Eerste zes maanden waren catastrofe op onze wegen, maar zomermaanden waren iets minder dodelijk
In de eerste negen maanden van dit jaar zijn er 372 verkeersdoden gevallen in het Belgische verkeer. Dat zijn er 17 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. “Deze stijging is vooral te wijten aan de eerste zes maanden die een ware catastrofe waren op onze wegen”, zegt verkeersveiligheidsinstituut Vias. “De zomermaanden waren dit jaar dan weer iets minder dodelijk dan vorig jaar (-3 procent)”. Specifiek voor Vlaanderen valt op dat de balans vooral voor motorrijders negatief is. Een andere zorgwekkende tendens is dat bij ongevallen met jonge bestuurders opnieuw veel meer doden zijn gevallen: van 37 naar 63 doden.
Om het totaal aantal verkeersdoden te kennen, moeten nog de personen toegevoegd worden die tot 30 dagen na hun verwondingen overlijden, want Vias hanteert de norm van “doden ter plaatse”.
Als we enkel kijken naar de derde trimester, dan stellen we een lichte daling vast. “Maar het zijn dus vooral de eerste zes maanden van dit jaar die extreem dodelijk zijn geweest”, stelt Vias.
Het aantal verkeersdoden is in Brussel in vergelijking met vorig jaar gestegen van 9 naar 14 in de eerste negen maanden van dit jaar. In Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden ook lichtjes, van 160 naar 168 (+5 procent). In Wallonië was de stijging het grootst (van 150 naar 190, ofwel +27 procent).
Het aantal gewonden is lichtjes teruggelopen (van 35.805 naar 34.815 ofwel -3 procent), net zoals het aantal letselongevallen (van 28.129 naar 27.700, ofwel -1,5 procent).
De verkeersveiligheidsbarometer toont een bijzonder negatieve tendens van de verkeersveiligheid tijdens de eerste negen maanden van dit jaar in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar
Motorrijders
Als er gekeken wordt volgens het type weggebruiker op nationaal niveau, dan zien we dat het aantal verkeersdoden fors gestegen is bij de auto-inzittenden (van 150 naar 188 doden). Bij de voetgangers steeg het aantal verkeersdoden nationaal van 32 naar 45. Daarvan waren er 6 in Brussel, ten opzichte van 1 vorig jaar.
Ook bij de motorrijders (van 55 naar 70) was de dodentol zwaarder. Vooral in Vlaanderen vielen er veel doden in deze weggebruikerscategorie (van 24 naar 33 doden). Bij de ongevallen met een vrachtwagen zien we daarentegen een forse daling in Vlaanderen van 50 naar 32 doden. Nooit eerder waren er minder dodelijke slachtoffers in ongevallen met een vrachtwagen.
Jonge autobestuurders
Hoewel het aantal dodelijke ongevallen waarbij een jonge autobestuurder betrokken was de laatste jaren fors daalde, noteerden we in de eerste negen maanden van dit jaar een grote stijging: van 37 naar 63 verkeersdoden. Nochtans waren er nooit minder letselongevallen voor deze categorie: van 4.272 naar 4.033 ongevallen, ofwel -6 procent.
Het aantal doden op de autosnelwegen is sterk gestegen: van 57 naar 77 doden. Dat is het hoogste aantal sinds 2011.
“Deze verkeersveiligheidsbarometer toont een bijzonder negatieve tendens van de verkeersveiligheid tijdens de eerste negen maanden van dit jaar in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar”, concludeert Vias. “Op nationaal niveau zijn vooral de stijging van de dodelijke ongevallen met jonge autobestuurders en de stijging van het aantal dodelijke ongevallen op de autosnelwegen zorgwekkend. In Vlaanderen valt ook de stijging van het aantal doden bij motorrijders op.”
Definitieve balans
“Zelfs al is de situatie in het derde trimester lichtjes verbeterd, toch blijft de balans voor de eerste 9 maanden van dit jaar verontrustend”, zegt minister van Mobiliteit François Bellot. “We moeten de cijfers van de laatste 3 maanden van het jaar afwachten om een definitieve balans op te maken, maar het is nu al klaar en duidelijk dat er een stijging zal zijn van het aantal doden op onze wegen in 2019. De Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid van volgend jaar moet proberen de redenen van deze stijging te achterhalen en zal vooral moeten dienen om aanbevelingen te doen om de situatie te verbeteren.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
“Minstens 80 per uur op snelweg”: wetsvoorstel om minimumsnelheid op autosnelweg aan te passen
-
Vias: “Aantal dronken bestuurders in weeknachten ligt schrikbarend hoog”
Het aantal bestuurders dat tijdens weeknachten positief blaast, ligt verontrustend hoog. Dat stelt het Belgisch instituut voor de verkeersveiligheid Vias. Met 10,7% ligt het zelfs drie keer zo hoog als tien jaar geleden. -
PREMIUM82
Wat bezielde tieners die putdeksel in voorruit van vrachtwagen gooiden? “Dit was geen kattenkwaad"
De vijf tieners uit Andenne, die zijn opgepakt na de aanslag op de E42 waarbij de Roemeense trucker Gheorghe (50) om het leven kwam, maakten het al de hele avond bont aan de brug. Dat leren de camerabeelden van een buurman die de politie onderzocht. De buurman vertelt hoe de vijf jongeren voor de aanslag meerdere vuurwerkbommetjes afstaken in de buurt en op en af de brug reden. Wat heeft hen bezield? Gerechtspsychiater Hans Hellebuyck geeft uitleg: “Dit moeten ze gedaan hebben uit een soort van kick.” -
-
PREMIUM38
In Nederland komt extreemrechts aan de macht: wat betekent dat voor onze verkiezingen?
-
10
“Is iedereen droog?”: hilariteit in het Vlaams Parlement nadat Vlaams Belanger iedereen doet opschrikken
Het Vlaams Parlement beleefde tijdens haar laatste plenaire vergadering nog een komisch moment. Tijdens een van de stemmingen verraste Sam van Rooy (Vlaams Belang) zijn collega’s met een plotselinge nies, wat resulteerde in een golf van gelach door het halfrond. Met een brede glimlach vroeg parlementsvoorzitter Liesbeth Homans zich af: “Is iedereen hier gevaccineerd?” -
Spaargids.be
Adieu, Maestro: wanneer krijg jij je nieuwe bankkaart? En vanwaar de (verplichte) switch?
Houders van een Maestro-bankkaart moeten afscheid nemen van hun oude kaart en krijgen een nieuwe Debit Mastercard of Visa Debit in de plaats. Wanneer is die switch gepland? Wat zijn de verschillen tussen je oude en nieuwe kaart? En wat als je met je oude Maestro een hotel reserveerde, maar ter plaatse aankomt met je nieuwe exemplaar? Drie vaak gestelde vragen, waarop Spaargids.be drie duidelijke antwoorden formuleert. -
PREMIUM
Beuk & Noot richt stilteklas in na overlijden van ‘kleine superheld’ Lowie (6): “Hij is altijd een deel van onze school gebleven”
Zoersel
-
Federale overheid maakt 11 miljoen euro vrij voor 5G-pilootprojecten in bedrijven
-
Jobat
Wil jij niet werken tot je 67e? Met dit stappenplan krijg je genoeg geld bijeen voor een uiterst vroege pensionering
Ze zijn lang niet in de minderheid, de werknemers die dromen van een vervroegd pensioen. De FIRE-beweging zweert zelfs bij het veel eerder stoppen met werken, via doordacht opgebouwde financiële vrijheid. Jobat.be klopte aan bij Sébastien Aguilar, oprichter van FIRE Belgium. Hij deelt zijn vijfstappenplan voor wie er op zijn 50ste al de professionele brui aan wil geven. -
HLN Shop
Oprukkend onkruid klein krijgen? Dit is hét ultieme wapen
Met het warme weer in het verschiet, verheugt ook het sluimerende onkruid zich alvast op een stevige opmars. Wil je deze ongewenste plantjes een halt toeroepen voor ze de overhand nemen? Dan schiet je best zo snel mogelijk aan het wieden. HLN Shop tipt hoe je onkruid milieuvriendelijk en moeiteloos verwijdert. -
Opvoedingsidee dat eerste 1.000 dagen belangrijk zijn voor kind legt veel druk bij ouders
9 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageeralain debels
ronny cuypers
Peter Janssen
Coen Geurts
walter destrycker