© vtm

© vtm

1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

Half miljoen kijkers maar daarom voert VTM ‘Royalty’ af

VTM trekt na twintig jaar de stekker uit Royalty. Het programma over alles wat met koningshuizen te maken heeft, wordt na al die jaren nog goed bekeken, maar het kan de jonge kijker niet meer bekoren. Jo De Poorter, die zes maanden geleden opstapte bij Royalty, is niet verrast.

tom de leur

Elke zondag in de vooravond op een hondstrouw publiek van een half miljoen kijkers kunnen rekenen: veel programma’s zouden tekenen voor het succes van Royalty. Helaas voor het programma zijn die kijkers oud, té oud: terwijl de commerciële zender VTM vooral op 18- tot 54-jarigen mikt, blijft Royalty in die doelgroep op amper zeventien of achttien procent hangen. Met die cijfers kan VTM geen rekeningen betalen, want Royalty heet met zo veel oude kijkers niet interessant te zijn voor adverteerders. VTM heeft nog geprobeerd het programma te verjongen met de 25-jarige presentatrice Birgit Herteleer, maar dat bracht geen zoden aan de dijk.

Jo De Poorter, die Royalty nog samen met Herteleer presenteerde en het programma in juni verliet, is niet verrast door de beslissing. “Als er iets belangrijks gebeurt in de koninklijke sfeer, zit dat nieuws meteen overal: op de radio, op het internet, in de nieuwsuitzendingen op tv, in de kranten. Om met dat nieuws nog een wekelijks programma te maken dat nog dwingend genoeg is om grip op de kijker te behouden, dat ligt niet voor de hand. Royalty is bovendien heel erg afhankelijk van de medewerking van de koningshuizen. Vaak is die medewerking er niet. Ik heb zowat elke denkbare reserveprins voor de camera gehad, maar die voorraad is niet oneindig.”

Volgens De Poorter is er nog een bijkomend probleem: nieuws over koningshuizen zit vast aan de kwestie van de erfopvolging. “Je kunt niet eindeloos berichten over de Britse prins William en de Belgische prinses Elisabeth om jonge kijkers te lokken. De mensen die er echt toe doen, zijn niet van de jongste. De bekendste vorstin ter wereld zit in Engeland en is 90. Haar opvolger, Charles, is 68. Daar liggen jonge kijkers niet van wakker.”

Laurent op de voorpagina

Toch gelooft De Poorter dat er nog toekomst zit in de vorstelijke verslaggeving. “Als de kranten prins Laurent op de voorpagina zetten, dan is daar een reden voor: iedereen wil dat lezen. Jonge kijkers ook, denk ik. Maar op televisie willen ze Laurent in het VTM Nieuws zien, niet in Royalty.”

Kathy Pauwels, die Royalty van 1999 tot 2013 presenteerde, weet uit ervaring dat jongeren niet wakker liggen van koningshuizen. “Ik zit thuis met een puber van 17 die wel nog iets wil weten over die nieuwe vriendin van de Britse prins Harry, maar verder gaat zijn interesse niet.” Pauwels is het gezicht van Het Hofjournaal, dat driemaandelijks te koop is. “We zitten op 70.000 exemplaren, daar is nog een markt voor. In Wallonië heb je op tv nog Place Royale. Dat zal wel blijven, ook al omdat Wallonië koningsgezinder is.”

Hoofdredacteur Kris Hoflack van de nieuwsdienst steekt niet weg dat geld een belangrijke rol speelt in de beslissing om met Royalty te stoppen. VTM wil nog meer inzetten op het aanbieden van nieuws via het internet en sociale media. Op 18 en 25 december blikt Royalty terug op de voorbije twintig jaren.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER