“Deze technologie kan het aantal verkeersdoden halveren”
Slimme, voorspellende technologie in auto’s kan het aantal verkeersdoden met 44 procent terugdringen. Dat claimt het bedrijf MDGo uit Israël, dat met sensorgegevens en kunstmatige intelligentie de verwondingen van inzittenden kan voorspellen. De medische startup, waarin onder meer autofabrikant Hyundai veel geld investeert, zegt in Tel Aviv inmiddels indrukwekkende resultaten te boeken.
“Per jaar gebeuren er wereldwijd meer dan 7.2 miljoen verkeersongelukken, waarvan er meer dan een miljoen in Europa plaatsvinden. Daarbij raken zo’n 83.000 mensen per maand ernstig tot dodelijk gewond, globaal gezien overlijdt er elke vijf seconden iemand aan de gevolgen van een verkeersongeval.” Die feiten zetten de Israëlische dokter Itay Bengod zo’n tweeënhalf jaar geleden aan het denken, waarna hij met twee andere specialisten MDGo oprichtte.
Vanuit de alarmcentrale van Tel Aviv werkt dit jonge bedrijfje aan het terugdringen van sterftecijfers in het verkeer. Bengod en zijn team gebruiken daarvoor technologie in moderne auto’s. "In vrijwel elke auto zitten tegenwoordig talloze sensoren die ons van hele waardevolle informatie kunnen voorzien. Zo’n zogenoemde driewegsensor (die de voorwaartse, zijwaartse en verticale bewegingen van een auto in de gaten houdt) weet veel meer over een auto-ongeluk dan wij mensen. Hoe hard is de auto bijvoorbeeld gecrasht, van welke kant is hij precies geraakt, zijn er airbags geopend door de klap? Met die gegevens kunnen wij mensenlevens redden.”
Tien seconden
Door de technologie kan MDGo binnen tien seconden een precieze inschatting maken van de ernst van de situatie na een ongeluk. Naast de sensordata uit de betrokken auto, gebruikt het bedrijf ook eindeloos veel gegevens over de impact die auto-ongelukken hebben op het menselijk lijf. Itay Bengod: “Daarvoor analyseren we bijvoorbeeld de resultaten van de dummy’s die autofabrikanten gebruiken tijdens de verplichte botsproeven, maar hebben we ook een uitgebreide database met verwondingen die mensen hebben opgelopen na eerdere auto-ongevallen.”
“Op die cijfers laten we vervolgens kunstmatige intelligentie los: door middel van talloze computersimulaties kunnen we vrijwel elke soort crash nabootsen, waardoor onze algoritmes een hele nauwkeurige voorspelling kunnen doen van de gevolgen van een crash. Daarvoor hebben we niet meer dan tien seconden nodig. Dus nog voordat de hulpdiensten kunnen worden ingeschakeld, kan onze technologie bijvoorbeeld al voorspellen of er een ambulance nodig is. Sterker nog, door de GPS-gegevens weten we precies waar het ongeluk gebeurd is en kunnen we dus meteen bepalen of het wellicht slimmer is om een traumahelikopter de lucht in te sturen. Die eerste minuten na het ongeluk zijn zo belangrijk, daar pakken we de meeste winst.”
Overlevingskansen
De technologie van MDGo kan ook kostbare tijd sparen zodra de verkeersslachtoffers in het ziekenhuis zijn, legt Bengod uit. “Voor verplegers en artsen blijft het heel moeilijk om de situatie van een patiënt goed in te schatten. Zelfs een hele goede spoedarts met veel ervaring weet in hooguit 40 tot 50 procent van de gevallen precies de juiste diagnose te stellen. Aan een blauwe plek op een buik, vaak veroorzaakt door de veiligheidsgordel, kun je bijvoorbeeld niet zien of iemand interne bloedingen heeft. Ons systeem kan een veel preciezere inschatting maken: in maar liefst 88 procent van de gevallen zit ons algoritme op het juiste spoor. Door het voorkomen van een ‘misdiagnose’ wordt de overlevingskans van een slachtoffer al snel twee keer zo groot.”
Bovendien is het systeem in staat om het ziekenhuis eerder en beter voor te bereiden op de komst van een patiënt. Als uit de gegevens van MDGo blijkt dat een verkeersslachtoffer een vergrote kans op interne bloedingen heeft, kan een hospitaal bijvoorbeeld eerder een operatiekamer klaar maken. “In veel gevallen hoeft er niet eens een CT-scan meer gemaakt te worden omdat onze voorspellingen zo accuraat zijn. Deze technologie scheelt dus veel tijd en geld, maar redt vooral levens.”
Privacy
Op dit moment maakt de medische alarmcentrale van Israël al gebruik van MDGo’s vinding. Maar volgens CEO Bengod duurt het nog wel even voordat landen zoals Nederland het ook kunnen toepassen. “Het probleem is dat andere landen vaak meerdere noodcentrales hebben, waardoor het lastiger is om het proces te automatiseren en stroomlijnen. Daarnaast lopen we in verschillende landen tegen beperkende regels aan, bijvoorbeeld op het gebied van persoonsgegevens en privacy. Bovendien moeten auto’s voorzien zijn van een kastje zodat wij op afstand de data kunnen uitlezen. In de Verenigde Staten beginnen we binnenkort met een proefproject, maar natuurlijk is het ons doel om dit systeem in alle landen van de wereld uit te rollen.”
Dat is meteen één van de redenen dat de Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai besloot het project van MDGo te steunen. Door middel van de divisie ‘Hyundai Cradle’ (cradle betekent ‘wieg’, red.) investeert de multinational in veelbelovende technologische startups. Volgens het hoofd van de afdeling, Ruby Chen, past MDGo precies in die strategie: “Dit soort technologie is hard nodig om onze auto’s zo veilig mogelijk te maken en onze ambitieuze doelstellingen te halen. Natuurlijk werken we ook aan manieren om ongelukken te voorkomen maar ook in de toekomst zullen auto’s jammer genoeg blijven crashen. Daarom is het belangrijk om onze modellen te voorzien van slimme systemen die onze klanten beschermen. De kennis en kunde van MDGo zal ons daarbij helpen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Eerste zes maanden waren catastrofe op onze wegen, maar zomermaanden waren iets minder dodelijk
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
-
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
-
179
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
-
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument meet eigenlijk iets anders, waardoor je schade aan je motor zou kunnen berokkenen als je te snel te veel gas geeft. -
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerTitine d' Oléron
Paul Verbeeck
Peter Buyck
Patrick Van Assche
Geert Vande Walle