© rr

Wereldberoemd op Instagram: make-upartieste Maureen Naudts (27) uit Schoten neemt 640.000 volgers mee achter de schermen

Maureen Naudts (27) uit Schoten heeft niet één, maar twee accounts waarmee ze wereldwijd volgers aantrekt. Ze neemt bijna 640.000 volgers mee in de wereld van make-up via @maureennaudts, in haar nieuwe account @mintymomlife heeft ze het over de voorbereiding op de komst van haar eerste kindje. Al meer dan 18.000 Instagrammers volgen haar via die weg. “Ik wilde niet babyspammen op een account rond make-up, dus een tweede account was een logisch gevolg”, zegt ze.

Griet Beyaert

Maureens grote doorbraak in het wereldje kwam er drie jaar geleden, toen ze de Nyx Face Awards won. Met de wedstrijd van het Amerikaanse cosmeticamerk wordt elk jaar gezocht naar talenten in de wereld van make-upartiesten. “Ik had op mijn 18de een opleiding make-up gevolgd, maar daar nooit echt iets mee gedaan. Ik wist toen niet goed wat ik wilde en ben uiteindelijk aan een opleiding tot stewardess begonnen. Enkele jaren later kwam die wedstrijd van Nyx op mijn pad. Ik heb die wedstrijd toen uiteindelijk gewonnen en op dat moment is het aantal volgers op Instagram echt ontploft”, zegt Maureen.

Haar hobby groeide stilaan uit tot een voltijdse bezigheid. “Ik combineerde de liefde voor make-up na een tijdje met een halftijdse job als stewardess bij Brussels Airlines, maar uiteindelijk was het te moeilijk om de twee te combineren. Sinds dit jaar ben ik dus voltijds aan het maquilleren. Niet alleen op sociale media, ik heb ook mijn eigen studio thuis. Daar kunnen klanten of bijvoorbeeld bruidjes bij mij terecht voor hun make-up”, zegt ze.

Tijdrovend

In de studio kan Maureen ook aan de slag met haar video’s, die ze zelf filmt en monteert. “Daar kruipt wel enkele uren werk in, maar ik doe het veel liever zelf dan dat ik het uit handen geef. Halloween doet het heel goed in de VS en die video’s dus ook. Het is leuk om zulke filmpjes te maken, omdat ik met halloweenmake-up het meest creatief kan zijn.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

“Ik kijk er telkens weer naar uit, al kruipt er wel veel tijd in. Dat begint bijvoorbeeld met het maken van protheses. In die voorbereidingen kruipen toch al twee à drie dagen tijd. Een filmpje opnemen neemt vijf uur in beslag, het monteren duurt ook nog eens één à twee uur. Achteraf ga ik zeker niet met zo’n Halloweengezicht de stad in. Als mijn vriend thuis is, laat ik hem het resultaat wel even zien, maar daarna ben ik vooral blij dat de schmink eraf mag. Ook daar ben je wel even mee bezig.”

Professionele hobby

Naast haar account rond make-up, heeft Maureen sinds enkele maanden ook haar account @mintymomlife. “Toen ik op Instagram vertelde dat ik zwanger was van mijn eerste kindje, toonden heel wat volgers meteen veel interesse. Ik wilde toch niet te veel babyspammen tussen alle posts rond make-up en toen kwam er dus het plan om een nieuw account op te starten. Intussen doet die het ook vrij goed. Op @maureennaudts post ik soms ook wel persoonlijke dingen of meer lifestylegerelateerde zaken, maar de focus blijft wel make-up. In de nieuwe account kan ik alle details over de baby kwijt, zoals het inrichten van de babykamer. Het wordt een jongen, dus misschien heeft hij minder interesse in make-up. Een meisje had ook wel leuk geweest, dan konden we samen tutorials maken. Maar wat niet is, kan nog komen natuurlijk. En misschien wil mijn zoontje ook wel blauw haar, net als zijn mama”, lacht Maureen.

Www.ereldberoemd

De meeste volgers van Maureen komen uit de Verenigde Staten. “Ik weet niet goed hoe dat komt. Toen ik die wedstrijd had gewonnen, had ik meteen erna enkele video’s met make-up voor Halloween online gezet. Die werden dan een paar keer opgepikt en gedeeld door enkele grote accounts. Dat gaf toen een serieuze boost. De Halloweenvideo’s zijn natuurlijk heel indrukwekkend, indrukwekkender dan eentje waarin ik oogschaduw en foundation aanbreng”, lacht Maureen.

Ook in Schoten wordt de make-upartieste af en toe herkend. “Al word ik zeker niet voortdurend aangeklampt. Vaak krijg ik achteraf berichtjes van volgers die me ergens gezien hebben. Veel volgers schrikken ook als ik Nederlands spreek op mijn Instagramverhalen, want ze denken dat ik uit de Verenigde Staten kom. Veel volgers weten bijvoorbeeld ook niet dat ze bij mij terechtkunnen voor make-up. Niet dat dat heel erg is, want ik wil die balans tussen online en offline zeker houden en niet de hele dag door met klanten bezig zijn. Sociale media zijn allemaal heel leuk, maar vooral ook heel tijdelijk. Het kan snel gedaan zijn. Ik voel me dan ook nog altijd meer make-upartieste dan influencer.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER