Direct naar artikelinhoud
Social media

Hoe YouTube-creators doorbreken: ‘Alles wat ik doe, film ik’

Vince Okerman heeft 2,13 miljoen abonnees met Vexx, een kanaal over tekenen en street art.Beeld ID / Sander De Wilde

In België zijn er ondertussen 300 YouTube-kanalen met meer dan ‘100k’ – of 100.000 – abonnees. Na jaren van achterlopen op de buurlanden, wordt YouTube ook hier volwassen. ‘Of het nu gaat over longboarden of gewone vlogs, allerlei onderwerpen hebben succes.’ 

“Ik ga dit even filmen, want alles wat ik doe, moet gefilmd worden”, zegt Vince Okerman (21), online bekend als Vexx, terwijl hij zijn camera klaarzet. In de kamer ernaast werkt hij aan een graffiti-muurschildering. Maar ook dit interview wil hij op film, om mogelijk te gebruiken voor zijn YouTube-kanaal. Daar heeft hij met zijn tekentalent al meer dan 2,1 miljoen abonnees verzameld. 

Vexx is een van de creators, die naar Brussel zijn afgezakt, waar YouTube in de Wetstraat een pop-up heeft opgericht. In een huis kunnen de makers met elkaar in contact komen, praten en leren van elkaar. In andere steden als Berlijn heeft het socialemediakanaal permanent zo’n ‘space’, hier in België is het nog een pop-up van twee dagen. 

Argentinië 

“Morgen vertrek ik alweer naar Argentinië”, zegt Vexx. “Ik ga er ook een ‘mural’ doen en nadien heb ik nog wat vakantie.” Om maar te zeggen dat de Belgische creators intussen ook hun weg vinden in het wereldje. Waren het vroeger immens populaire vloggers als de Nederlander Enzo Knol die ook bij ons een immense aanhang hadden, dan lijkt het erop dat Belgische makers definitief uit de startblokken zijn geschoten. 

De 300 Belgische kanalen met meer dan 100.000 abonnees zijn volgens cijfers van YouTube in een jaar tijd met 60 procent gegroeid. “Je ziet dat lokale creators nu een eigen publiek opbouwen”, zegt Marijn Poeschmann, country manager van YouTube voor de Benelux. “Of het nu gaat over longboarden of eerder gewone vlogs, alle soorten onderwerpen hebben succes.” 

Dat blijkt ook uit de lijst met erg populaire Belgische YouTubers. Sebastiaan ‘Oddviolin’ Kulwanowski heeft meer dan een half miljoen abonnees en bootst allerlei geluidjes na met zijn viool. Een politiesirene, autoalarm of zeemeeuw, bijvoorbeeld. 

Maar ook voor tips hoe je als student moet overleven, door zelf je maaltijden te koken, kan je bij een Belgische creator terecht. 

Lev Andreev geeft kooktips aan studenten op Student Mealz en heeft meer dan 50.000 abonneesBeeld ID / Sander De Wilde

Brownies

Lev Andreev (29) geeft dan weer tips over hoe je als student moet overleven, door zelf je maaltijden te koken. Zijn kanaal heet ‘Student Mealz’. “Het is begonnen als een hobby”, zegt hij. “Ik heb altijd graag gekookt en besloot met mijn vriendin video’s op te nemen. Eerst over basic dingen als brownies, of shepherd’s pie. Maar na onze eerste tien afleveringen zijn we dat blijven doen.” 

Behalve puur entertainment – wie voetbalkunstjes wil zien kan bijvoorbeeld op MiAndMore afstemmen – zijn het ook praktische tips, of lifehacks, die bezoekers naar Belgische YouTube-kanalen drijven. Of om te leren hoe je een goede creator wordt. Tom Janssen (26) vertelt op zijn kanaal ‘Tom’s Odyssey’ niet enkel over welke camera’s je kan gebruiken, maar ook hoe je je creativiteit een boost geeft. 

“Ik ben afgestudeerd als marinebioloog”, zegt Janssen. “Maar toen ik in Spanje dolfijnen ging bestuderen, besefte ik dat ik meer bezig was met de camera’s dan met het opschrijven van mijn onderzoek. Ik ging me nadien verdiepen in video en fotografie. Voor bedrijven maak ik nu filmpjes als content creator. De rest van de tijd werk ik aan mijn YouTube-kanaal.” 

Enkel rondkomen van wat ze op YouTube plaatsen, is niet veel YouTubers gegeven. Toch is het aantal Belgische kanalen dat meer dan 10.000 euro opstrijkt volgens YouTube sinds vorig jaar met 35 procent omhooggegaan. Die inkomsten komen van advertenties die YouTube op de filmpjes plaatst of van samenwerkingen met bedrijven. 

Merchandising

“Ik verkoop merchandising, prints en word gesponsord”, zegt Okerman, aka Vexx. “Je moet wat diversifiëren. Als ik ontwerpen maak voor op kleding, dan zijn dat T-shirts en sweaters die ik cool vind om te dragen. Dat is voor mij de perfecte combo.” 

Lev Andreev van Studentmealz bekijkt het meer als een hobby en investeert de inkomsten uit zijn kanaal in ingrediënten om te koken of in cameramateriaal. “Eigenlijk kook ik graag en ligt mijn kanaal in het verlengde daarvan”, zegt Andreev. “Maar het is natuurlijk de droom van elke YouTuber om van zijn passie zijn beroep te maken.” 

Maar in zo’n passie kruipt tijd. Andreev schat dat hij voor elke aflevering van Studentmealz zo’n vier à vijf uur werk heeft om alles te filmen, te monteren en online te promoten. “Op Google vind je tips over hoe dat moet. Dat is vandaag meer nodig dan vroeger. Nu zijn er zo veel kanalen dat je meer moeite moet doen om gevonden te worden.” 

Tom Janssen van Tom’s Odyssey, een kanaal over inspiratie en creativiteit, heeft 34.000 abonnees.Beeld ID / Sander De Wilde

Evolutie

De manier van filmen wordt met de jaren professioneler. Grijp je in het begin nog naar de dichtstbijzijnde camera, zegt Andreev, dan ga je gaandeweg meer nadenken over lichtinval of hoe je de camera’s plaatst. Dat is wellicht eigen aan elk YouTube-kanaal: je ziet hoe elke creator is gegroeid. Artistiek en persoonlijk. Janssen heeft zijn kanaal daarom een ‘Odyssey’ genoemd. “Je kan naar beneden scrollen en dan zie je meteen heel mijn evolutie”, zegt ook Okerman, die nog maar pas met muurschilderingen is begonnen. “Ik suck hierin, maar ik weet dat ik goed kan worden.”