Spoorbedrijven vragen honderden miljoenen euro’s extra van overheid
De NMBS heeft de ambitie om het treinaanbod vanaf eind volgend jaar met 4 procent te verhogen. Dat heeft NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir gezegd in de Kamercommissie Mobiliteit. Ook Infrabel-topman Luc Lallemand tekende present in de commissie. Beide spoorbedrijven vragen honderden miljoenen euro’s extra van de federale overheid.
De huidige dotaties van de overheid volstaan niet om de komende jaren een aantal noodzakelijke investeringen bij het spoor uit te voeren, klonk het. Er zijn vele honderden miljoenen euro's extra nodig, alleen al maar om het spoornet up-to-date te houden.
Dutordoir en Lallemand wezen op de "gigantische productiviteitswinsten" die de voorbije jaren zijn gerealiseerd bij NMBS en Infrabel, tegen de achtergrond van dalende dotaties. Maar nog meer interne besparingen zijn bijna niet mogelijk, zeiden de spoortoplui. “De citroen van de productiviteitswinst is uitgeperst", aldus Infrabel-topman Lallemand.
Lijnen sluiten om veiligheidsredenen
Bij de spoornetbeheerder verdwenen de voorbije vijf jaar niet alleen 4.000 banen, maar er werden ook vernieuwingswerken noodgedwongen uitgesteld. Daardoor moeten heel wat wissels, sporen en bovenleidingen dringend gerenoveerd worden. Alleen al om die inhaalbeweging te doen, is 99 miljoen euro per jaar nodig. Anders zullen op termijn lijnen moeten worden gesloten om veiligheidsredenen, klonk het.
Afgelopen zomer dreigde Infrabel al met een flinke knip in het spoornet als er niet snel meer budget komt.
“Tekort van 1,3 miljard tegen 2030"
Ook Sophie Dutordoir vraagt extra geld. "Als we voortdoen op basis van de huidige dotatie, verwachten we een tekort van 1,3 miljard euro tegen 2030 in het kader van de investeringen die we moeten doen", aldus de NMBS-topvrouw. Het gaat dan om geld om stations af te werken, perrons te verhogen, het veiligheidssysteem ETCS verder te installeren,...
Beide toplui benadrukten wel dat de inspanningen van de voorbije jaren binnen de bedrijven resultaat opleveren. "Er is een positieve trend ingezet", zei Dutordoir: de stiptheid is fors verbeterd, de reizigersgroei versnelt en de klantentevredenheid neemt toe.
Treinaanbod met 4 procent verhogen
De NMBS-topvrouw maakte in de commissie ook de ambitie van de spoormaatschappij bekend om het treinaanbod vanaf eind volgend jaar met 4 procent te verhogen. Het voorstel zal volgende maand voorgelegd worden aan de raad van bestuur van de NMBS.
Het huidige vervoersplan werd eind 2017 ingevoerd. Het treinaanbod verhoogde daardoor met zowat 5 procent. Dat levert momenteel ook extra reizigers op: in 2018 vervoerde de NMBS 243,9 miljoen reizigers op haar binnenlandse treinen. “Dat is 8,5 procent meer op vijf jaar tijd”, aldus Dutordoir.
Voor het volgende vervoersplan, dat in december 2020 van kracht zal worden en loopt tot in 2023, stelt de directie dus voor het aanbod met nog eens 4 procent te verhogen.
Gloednieuwe dubbeldektreinen
De uitbreiding is onder meer mogelijk dankzij de komst van de nieuwe M7-dubbeldekrijtuigen, met extra zitplaatsen. De tests ermee zijn bezig, en in de loop van januari zou een eerste rijtuig in dienst treden, gaf Dutordoir mee. “Constructeur Bombardier heeft de serieproductie vanaf maart 2020, met tien rijtuigen per maand, bevestigd.”
De NMBS plaatste de bestelling voor 445 M7-dubbeldekrijtuigen al eind 2015 bij Bombardier, maar de levering liep meermaals vertraging op.
Geen verzet tegen FlixTrain
In de commissie werd voorts nog duidelijk dat de NMBS zich niet verzet tegen de komst van het Duitse treinbedrijf FlixTrain naar ons land. Dat kondigde eerder aan vanaf 2021 een treinverbinding te willen opstarten tussen Parijs en Brussel, met stops in Saint-Quentin, Bergen, Brussel-Zuid en Brussel-Centraal.
Het niet-verzet van de NMBS heeft mogelijk commerciële redenen. FlixTrain liet in zijn aanmelding immers weten dat het geen licentie als spoorwegmaatschappij beoogt. Het zou dus eerder moeten samenwerken met een bestaande spoorwegmaatschappij om de verbinding tot stand te brengen. En daar komt de NMBS mogelijk weer in beeld.
Infrabel vs. NMBS
Een samensmelting tussen de NMBS en Infrabel is voor Dutordoir dan weer niet aan de orde. De vraag om een toenadering tussen NMBS en Infrabel duikt met de regelmaat van de klok op. Aan vakbondszijde bijvoorbeeld, maar onlangs pleitte ook sp.a om de twee bedrijven weer samen te smelten. De redenering is dat het met de dienstverlening van de ondernemingen alleen maar bergaf is gegaan sinds ze gesplitst werden.
De NMBS-topvrouw maakte duidelijk dat ze geen voorstander is van een samensmelting. “Iedereen weet waar wijzigingen in de structuur toe leiden: dat de aandacht gedurende jaren wordt afgeleid” van de essentiële zaken, klonk het.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“DNA is big business”: welke gevaren schuilen achter een commerciële test?
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
NMBS waarschuwt voor frauduleuze posts op sociale media
De NMBS waarschuwt in een persbericht voor bedrieglijke berichten die rondgaan op sociale media. Oplichters proberen, aan de hand van valse berichten over promoacties bij de Belgische spoorwegen, de persoonlijke gegevens van mensen te verkrijgen. -
-
17
Geen recht meer op 15 minuten uitstel: alcoholcontroles strenger vanaf 1 mei
-
KIJK. Eerste helikopter op fossielvrije brandstof ter wereld is Belgisch: prijs en topsnelheid onthuld
Aan de luchthaven van Wevelgem is een wereldprimeur van Belgische makelij onthuld: een helikopter die kan vliegen op fossielvrije brandstof. Het toestel stoot dan geen CO2 uit en wordt gefabriceerd in Deerlijk bij D-Motor, dat vliegmotoren bouwt. -
84
De Stem van Gwendolyn Rutten: “In de scholen zou ik liever de godsdienstlessen afschaffen”
In de Stem Van Vlaanderen kom je te weten welke politicus jij bent. Ook Gwendolyn Rutten, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur voor Open Vld, doet mee aan de grootste stemtest van Vlaanderen. In de video hierboven ontdek je hoe zij antwoordt op enkele maatschappelijke dilemma’s. -
Infrabel dreigt met zware knip in spoornet
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
PREMIUM2
Wat betekent het nieuwe krantencontract voor u als abonnee? 6 vragen beantwoord
Bpost heeft een akkoord gesloten over de krantenbedeling met de Vlaamse uitgevers DPG Media (bekend van Het Laatste Nieuws en De Morgen) en Mediahuis (eigenaar van De Standaard en Het Nieuwsblad). Dat is goed nieuws, want uw krant blijft daardoor zoals vanouds gebust. Maar wat betekent dat voor de postbode? En wordt uw krant in het vervolg dan duurder? -
1
Bijna een op de twee in beslag genomen namaakproducten was parfum: “Staat het labeltje onderaan scheef, koop het niet”
De econonomische inspectie heeft vorig jaar een recordaantal namaakgoederen in beslag genomen: meer dan 217.000 producten. Bijna de helft waren parfums en verzorgingsproducten. Namaak is in trek, omdat het ook goedkoper is. Maar hoe herken je het? En wat zijn de gevaren? En ben je strafbaar als je namaak koopt? HLN-consumentenexperte Safia Yachou zoekt het uit. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
47 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerIlse Joris
Georges Vande Velde
Linda D'Haese
Raoul Rouma
gina duribreux