thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

Carrefour start met “unieke wachtrij” aan de kassa

Aanschuiven in één lange rij, om dan om beurten naar de eerstvolgende vrije kassa te kunnen gaan. Carrefour is van plan om de “unieke wachtrij” in te voeren in al haar hypermarkten. Al in negen van de 45 winkels is het systeem een succes. “Klanten hebben het gevoel dat het sneller gaat.” De tijdswinst? Minimaal dertig seconden op drie minuten aanschuiven.

Christine De Herdt

Noem het gerust een uitdaging, de snelste kassa kiezen in de supermarkt. Kies ik de kortste rij met de kleinste mandjes? Of ga ik voor de langste met de efficiëntste caissière? Verliezen doe je toch, zo lijkt het wel. Die herkenbare frustraties zijn binnenkort verleden tijd. Carrefour is vast van plan om “de slang”, een experiment dat twee jaar geleden begon, in haar 45 hypermarkten in te voeren. Klanten schuiven in dat systeem in één unieke rij aan. Als er een kassa vrij is, mag de eerste daarnaartoe. In negen vestigingen bleek dat al een succes. Acht op de tien klanten zijn tevreden. “Voor hen gaat het sneller”, zegt Carrefour-woordvoerder Baptiste Van Outryve. Bovendien brengt het meer rust. Ook voor de kassier(-ster). “Zij hebben een minder opgejaagd gevoel.”

100% eerlijk

Maar is het systeem ook écht sneller? “Jawel. Uit testen blijkt dat wie drie minuten aanschoof, dertig seconden won. En wellicht is dat nog meer, want die test is toen niet helemaal correct uitgevoerd.”

Colruyt experimenteerde vijf jaar geleden al met een unieke wachtrij, maar daar werkte het niet. In een ver verleden deed ook Delhaize gelijkaardige tests. Ook daar zonder succes. De reden? Zo’n slang neemt plaats in. En klanten kiezen vooral graag zelf hun kassa. “Vaak hebben ze hun favoriete caissière”, zegt Colruyt-woordvoerster Silja Decock.

“Daarom blijven we naast die unieke rij ook twee tot drie traditionele kassa’s behouden”, zegt Baptiste Van Outryve. “Ook de selfscankassa’s, waarbij mensen producten scannen en meteen kunnen afrekenen, blijven behouden.” En als het systeem in een van de hypermarkten niet werkt, wordt het op die plek weer afgevoerd.

Gino Van Ossel, marketingprofessor aan de Vlerick Business School, ziet alleen maar voordelen. “Het systeem is 100 procent eerlijk: iedereen schuift even lang aan, en niemand kan voorbijsteken.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer