Direct naar artikelinhoud
Openbaar vervoer

Etterbuil barst bij De Lijn: ‘De mensen zijn het kotsbeu’

Een bushalte van De Lijn in Antwerpen.Beeld Bob Van Mol

Na een mislukte verzoeningspoging is de sociale malaise bij De Lijn compleet. De socialistische vakbond, die bijna de helft van het personeel vertegenwoordigt, roept woensdag op tot een algemene staking. ‘De mensen zijn het kotsbeu’, zegt Rita Coeck (ACOD).

en

“Hallelujah!” Het groepje van ongeveer tien mensen slaakt een zucht van verlichting als de 416 richting Herentals het Rooseveltplein in Antwerpen opdraait. De bus is goed 20 minuten te laat, maar toch zijn de reizigers vooral blij dat de bus uiteindelijk is komen opdagen zodat ze de koude niet moeten verbijten tot de volgende komt. “De heenrit levert eigenlijk nooit problemen op”, zegt een vrouw die dagelijks op de bus vertrouwt. “Maar de terugrit is altijd miserie.” Naar de oorzaak van die miserie hebben ze vaak het raden. “Het verkeer, te weinig chauffeurs? Wie zal het zeggen? Wat ik niet snap is dat ze met al die technologie vandaag er nog niet in slagen om dat op het scherm te laten verschijnen.”

Op de verschillende perrons van het plein weerklinken varianten van die klacht. “Of ik tevreden ben over De Lijn?” De 18-jarige Xander Van Riel moet eens goed lachen met de vraag. “Neen. Ik twijfel zelfs of ik nog een abonnement wil betalen.” Al heeft hij een slimme oplossing gevonden voor de app van De Lijn die niet werkt. Hij neemt elke dag de bus naar de les samen met een vriend, die een paar haltes eerder opstapt. “Hij stuurt mij dan een bericht wanneer de bus bij hem is vertrokken.”

Etterbuil barst bij De Lijn: ‘De mensen zijn het kotsbeu’
Beeld Bob Van Mol

Al zijn er zeker ook tevreden reizigers. “Ik heb niet te klagen”, zegt een 88-jarig omaatje terwijl ze zich naar de bus haast. “Ik neem maar af en toe de bus, en die is altijd op tijd. Ik vraag mij af waarom de mensen zo zagen.”

Maar dat er niettemin een probleem is bij De Lijn, is al langer bekend. Personeelstekort, de onregelmatige uurroosters, de onderbemanning op de personeelsadministratie, busritten die afgeschaft worden en reizigers in de kou laten staan... Voor buschauffeurs in Vlaams-Brabant zijn het de redenen waarom ze al sinds 5 november staken. Zo zouden beloofde verlofdagen soms toch nog worden geweigerd. Ook zouden ze extra overuren moeten kloppen en zou het soms maanden duren voordat een foutje in de loonadministratie wordt rechtgezet.

Desinformatie

Nadat het sociaal overleg in Vlaams-Brabant dinsdag spaak liep, was dat voor de socialistische vakbond voldoende reden om all the way te gaan. Er zou woensdag niet alleen in Vlaams-Brabant gestaakt worden, maar meteen ook in heel Vlaanderen. “Dat is niet meer te vermijden”, zei ACOD-secretaris Rita Coeck na de mislukte verzoeningsvergadering. Volgens Coeck valt de actie onmogelijk los te zien van de “onverantwoorde besparingen die geleid hebben tot nefaste gevolgen hiervan voor de gebruikers van het openbaar vervoer en het personeel”. Dat de regering een gegarandeerde dienstverlening wil doorduwen en aanstuurt op een privatisering van De Lijn, speelt ook mee. “De mensen zijn het kotsbeu.”

Ondertussen schuiven vakbond en directie de zwartepiet over het mislukte overleg naar elkaar door. “Uiteindelijk is de directie weggelopen van de onderhandelingstafel”, zegt Coeck. “Ze verkiest het conflict boven de oplossing.” Topman Roger Kesteloot heeft het echter gehad met de ‘desinformatie’ door de vakbond. “Tot iets na één uur is de directie in het bureau blijven zitten naast datgene waar de onderhandelingen plaatsvonden.” Een bemiddelaar heeft toen zelf vastgesteld dat de standpunten uit elkaar bleven liggen, klinkt het. “De vakbond wilde namelijk sowieso staken, ongeacht de uitkomst van het overleg. Een bizarre manier van werken.”

De ACOD staat wel alleen in haar oproep tot een staking. Het ACV roept al haar leden op het werk te hervatten. De liberale vakbond blijft de acties in Vlaams-Brabant steunen, maar geen algemene staking. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) hoopt dat de directie en de vakbonden er zo snel mogelijk uitkomen. “Ik hoop dat de reiziger niet in de kou blijft staan.”