een van de 12 modellen die getest werden op verbruik.
Volledig scherm
PREMIUM
De Citroën C5 Aircross is een van de 12 modellen die getest werden op verbruik. © RV

Vandaag liegt de auto niet meer over verbruik: onze expert legt uit hoe dat komt en welke autotypes nog zuiniger rijden dan ze beloven

Hoe vaak heb je het niet gelezen. Dat de merken systematisch liegen over het gemiddeld verbruik van hun auto’s. Algemene pers, consumentenorganisaties of milieugroeperingen: ze sprongen er gretig op. Maar het mag ook eens gezegd: vandaag liegt de auto niet meer. Hoe dat komt? Vier letters: WLTP. Lees en verneem. En kijk meteen ook in de spiegel. Immers: of je dat gemiddeld verbruik haalt, hangt vooral af van je rijstijl.

17 reacties

  • Eric Severijns

    4 jaar geleden
    In een BMW met een diesel lichter als 2000cc zit een Renault dieselmotor, daar zijn toch regelmatig problemen mee. Ik vraag me dikwijls af hoeveel merken nog echt hun eigen motor hebben, in een lichte Mercedes zit ook een Renault motor. Indertijd was Fiat de pioneer van de dieselmotor met common-rail systeem, het trok zogezegd op niets tot Bosch het overnam, waarna de Duitse merken begonnen met deze te plaatsen.
  • Jan Verstrepen

    4 jaar geleden
    Mijn diesel (doodzonde nu) verbruik nog geen 4,7 l/100km met het verkeer mee geladen als een ezel en met airco aan en ook in bergachtige streken. Dezelfde toch met benzine (leen auto) was 8,2l/100 km een nieuw ( geprezen) auto met de laatste snufjes. En mijn diesel was splinternieuw evenals die benzine auto.
  • Jean Schrans

    5 jaar geleden
    Enkel ngo's zoals Greenpeace willen dit niet erkennen omdat het hun handelsmerk is om de auto continu aan te vallen. WLTP wordt aangevuld met de nieuwe RDE test in reële rijomstandigheden die de werkelijke uitstoot op de weg in verschillende omstandigheden test
  • ronny cuypers

    5 jaar geleden
    Een langdurig gemiddelde van 3.8 kg/100km met mijn CNG Volkswagen momenteel. Zuinig, milieuvriendelijk en niet duur. Waarom zou je iets anders in huis halen?
  • Ronny Broeckx

    5 jaar geleden
    Ik heb een citroen C4 Grand Picasso 2L diesel . Met een rit naar Spanje in totaal 3400Km gereden met een verbruik van 4,8Liter per 100Km . De max snelheid was wel op 115Km/Hr gehouden (110 op de tomtom gps) en zoveel mogelijk op Cruise control gereden .De gegevens van de boordcomputer kwamen exact overeen met de getankte hoeveelheid en de gereden km . Dit vind ik een meer dan behoorlijk resultaat .