Beeld ter illustratie.
Volledig scherm
Beeld ter illustratie. © ANP

HET DEBAT. Moeten we de maximumsnelheid op Belgische snelwegen verlagen naar 100 km/uur?

In Nederland wordt de maximumsnelheid op snelwegen verlaagd naar 100 kilometer per uur, om de hoeveelheid stikstof in de lucht terug te dringen. Enkel ’s nachts zal er nog 130 mogen worden gereden op plaatsen waar dat nu al mocht. Wat denk jij? Is dit ook een goed idee voor ons land? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat onze experts ervan vinden.

127 reacties

  • Robin Torrez

    4 jaar geleden
    Weer iets dat onze leven nog meer beperkingen geeft. Doe dit niet en dat niet en binnen 50 jaar leven komen we niet meer buiten omdat we anders een boete krijgen voor iets. Ik geniet van rijden, soms te traag, soms te snel, meestal correct. Het is een deel van mijn vrijheid waar wel begrijpelijk grenzen moeten zijn uit algemeen veiligheid, maar 100 per uur ipv 120 is gewoon belachelijk. Zijn er geen grotere problemen waar men zich kan mee bezighouden? Jeeses.
  • Thierry Thienpondt

    4 jaar geleden
    Verlaging van de snelheidslimiet zal voor een hoop ellende zorgen . Het mooiste voorbeeld is de snelheidsaanpassing op de A12 in Antwerpen . Er is nog nooit zoveel file geweest sinds deze aanpassing . Het probleem kan niet opgelost worden met snelheidsaanpassingen . De hoeveelheid verkeer vermindert er niet door . Maak extra rijstroken , dit is wel bewezen dat het effectief is . Als je de snelheid verlaagd , probeer dan maar eens in de drukte in of uit te voegen of een camion inhalen aan 100km/h
  • Jan Van de Velde

    4 jaar geleden
    Als we files willen vermijden zou de kruissnelheid op de autosnelwegen min of meer gelijk moeten worden aan de limiet waaraan de steden het bestemmingsverkeer nog kunnen slikken zonder dat het vastloopt. Die limiet ligt m.i. merkelijk lager dan 90 km per uur, eerder in de buurt van 60 km/u. M.i zou het eerder nuttig zijn de de oorzaken van de spits te bestrijden door werkgelegenheid en onderwijs te verplaatsen van de provinciehoofdsteden naar stadjes en steden die een spoorwegstation hebben.
  • Louise Maertens

    4 jaar geleden
    Zeker geen goed idee. De Duitse overheid heeft dit een tijdje geleden uitvoerig laten uittesten en kwam tot de conclusie, als men trager gaat rijden schakel je een versnelling lager, de motor maakt een hoger toerental = minder zuivere verbranding, veel hogere Co2 en Nox waarden. Dit is de reden waarom men dit voorstel niet heeft laten doorgaan in Duitsland. Het lijkt er op dat het enkel om de flitsboetes te doen is...
  • Tom Hermans

    4 jaar geleden
    Neen, en kan me het meest vinden in idd een variabel systeem. 100 tijdens de spits bijvoorbeeld. Veel harder kan je uiteindelijk toch niet dan en verbetert de doorstroming, ook met alle op en afritten