5 x nieuwe en veelbelovende Belgische modemerken
Van sjaals die gemaakt worden van woloverschotten en daarom betaalbaar én duurzaam zijn tot uitgepuurde en architecturale luxe-ontwerpen: er vindt in België een explosie plaats van nieuwe merken. Omdat we hier bij NINA vinden dat ondernemerszin van eigen bodem wel wat vaker in de kijker mag gezet worden, maakten we een overzicht van 5 nieuwe merken.
1. Furore
De Belgische FFDI-groep, waaronder bijvoorbeeld Julia June en Giovane vallen, lanceerde midden september een gloednieuw label genaamd Furore. Het team achter het merk laat zich hiervoor inspireren door kunst, architectuur en de natuur, wat zich uit in minimalistische kledingstukken in moderne snits en een gesofisticeerd kleurenpalet. Er werd ook veel aandacht besteed aan kwalitatieve stoffen, wat als gevolg heeft dat de kleren een relatief hoog prijskaartje hebben. Furore richt zich dan ook specifiek op de ambitieuze werkende vrouw die wel wat geld te spenderen heeft. Er wordt speciaal voor hen ook geopteerd voor kreukvrije en soepel vallende materialen, zodat de items geschikt zijn voor lange meetings en businesstrips.
Geheel mee met de tijd, kiezen ze er bij Furore ook (deels) voor om los te breken van de traditionele modekalender. Zo is er enerzijds de ‘Never Out of Stock’-collectie, een selectie terugkerende basics, en aanvullend meer verrassende ‘Limited Edition’-items.
Prijzen variëren tussen € 139 voor een sjaal en € 669 voor een jas. Meer info: furore.fashion.
2. YNGR
Na 8 jaar voor grote designers als Tom Ford en Marc Jacobs gewerkt te hebben, besloot de ex-Antwerpse modestudent Donovan Tjon dat het tijd was om zijn eigen label op te richten. Samen met architect Jan Pirenne besloot hij zich te focussen op duurzame designertassen, en niet veel later was YNGR geboren. Alle handtassen van het merk zijn gemaakt van gerecycleerd leder dat anders op de vuilnisbelt was beland en voor het productieproces werden geen chemicaliën gebruikt. Qua look zijn de accessoires overduidelijk geïnspireerd op de hele streetweartrend, zo hebben de tassen stoere details zoals brede kliksluitingen.
De financiering komt via crowdfunding en er wordt enkel gewerkt met pre-orders (op voorhand bestellen, nvdr.) zodat er uiteindelijk geen tassen moeten worden weggegooid. Alle tassen dragen de naam van een stad die Donovan geïnspireerd heeft. Zo is er ook een ‘Antwerp’ rugzak.
Prijzen variëren tussen € 119 en € 420. Meer info: yngr.eu.
3. Leselles Knitwear
Ook bij Leselles Knitwear dragen ze duurzaamheid hoog in het vaandel, maar het merk zit wel in een lagere prijscategorie. De sjaals van het label worden ontworpen door Liesbet Allaer en zijn gemaakt van woloverschotten (mohair) die achterblijven bij Europese fabrikanten. Op die manier kan ze de prijs drukken en tegelijkertijd een ecologisch product neerzetten. De sjaals zijn in een uiteenlopend kleurenpalet beschikbaar, van aardetinten tot snoepkleurtjes. Het duurzame aspect trekt ze trouwens ook door naar bijvoorbeeld de labels waarvoor ze enkel tweederangspapier gebruikt en de verpakkingen zijn altijd plasticvrij.
Prijzen variëren tussen € 59,99 en € 89,99. Meer info: leselles.be.
4. Âme Antwerp
De twee oprichtsters van Âme Antwerp - Alizée Van Strydonck en Ysaline Grangé - ontwerpen enkel items die zijzelf elke dag opnieuw willen dragen. Dat uit zich in vrouwelijke en minimalistische snits die comfortabel zijn door de losse pasvorm en de zachte en pure stoffen waarvan ze gemaakt zijn zoals wol, kasjmier, katoen en viscose. Elk seizoen worden één à twee kleuren toegevoegd aan het verder neutrale kleurenpalet om de collecties er wat meer te laten uitspringen. Zoals de naam al zegt, wordt de kleding in Antwerpen ontworpen.
Prijzen variëren tussen € 55 voor een T-shirt en € 625 voor een jas. Meer info: ame-antwerp.com.
5. JOHNY
Onder het motto dat er al te veel van hetzelfde is, werd JOHNY opgericht. Het merk wil vooral nooit voorspelbaar zijn en altijd opvallen en dat zie je ook terug. Zo bestaat een groot deel van de collectie uit knitwear, waarbij de debardeur een grote rol speelt. Over de comeback daarvan, hadden we het trouwens hier al. Gedurfd kleurgebruik en colourblock kenmerken deze eerste collectie verder, zo worden felgeel, zachtpaars en lichtblauw bijvoorbeeld met elkaar gecombineerd.
JOHNY wil ook verantwoordelijkheid nemen en gebruikt daarom enkel dead stock (het einde van de stofrol) van voornamelijk natuurlijke en kwalitatieve materialen als zijde, wol en biokatoen. De stukken worden lokaal gemaakt, in Europa, op kleine schaal zodat er geen overproductie is. Alle knitwear wordt gemaakt in een Belgisch atelier.
Prijzen variëren tussen € 100 voor een muts en € 399 voor een jurk. Meer info: wearejohny.com.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
“Hond van 35 kg zonder beveiliging op achterbank wordt projectiel van 1 ton”: zo vervoer je je viervoeter wél veilig in de auto
-
“Eleganter dan een sneaker, minder ordinair dan een naaldhak.” De schoen van je oma breekt door als supertrend
Gespot op de catwalks: de pumps van je bomma. De wijlen Britse prinses Diana was grote fan van de comfortabele, zij het niet zo sexy ‘omaschoenen’. Maar hoe draag je de ouderwetse hakjes anno nu? Styliste Lisa Sergeant geeft tips: “Zo is het classy en niet granny.” -
Independer
De 5G-deadline nadert: waar kan je vandaag (nog niet) supersnel mobiel surfen?
Mobiel surfen met een snelheid van 1 Gbps: de belofte van 5G hangt al langer in de lucht. Maar waar kan je vandaag daadwerkelijk mobiel op 5G surfen, mét een goed signaal? Independer.be duikt heel concreet in de nieuwste cijfers van het BIPT, het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie, dat de uitrol ervan in ons land op de voet volgt. -
-
Livios
Is dit dé thuisbatterij van de toekomst? “Je kan ze lang gebruiken vooraleer ze helemaal versleten is”
-
PREMIUM
3 Vlamingen die hardcore in kleding van Dries Van Noten investeerden: “Als ik de trap oploop en die split valt open, dat dóét iets”
Dries Van Noten maakt plaats voor nieuw talent, maar de unieke ontwerpen van de wereldberoemde Belg vergeten we nooit. Drie superfans onthullen waarom hun kast ondanks de pittige prijskaartjes vol Dries hangt: de onzichtbare waarde die je met een item van hem in huis haalt. En we mogen hun favoriete stuks zien. “Als ik ze niet meer zou dragen, zou ik ze bijhouden als kunstobject.” -
PREMIUM
“Zodra je oestrogeen daalt, verliest je huid stevigheid.” 20, 30, 40 of 50+: expert tipt de beste huidverzorging per leeftijd
Acne op je dertigste, de eerste rimpels rond je veertigste of volumeverlies op je vijftigste: hoe jong je je ook voelt, je huid vertelt soms een ander verhaal. Onderzoeksarts Jetske Ultee legt uit welke skincare essentieel is op elke leeftijd en geeft de juiste timing om preventief zonnebescherming of anti-aging te smeren. “Vanaf je dertigste verlies je sowieso 1 procent collageen per jaar.” -
UITGETEST. Deze populaire crème belooft je een stralende huid. “Ik lijk wel een spook”
-
Van sprays tot sticks en poeders: zo werk je snel je uitgroei weg. “Dit kost je amper 10 euro”
-
Is het slecht voor je huid als je elke dag make-up draagt? Beautyexpert reageert: “We smeren massaal té veel”
Vandaag is het ‘No Make-up Day’, een dag die oproept om totaal onopgemaakt de deur uit te gaan. Haalt je huid voordelen uit een make-uploze dag? Moet je het vaker doen, als je frequent make-up draagt? Beautyredactrice Sophie verheldert: “Op make-uploze dagen kunnen je rimpels minder zichtbaar zijn.” -
Korte coupes zijn een trend komende zomer en zo style jij die. “Het is níét enkel voor mama’s of oudere vrouwen”
De tijd dat korte kapsels enkel voor moeders en oudere dames waren, is voorbij. Zelfs model Gigi Hadid en zangeres Angèle lieten zich verleiden door de schaar. Beautyredactrice Sophie en BV-kapper Jochen Vanhoudt vertellen wat de hipste kapseltrends voor de zomer zijn. “Krul een aantal plukjes in het wilde weg, of ga er gewoon even met je vingers door en klaar.” -
Kunnen wellnessparfums als ‘More Sex’ en ‘Joyphoria’ hun beloftes waarmaken? “Geuren hebben effect op hoe we ons voelen”
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer