"Ok boomer", het is nu aan ons millennials om keet te schoppen

Millennial Amber Brouns vindt het te makkelijk dat columnist Louis Van Dievel, die behoort tot de babyboomers, zich op de borst klopt over de maatschappelijke verwezenlijkingen van zijn generatie. Ze heeft het gevoel dat die generatie hierdoor de verzuchtingen van de jongere generaties afwimpelt. Zolang dat het geval is, zal ze babyboomers blijven behandelen met eenzelfde afwijzend “ok boomer”.

opinie
Amber Brouns
Amber Brouns (1994) heeft gestudeerd aan de KU Leuven en is communicatie- en digitalemediaspecialist. Momenteel geeft zij les aan Hogeschool Zuyd in Maastricht.

"Boomer" is een afkorting van babyboomer. Dat is iemand die tijdens een babyboom, bijvoorbeeld na de Tweede Wereldoorlog tussen 1946 en 1964, geboren is. De zinsnede "ok, boomer" wint de jongste maanden aan populariteit, vooral op TikTok, een razendpopulaire app bij miljoenen jongeren. Daarmee wil een millennial (geboren tussen 1980 en 2000) een babyboomer sussend de mond snoeren.

Beste boomer, beste mijnheer Van Dievel,

Als rasechte millennial (bouwdatum 1994) begrijp ik dat u (jazeker, ik ben mij bewust van de gangbare beleefdheidsvormen) zich wellicht weinig gewaardeerd voelt door de huidige “ok boomer”-beweging. Deze beweging en de bijbehorende sentimenten zijn echter niet zo ongegrond als u doet uitschijnen. 

Generatiekloven

Zoals u zelf benoemt, bent u op dit moment, welverdiend, van uw pensioen aan het genieten. Een luxe die menig millennial niet alleen pas op latere leeftijd zal ervaren, maar in zijn geheel onzeker is geworden onder het politieke en economische beleid van de afgelopen jaren. 

Áls wij nog de kans krijgen om voor ons 70e levensjaar met pensioen te gaan, dan is het maar de vraag of wij nog enige financiële stabiliteit en/of koopkracht zullen behouden na deze transitie naar “zalige dagen vol lanterfanterij”.

De generaties die de uwe zijn voorgegaan hebben menig wenkbrauw opgetrokken bij het zien van de extravagante kledingkeuzes van hun langharige kroost

De babyboomersgeneratie labelt sociale media, populaire cultuur en de “moderne omgangsvormen” van de millennials graag als asociaal en weinig hoogstaand. Wat u hierbij even vergeet, is dat dit geen unieke generatie­kloven of -breuklijnen zijn. De generaties die de uwe zijn voorgegaan, hebben menig wenkbrauw opgetrokken bij het aanhoren van de nieuwste disco- of rockmuziek of bij het zien van de extravagante kledingkeuzes van hun langharige kroost.

Het feit dat de babyboomergeneratie ons niet begrijpt, is dan ook niet het probleem. Wij nemen het u niet kwalijk dat u van uw pensioen geniet en dat u afkeurend fronst wanneer wij langsfietsen met onze airpods en onze Spotify-lidmaatschappen.

Het probleem is dat uw generatie nog steeds grotendeels het politieke, maatschappelijke en economische speelveld domineert en stelselmatig weigert om een eenduidig langetermijnbeleid te voeren met het oog op de toekomst. En dan spreek ik over een langere termijn dan simpelweg “tot de eerstvolgende verkiezingen”.

Bedankt voor uw bijdrage

In de huidige furore wordt wellicht voorbijgegaan aan uw generaties bijdrage aan de maatschappelijke vooruitgang de afgelopen decennia. Bij deze: bedankt! Bedankt voor het feit dat u de straat bent opgegaan voor onze rechten. Bedankt voor het feit dat u de moeite heeft genomen om destijds genoeg “keet te schoppen” om verandering teweeg te brengen. Bedankt.

Het probleem is dat uw generatie weigert om een eenduidig langetermijnbeleid te voeren met het oog op de toekomst

Nu is het echter aan ons om keet te schoppen. Wij willen gehoord worden als het gaat over ónze toekomst en de toekomst van onze kinderen. Wij hebben andere zorgen en andere frustraties dan uw generatie, maar dat maakt niet dat deze zorgen en frustraties minder relevant of gewichtig zijn. En hoezeer wij uw bijdrage ook waarderen, zoals u zelf al aangeeft, is het maatschappelijke speelveld veranderd. Nu de spelers nog.

Want zolang wij het gevoel hebben dat uw generatie ons afwimpelt met wat stereotypes en enkele spreekwoordelijke pleisters op de (gapende) wonden, zullen wij u blijven bejegenen met een eenzelfde afwijzend “ok boomer”. Zoals Lech Walesa (naar mijn mening absoluut een influencer, hoewel niet via sociale media) al zo mooi verwoordde: 

It is hardly possible to build anything if frustration, bitterness and a mood of helplessness prevail.”

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.

Meest gelezen