Spoorbedrijven vragen honderden miljoenen euro’s extra van overheid
De NMBS heeft de ambitie om het treinaanbod vanaf eind volgend jaar met 4 procent te verhogen. Dat heeft NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir gezegd in de Kamercommissie Mobiliteit. Ook Infrabel-topman Luc Lallemand tekende present in de commissie. Beide spoorbedrijven vragen honderden miljoenen euro’s extra van de federale overheid.
De huidige dotaties van de overheid volstaan niet om de komende jaren een aantal noodzakelijke investeringen bij het spoor uit te voeren, klonk het. Er zijn vele honderden miljoenen euro's extra nodig, alleen al maar om het spoornet up-to-date te houden.
Dutordoir en Lallemand wezen op de "gigantische productiviteitswinsten" die de voorbije jaren zijn gerealiseerd bij NMBS en Infrabel, tegen de achtergrond van dalende dotaties. Maar nog meer interne besparingen zijn bijna niet mogelijk, zeiden de spoortoplui. “De citroen van de productiviteitswinst is uitgeperst", aldus Infrabel-topman Lallemand.
Lijnen sluiten om veiligheidsredenen
Bij de spoornetbeheerder verdwenen de voorbije vijf jaar niet alleen 4.000 banen, maar er werden ook vernieuwingswerken noodgedwongen uitgesteld. Daardoor moeten heel wat wissels, sporen en bovenleidingen dringend gerenoveerd worden. Alleen al om die inhaalbeweging te doen, is 99 miljoen euro per jaar nodig. Anders zullen op termijn lijnen moeten worden gesloten om veiligheidsredenen, klonk het.
Afgelopen zomer dreigde Infrabel al met een flinke knip in het spoornet als er niet snel meer budget komt.
“Tekort van 1,3 miljard tegen 2030"
Ook Sophie Dutordoir vraagt extra geld. "Als we voortdoen op basis van de huidige dotatie, verwachten we een tekort van 1,3 miljard euro tegen 2030 in het kader van de investeringen die we moeten doen", aldus de NMBS-topvrouw. Het gaat dan om geld om stations af te werken, perrons te verhogen, het veiligheidssysteem ETCS verder te installeren,...
Beide toplui benadrukten wel dat de inspanningen van de voorbije jaren binnen de bedrijven resultaat opleveren. "Er is een positieve trend ingezet", zei Dutordoir: de stiptheid is fors verbeterd, de reizigersgroei versnelt en de klantentevredenheid neemt toe.
Treinaanbod met 4 procent verhogen
De NMBS-topvrouw maakte in de commissie ook de ambitie van de spoormaatschappij bekend om het treinaanbod vanaf eind volgend jaar met 4 procent te verhogen. Het voorstel zal volgende maand voorgelegd worden aan de raad van bestuur van de NMBS.
Het huidige vervoersplan werd eind 2017 ingevoerd. Het treinaanbod verhoogde daardoor met zowat 5 procent. Dat levert momenteel ook extra reizigers op: in 2018 vervoerde de NMBS 243,9 miljoen reizigers op haar binnenlandse treinen. “Dat is 8,5 procent meer op vijf jaar tijd”, aldus Dutordoir.
Voor het volgende vervoersplan, dat in december 2020 van kracht zal worden en loopt tot in 2023, stelt de directie dus voor het aanbod met nog eens 4 procent te verhogen.
Gloednieuwe dubbeldektreinen
De uitbreiding is onder meer mogelijk dankzij de komst van de nieuwe M7-dubbeldekrijtuigen, met extra zitplaatsen. De tests ermee zijn bezig, en in de loop van januari zou een eerste rijtuig in dienst treden, gaf Dutordoir mee. “Constructeur Bombardier heeft de serieproductie vanaf maart 2020, met tien rijtuigen per maand, bevestigd.”
De NMBS plaatste de bestelling voor 445 M7-dubbeldekrijtuigen al eind 2015 bij Bombardier, maar de levering liep meermaals vertraging op.
Geen verzet tegen FlixTrain
In de commissie werd voorts nog duidelijk dat de NMBS zich niet verzet tegen de komst van het Duitse treinbedrijf FlixTrain naar ons land. Dat kondigde eerder aan vanaf 2021 een treinverbinding te willen opstarten tussen Parijs en Brussel, met stops in Saint-Quentin, Bergen, Brussel-Zuid en Brussel-Centraal.
Het niet-verzet van de NMBS heeft mogelijk commerciële redenen. FlixTrain liet in zijn aanmelding immers weten dat het geen licentie als spoorwegmaatschappij beoogt. Het zou dus eerder moeten samenwerken met een bestaande spoorwegmaatschappij om de verbinding tot stand te brengen. En daar komt de NMBS mogelijk weer in beeld.
Infrabel vs. NMBS
Een samensmelting tussen de NMBS en Infrabel is voor Dutordoir dan weer niet aan de orde. De vraag om een toenadering tussen NMBS en Infrabel duikt met de regelmaat van de klok op. Aan vakbondszijde bijvoorbeeld, maar onlangs pleitte ook sp.a om de twee bedrijven weer samen te smelten. De redenering is dat het met de dienstverlening van de ondernemingen alleen maar bergaf is gegaan sinds ze gesplitst werden.
De NMBS-topvrouw maakte duidelijk dat ze geen voorstander is van een samensmelting. “Iedereen weet waar wijzigingen in de structuur toe leiden: dat de aandacht gedurende jaren wordt afgeleid” van de essentiële zaken, klonk het.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM39
“Moeten we stoppen met werken en verhuizen?”: Mama van Rinus (2) en Arne (4) getuigt over plaatstekort in buitengewoon onderwijs
-
Infrabel dreigt met zware knip in spoornet
Kleine Waalse spoorlijnen moeten dicht en investeringen in de Antwerpse haven komen in gevaar als Infrabel niet snel meer budget krijgt. Daarvoor waarschuwt de netbeheerder in een interne nota die de raad van bestuur onlangs besprak, meldt De Tijd. Infrabel zegt te betreuren dat de interne documenten zomaar gelekt werden naar de buitenwereld. -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
-
Diesel wordt woensdag iets goedkoper
-
PREMIUM
1 op de 5 Vlaamse tieners combineert studies met mantelzorg: “Ik heb dat lange tijd verzwegen op school”
Maar liefst één op de vijf tieners tussen 11 en 18 jaar is mantelzorger. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van mantelzorgverenigingen. “Er heerst nog steeds schaamte rond. Mensen gaan je snel als ‘zielig’ zien”, vertelt Antonia (17) die al jaren voor haar moeder zorgt, die een zeldzame spierziekte heeft. Om het combineren van zorg en studie makkelijker te maken, pleiten verenigingen nu voor een mantelzorgstatuut, naar analogie met het topsportstatuut. -
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
PREMIUM76
Als de camera’s niet draaien: wat denken de N-VA-militanten echt van de plannen van hun partij?
-
PREMIUM31
Marc Coucke lanceert energiecontract met 10 jaar vast tarief: is het echt het goedkoopste? Wij deden de vergelijking
-
Toenmalige partner (78) van Annie De Poortere, die 30 jaar geleden verdween, aangehouden op verdenking van moord
De ex-partner van Annie De Poortere is aangehouden door de onderzoeksrechter. De vrouw uit Sint-Martens-Latem verdween 30 jaar geleden en haar lichaam werd afgelopen weekend teruggevonden in een tuin vlak bij haar woning. Haar toenmalige man verschijnt binnen de vijf dagen voor de raadkamer. Dat laat het Oost-Vlaamse parket weten.Sint-Martens-Latem -
Multipharma neemt CM-apotheken over
De apotheekgroep Multipharma neemt de 88 apotheken van zorgretailer Goed, onderdeel van de Christelijke Mutualiteit (CM), over. Dat heeft Multipharma maandagavond aangekondigd. Het Multipharma-netwerk wordt zo in één klap een derde groter. -
18
De Stem van Tinne Van der Straeten: “In principe vind ik dat de hoofddoek overal gedragen mag worden”
47 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerIlse Joris
Georges Vande Velde
Linda D'Haese
Raoul Rouma
gina duribreux