Florian Van Eenoo Photo News
Volledig scherm
PREMIUM
© Florian Van Eenoo Photo News

Experten waarschuwen voor nieuwe hype van alcohol inhaleren: “Totaal onverantwoord”

Zat zijn zonder ook maar één druppel te drinken? In een café in de Gentse Overpoort kunnen klanten een ballon alcohol bestellen: 5 euro, één keer diep inademen en je bent behoorlijk teut. “Totaal onverantwoord”, vindt Marijs Geirnaert van VAD, het Vlaamse Expertisecentrum voor Alcohol en Illegale Drugs. “De zoveelste manier om alcohol op een ‘hippe’ manier aan jonge mensen te slijten.”

44 reacties

  • Seppe Segers

    4 jaar geleden
    Persoonlijk ben ik het oneens met de invoer van alcoholballonnen want ik vind deze ballonnen nogal speciaal. Wanneer deze ballonnen onverantwoord gebruikt worden, kan dit nogal snel uit de hand lopen. Je wordt er veel sneller dronken van omdat de alcohol direct in de longen terechtkomt. Dit komt doordat het gas dat in de ballonnen zit niet van gewoon bier komt, maar van wodka.
  • Jean Van rompaey

    4 jaar geleden
    De enige waar het goed voor is is de portemonnee van de verkoper. Luister gewoon naar je gezonde verstand, dat is de expert. Dit is de hippe en dure versie van lijmsnuiven.
  • Anoniem

    4 jaar geleden
    Ja de gebruikers hebben in hun hoofd net zoveel als in de ballon ,een hoop lucht ipv grijze massa.
  • Rob T

    4 jaar geleden
    Verbied alcohol gewoon in z’n geheel, zou de samenleving ten Goede komen.
  • Dirk Degrave

    4 jaar geleden
    Mmmm geweldig, zal ik zeker eens proberen als ik het tegen kom.
  1. Odette, Joyce en Regina lieten hun DNA testen en dat veranderde hun leven: “Ik kreeg een lijst van 15 ziektes die ik nooit zou krijgen”
    PREMIUM
    3

    Odette, Joyce en Regina lieten hun DNA testen en dat veranderde hun leven: “Ik kreeg een lijst van 15 ziektes die ik nooit zou krijgen”

    Al zeker honderdduizend Belgen lieten hun DNA testen via commerciële (Amerikaanse) bedrijven als MyHeritage, Ancestry of 23andMe. Ze zijn een makkelijke, snelle en goedkope manier om in het verleden te duiken, maar wat hun handleiding niet vertelt: ze kunnen je hele leven op z’n kop zetten. Joyce, Odette en Regina deden er één — elk om hun eigen reden — en kwamen véél te weten: “Uit de test kwam: verhoogd risico op kanker. Twee jaar later kreeg ik de diagnose.”
  2. “Alcoholwaarschuwingen op elke parasol?”: sector uit ongenoegen over nieuw ontwerp rond alcoholreclame

    “Alcohol­waar­schu­win­gen op elke parasol?”: sector uit ongenoegen over nieuw ontwerp rond alcoholre­cla­me

    Een voorlopig ontwerp van een ministerieel besluit van minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) over alcoholreclame zorgt voor ongenoegen binnen de sector. Daarin staat dat er gezondheidswaarschuwingen zouden moeten komen bij alle vormen van alcoholreclame en dat in een soort roterend systeem. Concreet zou dat volgens ‘VTM Nieuws’ kunnen betekenen dat er op bijvoorbeeld parasols met bierreclame ook nog verschillende alcoholwaarschuwingen moeten gedrukt worden. Minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) probeert te sussen: “De discussie is niet afgelopen.”