HET DEBAT. Moeten pick-uptrucks verboden worden op onze wegen? Dit is jullie mening
Na het dodelijke ongeval met een Dodge Ram op de E40 laait de discussie over pick-uptrucks weer op. In ons land is haast 40 procent van de auto’s een SUV of terreinwagen. Maar wie begaan is met verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en klimaat moet zijn pijlen ook op de pick-uptruck richten. Moeten deze mastodonten verboden worden op onze wegen? Eerst lieten we onze experts aan het woord. Nu is het aan jullie: dit zijn de boeiendste reacties.
Jose Ceraia: “Een pickup zou alleen mogen verkocht worden aan mensen die deze beroepsmatig nodig heeft. Particulieren zouden geen bedrijfsvoertuigen mogen kopen. SUV’s helemaal afschaffen, verbruikt meer dan een limousine en dus slechter voor het milieu.”
Gino Denil: “Doe het zoals in Nederland. Laat de verkeersbelasting ook afhangen van het gewicht van de wagen. Een zwaardere heeft meer impact bij een botsing, maar veroorzaakt ook meer slijtage aan de wegen en neemt doorgaans meer plaats in. Samen met de toegenomen CO²-uitstoot.”
Verbied dan direct ook maar alle vrachtwagens: hun dodend vermogen is tientallen keer groter dan dit van een SUV of pick-up
Paul Vanmaldeghem: “Elk voertuig is een potentieel moordwapen in handen van een incompetente bestuurder. Ladderzat, gespoten, gesnoven en dan de baan op, daar ligt de oorzaak. Zelfde tolerantie als vrachtwagenchauffeurs hanteren voor dergelijke zware pickups.”
Patrik De Weirdt: “Verbied dan direct ook maar alle vrachtwagens: hun dodend vermogen is tientallen keer groter dan dit van een SUV of pick-up. Of wat te zeggen van de ware sportwagens die bij een impact de kinetische energie hebben van een geweerkogel? Het is niet omdat één cowboy een dodelijk ongeval veroorzaakt dat men direct alle pick-ups moet verbieden. Gaat men deze discussie ook voeren als er een dodelijk ongeval plaatsvindt met een elektrische fiets? Of met een tram of bus?”
Ze zijn niet aangepast om op onze wegen te rijden. Ze zijn te log, te breed en te hoog
Conny Van den Bosch: “Zullen we dan ook maar dadelijk alle lijnbussen, autocars, vrachtwagens, bestelwagens, en zelfs trams en treinen verbieden. Elk van dit soort voertuigen afzonderlijk heeft meer dodelijke slachtoffers veroorzaakt dan de pickups. Ik heb mijn 4x4 voertuig nodig voor het vervoeren van zware lasten op moeilijk terrein.”
Thiery Vansweevelt: “Wat mij betreft zijn ze niet aangepast om op onze wegen te rijden. Ze zijn te log, te breed en te hoog. Ze kunnen in bijna geen enkele normale parkeerplaats. Je ziet ze vaak twee plekken innemen op straat of in een parkeergarage. Bestuurders van deze wagens profiteren ook van allerlei fiscale voordelen als ze hun tank inschrijven als ‘lichte vracht’. Schaf dat meteen af!”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Twee minderjarigen geplaatst na slagen aan 16-jarige in Geraardsbergen: “Hij weigerde 100 euro te betalen in ruil voor bescherming”
Geraardsbergen -
Gent en Antwerpen verliezen fors bij eerlijkere verdeling van miljarden Gemeentefonds
Om de 3 miljard euro die jaarlijks vanuit het Gemeentefonds naar steden en gemeenten vloeit eerlijk te verdelen, zouden Gent en Antwerpen fors moeten inleveren. Dat blijkt uit een langverwachte studie van onderzoekers verbonden aan drie Vlaamse universiteiten waarvan de resultaten te lezen zijn in De Tijd en De Standaard. -
67
Bouchez (MR) lanceert frontale aanval op Groen over sluiting kerncentrales, Van der Straeten laat zich niet doen: “Grotesk”
MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez wil een parlementaire onderzoekscommissie naar de kernuitstap. Dat meldt ‘De Standaard’. Daarmee zet hij een frontale aanval in op Groen. -
-
Jan Fabre vangt bot: plakkaatje met duiding bij zijn kunstwerk blijft staan in Vlaams Parlement
-
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
Mooi lenteweer nodigt uit om op je fiets te springen. Wie daarbij niet na een paar straten al in het zweet wil staan, gaat voor het gemak van een elektrisch exemplaar. Die worden bovendien steeds beter en het assortiment almaar breder. Zo kan je vandaag ook kiezen voor een automatische e-bike. Hoe werkt dit en voor wie is het een goed idee? HLN Shop houdt de voor- en nadelen tegen het licht. -
25
Landbouwers snakken naar droog weer
Landbouwers in ons land maken zich grote zorgen omdat er de laatste maanden uitzonderlijk veel regen is gevallen. Al sinds oktober regent het meer dan normaal en daardoor liggen de akkers er veel te nat bij. Groenten die nu niet gezaaid kunnen worden, dreigen binnenkort niet in de winkelrekken te liggen. -
Spaargids.be
Zo spaar je jaarlijks ruim 1.000 euro uit dankzij één aanpassing in je werkroutine
-
"SUV's zijn op één na belangrijkste oorzaak van stijging CO2-emissies”
-
Livios
Vermenigvuldig je energie zónder er extra voor te moeten betalen: met dit toestel kan het
Een warmtepompboiler is een duurzaam alternatief voor een elektrische boiler. Je verbruikt er drie tot vier keer minder energie mee. Ook op ecologisch vlak ben je ermee gebaat: hij stoot tot de helft minder CO2 uit dan een elektrische boiler. Bouwsite Livios legt alles uit over de werking, prijs, premies en terugverdientijd. -
PREMIUM
Acid op pad in Boudewijn Seapark, pretpark in verval. Wat als toenmalige bazen wél ja hadden gezegd tegen Gert Verhulst en Plopsa?
Gilbert Bécaud kwam er ooit optreden en zelfs Arnold Schwarzenegger kwam naar het pretpark dat 60 jaar geleden de naam kreeg van wijlen koning Boudewijn. Vandaag staat de fontein droog, ziet een vader zijn kind liever niet in het onhygiënische ballenbad springen en hangt er een muffe geur. “Wij waren zo teleurgesteld dat we ons geld teruggevraagd hebben. En het strafste: we hebben het nog gekregen ook”, vat een lezer het verval samen. Hoe is het ooit zo ver kunnen komen met het ooit o zo mooie park? Had het anders kunnen lopen als die éne beslissing niet werd genomen? Wij gingen op pad. En kwamen YouTuber Acid tegen.Brugge -
PREMIUM17
Studenten eisen dat samenwerking met Israël direct stopt: kunnen Vlaamse universiteiten dit doen?
49 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGino Denil
Paul Buckens
Wilfried Vanden Berg
Stephan Priem
raf leyssen