Big in Japan: hoe west oost verovert in e-sport
gamesAzië blijft de gouden graal voor wie iets willen betekenen in de miljardenbusiness die e-sport heet. Voor westerse gamemakers is het vaak een extra taaie queeste. De tactische shooter Rainbow 6 Siege van de Franse uitgever Ubisoft heeft alvast een voet tussen de deur in Japan. Hun e-sportdirecteur vertelt over hun ‘recept’ en de vaak verrassende verschillen tussen west en oost ... en het andere oost.
Nagoya Japan, 9 en 10 november. De vierduizend zitjes voor de Rainbow Six Siege Pro League Finals waren in een uur uitverkocht. Wereldwijd volgen miljoenen via livestreams de wedstrijden van deze tactische shooter, waarin naadloos teamwork net zo zwaar doorweegt als bovenmenselijke reflexen. Het heeft er alle blijk van dat ontwikkelaar Ubisoft een van die felbegeerde zeldzame plekje op de Aziatische e-sportmarkt heeft veroverd. Hun e-sportdirecteur François-Xavier Dénièle legt uit hoe, waarom en waarom het verkeerd het is om over die Aziatische e-sportmarkt in het enkelvoud te spreken.
Rainbow Six Siege telt 50 miljoen spelers en groeit nog steeds. Uitzonderlijk voor een game die zijn vierde verjaardag viert. Waarom dan die drive en het dure risico nemen om voet aan de grond te krijgen in die allesbehalve makkelijke Aziatische markt?
François-Xavier Dénièle: “Omdat dit nog steeds de bakermat van e-sport is. Hier in Azië staan ze jaren voor als het gaat om de aanvaarding van e-sport als een echte toeschouwerssport. Het is een vast onderdeel van hun popcultuur en hier ligt dus een gigantisch spelers- én publiekspotentieel. Als je als e-sportgame mee wil tellen op wereldschaal, dan moet je meetellen in Azië”.
De zaal hiernaast is uitverkocht. Dus wat Japan betreft, lijkt je missie alvast geslaagd. Waaraan is dat te danken?
Dénièle: Dat we deze Pro League Finals voor het eerst in deze regio houden is een bekroning van een twee jaar durend proces en een combinatie van verschillende factoren. Ten eerste hebben we een game die door zijn hardcorekarakter aansluit op de Aziatische gamer. Minstens zo belangrijk is die spelers als een gemeenschap te verenigen en die gemeenschap door continue ondersteuning te doen groeien. Dat lukt je dan weer enkel wanneer je rekening houdt met wat wij het lokale gamer-DNA noemen. Weet ook dat we in Japan dan wel twee miljoen spelers hebben, en dat de zaal hiernaast inderdaad vol zit, maar het kan nog beter. In Brazilië, een regio waar we eerder op inzetten, vullen we vandaag makkelijk een olympisch stadion met toeschouwers.
Mogen we daaruit afleiden dat dat DNA in Korea of China niet dezelfde is als hier in Japan?
Dénièle: Absoluut. Er is geen toverformule of gegarandeerd recept voor de hele Aziatische regio. Al speelt die meedogenloze, constant evoluerende tactische diepgang van onze game wel in op de affiniteit van de Aziatische gamer in het algemeen. Wat bij ons als te hardcore wordt gezien en de meerderheid van de gamers afschrikt, trekt hier die meerderheid juist aan.
Maar terug naar de verschillen. Kan je daarvan concrete voorbeelden tussen de verschillende Aziatische regio’s aanhalen?
Dénièle: Zeker, al wil ik liever niet al te veel generaliseren. Laat me beginnen met Japan. Hier domineerden de 1-vs-1-vechtgames jarenlang de competitieve gamercultuur. Online een paar vrienden optrommelen om mee samen in teamverband te spelen is hier niet de evidentie die het bij ons is. Dus organiseerden we de game en competities in het begin zo dat die solospelers zo drempelloos mogelijk naar die teamgameplay evolueerden. In Korea heb je enkel slaagkans wanneer je de game aanvaard krijgt in de gamingcafés waar de spelers nieuwe games leren kennen en al dan niet omarmen. In China heb je rekening te houden met plaatselijke partners en speelt de overheid een grotere rol. In Indonesië ligt de focus dan weer helemaal op e-sport als toeschouwer- en minder als spelersport. Australië en Nieuw-Zeeland kan je in grote lijnen met Europa vergelijken.
Geen enkel Japans team raakte tot in de laatste acht die hier op mogen aantreden. Misschien een regel inbouwen dat het gastland sowieso een afvaardiging mag opstellen?
Dénièle: (lacht) Zeer zeker niet. Elk team dat tot hier raakte, heeft daar hard voor gewerkt en het publiek hier apprecieert dat. Anders zag je nu lege zitjes. Wist je overigens dat wanneer je in Japan een ticket voor een evenement of een muziekconcert wil kopen, daar niet zoals bij ons snel bij moet zijn. Hier koop je een soort loterijbriefje. Wordt je lot getrokken, dan kan je met dat briefje je ticket gaan ophalen. En zo leren wij in deze regio elke dag weer iets nieuws.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
games
GAMEREVIEW. Call Of Duty: Modern Warfare stapt nieuw tijdperk binnen en koos gelukkig niet de gemakkelijkste weg
-
games
GAMEREVIEW Luigi’s Mansion 3: spoken vangen was nog nooit zo plezant
Arme, arme Luigi. Hij is geen geboren held, die slungelige broer van Mario. Bibberend, gillend en met een ei in zijn broek baant hij zich in Luigi’s Mansion 3 een weg door een behekst hotel. Spoken houden zijn vrienden gevangen, en dus gordt Luigi zijn spokenvanger weer om. Who you gonna call? -
games
Gamereview The Surge 2: ledematen afhakken voor gevorderden - en alléén voor hen
Gameontwikkelaars stoppen hun grootste troeven meestal in het begin van een spel. Oogstrelende landschappen, wilde achtervolgingen, spitsvondige dialogen en actie die van het scherm gutst ... Sommigen doen het echter omgekeerd, zoals bij The Surge 2. -
-
games
GAMEREVIEW. WWE 2K20 mept zichzelf KO (met een stoel in het gezicht)
-
Spaargids.be
Mag je het geld op de rekening van je kind als ouder zelf gebruiken? En wat kan je zoon of dochter (zonder dat jij het weet)?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
Heel wat werknemers verwachten in aanloop naar de zomervakantie hun deugddoend - jaarlijks terugkerend – extraatje: het vakantiegeld. Jobat.be klopte aan bij Matthias Debruyckere, juridisch expert bij hr-dienstengroep Liantis, om de meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord te zien. -
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
-
Games
GAMEREVIEW ‘The Outer Worlds’: kleurrijke nieuwkomer in klassiek genre
-
games
GAMEREVIEW Super Monkey Ball: Banana Blitz HD: lekker pretentieloos gameplezier
Terwijl je tegenwoordig vaak vele uren nodig hebt om alle aspecten van een game onder de knie te krijgen, is deze Super Monkey Ball: Banana Blitz HD een verademing. Eén knop en een joystick, meer heeft de kleurrijke game doorgaans niet nodig om je even lekker oldschool te entertainen. -
13-jarige Willis speelt als eerste persoon ooit Tetris uit
Een Amerikaanse 13-jarige jongen is de eerste persoon ooit die zo ver komt in Tetris dat het spel kapot gaat, 34 jaar na de release van het spel. Hij kon Tetris in maar liefst 38 minuten verslaan. -
games
Tien jaar werk en 70 miljoen euro kosten: game ‘Kingdom Under Fire II' is eindelijk klaar
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer