Minstens 10.000 jobs weg bij zware saneringsoperatie bij moederbedrijf Mercedes
De Duitse autobouwer Daimler wil de komende drie jaren duizenden banen schrappen. Dat heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt. Volgens personeelsdirecteur Wilfried Porth gaat het om “een laag vijfcijferig aantal”: minstens 10.000 dus.
Naakte ontslagen in Duitse vestigingen zijn tot 2029 uitgesloten. Een eerder akkoord daarover blijft ongewijzigd. Banen die vrijkomen door natuurlijk verloop zullen niet opnieuw worden ingevuld en oudere werknemers zullen sneller het bedrijf kunnen verlaten. Het aantal managementfuncties wordt met 10 procent ingekrompen.
Daimler - moederbedrijf van het Duitse luxemerk Mercedes-Benz - wil 1,4 miljard euro besparen op het personeel. De vrijgekomen middelen dienen onder meer om de overgang naar elektrisch en autonoom rijden te financieren. Dat vergt miljarden investeringen, terwijl de wereldwijde vraag naar auto’s in het slop zit.
Ook Audi maakte deze week bekend dat het tegen 2025 9.500 banen gaat schrappen in Duitsland.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM19
De Renault 5 is terug: hoe een forse scheut nostalgie de pil van het elektrisch rijden moet helpen doorslikken
-
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
De hoogdagen lijken voorbij voor Tesla. Voor het eerst sinds de coronapandemie gaan de verkoopcijfers bij de elektrische autobouwer bergaf tegenover het jaar voordien. Dit jaar speelde het bedrijf van Elon Musk al 240 miljard euro beurswaarde kwijt. Hoe komt dat? We vroegen het aan HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
-
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
Economie
Audi schrapt bijna 10.000 banen in Duitsland
13 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGeert Tamsyn
Anoniem
stijn luyten
stijn luyten
stijn luyten