“Minstens 80 per uur op snelweg”: wetsvoorstel om minimumsnelheid op autosnelweg aan te passen
Terwijl Nederland de maximumsnelheid op autosnelwegen verlaagt naar 100 km per uur circuleert in ons land het wetsvoorstel om op snelwegen de minimumsnelheid op te trekken van 70 naar 80 km per uur. Dat schrijven Gazet van Antwerpen, Het Nieuwsblad en Het Belang van Limburg vandaag. Volgens Vias is een verhoging van de minimumsnelheid wel een goed idee, maar zal het weinig effect hebben op de verkeersveiligheid.
Autosnelwegen kennen volgens de Belgische Wegcode zowel een maximum- als minimumsnelheid, namelijk 120 en 70 km per uur. Op die manier wil de wetgever vermijden dat iemand met een slakkengangetje over de autosnelweg bolt, gelet op het gevaar voor de andere weggebruikers. Volgens de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) is te traag rijden op een autosnelweg "even gevaarlijk als overdreven snelheid".
Minimumsnelheid optrekken
In het federale parlement is daarom nu een wetsvoorstel ingediend om de minimumsnelheid op te trekken naar 80 km per uur, "omdat die 70 in feite gedateerd is", zegt Frank Troosters (Vlaams Belang). "In vergelijking met vroeger halen vrachtwagens gemakkelijk snelheden van zo'n 90 km per uur. En als we de snelheid van de verschillende weggebruikers die op de autosnelweg rijden dichter bij elkaar brengen, is dat veel beter voor de verkeersveiligheid."
Transportsectorfederatie Febetra steunt het voorstel. Elke week worden twee chauffeurs beboet omdat ze minder dan 70 per uur rijden op de autosnelweg.
Vias: “Weinig effect”
“Het verhogen van de minimumsnelheid op de snelwegen is een goed idee, maar het zal in principe weinig effect hebben op de verkeersveiligheid”, zegt Stef Willems, woordvoerder van Vias. Vias is het ermee eens dat het gevaarlijk is wanneer er een groot verschil in snelheden ontstaat op de snelweg. Als de minimumsnelheid wordt opgetrokken komen de hoogste en de laagste snelheden dus dichter bij elkaar. Dat zou ook de verkeersveiligheid ten goede komen. “Je verkleint zo de kans dat er veel wordt ingehaald”, zegt Willems.
Maar Willems benadrukt dat het slechts gaat om een zeer klein effect voor de verkeersveiligheid. “In de praktijk zien we dat er slechts heel weinig mensen nog 70 km/u rijden”. Het zou bovendien ook gaan ook om een miniem aantal overtredingen voor het rijden van minder dan 70 kilometer per uur. “Als je weet dat er jaarlijks 1,3 miljoen verkeersboetes worden uitgereikt, stellen die honderdtal boetes per jaar niet veel voor”, aldus Willems.
Ook VAB staat achter het idee van de verhoging van de minimumsnelheid, maar ziet geen noodzaak. “Als het verkeersreglement wordt herzien, iets waar wij al jaren om vragen, kan de maatregel eventueel worden opgenomen”, zegt VAB-woordvoerster Joni Junes.
Ook in onze buurlanden gelden er regels voor de minimumsnelheid op autosnelwegen. Volgens VAB moet er in Frankrijk op de linkerrijstrook altijd minstens 80 kilometer per uur worden gereden. In Nederland geldt er daarentegen geen minimumsnelheid. Wel van toepassing is het verbod op autosnelwegen voor voertuigen die niet meer dan 60 kilometer per uur kunnen of mogen rijden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Meisjes kampen in adolescentie meer met zelfmoordgedachten dan jongens, stelt Sciensano
-
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
Welzijn op het werk krijgt vandaag meer aandacht dan ooit. Experts moedigen je aan om kritisch na te denken over je leidinggevende en op te komen voor jezelf en je team. Goed leiderschap is dan ook van cruciaal belang voor de prestaties die je levert en hoe je je voelt op de werkvloer. Maar wat kan je als medewerker doen als jouw leidinggevende je belemmert om goed – en graag – te werken? Welzijnsmanager Elisabeth Van Steendam legt het Jobat.be uit. -
Geen extra politiecontroles bij 100 km/u in Nederland
De Nederlandse politie is niet van plan om extra te zullen handhaven op de snelweg, als de maximumsnelheid volgend jaar verlaagt naar 100 kilometer per uur. Dat meldt de openbare omroep NOS. -
-
PREMIUM
Horrorcrash met geleende pick-up
-
Stel hier uw vraag aan Paul D'Hoore over de spilindex en het inflatiecijfer
De inflatie is in april gestegen van 3,18 naar 3,37 procent. De spilindex is overschreden, zodat de uitkeringen en overheidslonen opnieuw zullen stijgen. Heeft u vragen over die spilindex en/of over het inflatiecijfer? Dan kan u die hieronder stellen aan onze geldexpert Paul D’Hoore die een antwoord zal geven in het VTM Nieuws van 19 uur. -
Spilindex overschreden: lonen van ambtenaren en uitkeringen zullen opnieuw stijgen
De inflatie, het cijfer dat aangeeft hoe snel de prijzen stijgen, stijgt naar 3,4%. Dat blijkt uit cijfers van statistiekbureau Statbel. We zien een kleine stijging tegenover vorige maand, toen het cijfer stabiliseerde op 3,18%. Het Federaal Planbureau verwachtte dat de inflatie zou stijgen naar 4,15%. Hoewel het cijfer dus minder toeneemt dan verwacht, is de spilindex toch overschreden en zullen uitkeringen en pensioenen in mei en lonen bij de overheid in juni mee stijgen, zegt onze geldexpert Stijn Baert (UGent). -
HET DEBAT. Moeten we de maximumsnelheid op Belgische snelwegen verlagen naar 100 km/uur?
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
HET DEBAT. Maximumsnelheid op Belgische snelwegen verlagen naar 100 km/uur? Dit is jullie mening
In Nederland wordt de maximumsnelheid op snelwegen verlaagd naar 100 kilometer per uur, om de hoeveelheid stikstof in de lucht terug te dringen. Enkel ’s nachts zal er nog 130 mogen worden gereden op plaatsen waar dat nu al mocht. Eerst lieten we onze experts aan het woord. Nu is het aan jullie: dit zijn de boeiendste reacties. -
PREMIUM71
Als de camera’s niet draaien: wat denken de N-VA-militanten echt van de plannen van hun partij?
33 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAlex Terieure
Michel Jacobs
Bert Triau
jean-pierre rejek
Daniel Vanrafelghem