Lage emissie zone borden in Antwerpen
Volledig scherm
PREMIUM
Lage emissie zone borden in Antwerpen © Joel Hoylaerts / Photo News

Zijn lage-emissiezones wel zinvol? Expert schept duidelijkheid

Nu ook Gent op 1 januari een lage-emissiezone (LEZ) invoert en Antwerpen de hare verstrengt, mogen weldra bijna 620.000 wagens onze twee grootste Vlaamse steden niet meer in. Maar levert zo’n LEZ werkelijk iets op, behalve een flinke duit aan boetes voor de stadskas? Onderzoeker Nils Hooftman (VUB-MOBI) blijft erbij: een LEZ heeft weinig zin als men de ware stikstofuitstoot negeert. “Pas als we alle ‘hoge uitstoters’ óveral bannen, kunnen sprongen worden gemaakt.”

113 reacties

  • Stefaan BOGAERT

    4 jaar geleden
    Toch eigenaardig: voor de NOx uitstootmeting is nog geen systeem voorhanden...maar ze kunnen wél boeten opleggen aan wagens met teveel NOx uitstoot. Hoe wordt dat dan gemeten??
  • Rolande De Quanter

    4 jaar geleden
    En hebben ze nog ideeën?????
  • Tony Raman

    4 jaar geleden
    Tuurlijk heeft dat zin... maar enkel voor de stadskas te spijzen.
  • Robin Hufton

    4 jaar geleden
    Dave Herrebaut, 100% akkoord. Als je kinderen wilt betaal je daar zelf voor, stop met kinder geld uit te delen. En belast de mensen met kinderen. De mens is de echte vervuiler, overbevolking is een feit. En als je om kinderen geeft dan zet je die niet ongevraagd op deze planeet.
  • Wilfried Van den Bosch

    4 jaar geleden
    Het zijn hier de burgemeesters die hier beslissen, welke LEZ ze toepassen, nu de 4,en de 5 zal wel vlug volgen, let maar op.