Direct naar artikelinhoud
Treinramp Buizingen

Treinramp Buizingen: NMBS en Infrabel krijgen zware boetes; treinbestuurder ook schuldig, maar krijgt geen straf

In februari 2010 lieten negentien mensen het leven bij de treinramp in Buizingen.Beeld BELGA

De NMBS en Infrabel krijgen zware boetes van de Brusselse politierechtbank voor de treinramp in Buizingen, die op 15 februari 2010 het leven kostte aan negentien mensen. De treinbestuurder die door een rood signaal reed is ook schuldig maar krijgt geen straf, zo oordeelde de rechter.

en

De treinramp vond plaats op maandag 15 februari 2010 vlak bij het station van Buizingen. De P-trein CR E3678 van Leuven naar ’s Gravenbrakel botste om 08.28 uur bijna frontaal tegen de IC-trein E1707 van Quiévrain naar Luik-Guillemins. Het ongeval kostte het leven aan negentien mensen, onder wie de treinbestuurder van de IC-trein. Minstens 310 personen raakten gewond, onder wie ook de treinbestuurder van de P-trein, en de twee treinbegeleiders van beide treinen.

Volgens de politierechtbank zijn zowel de bestuurder van de P-trein die betrokken was bij de treinramp in Buizingen, als de NMBS en Infrabel verantwoordelijk voor de treinramp. De politierechtbank is van oordeel dat de treinbestuurder door een rood signaal reed door een onoplettendheid, maar het kwam de NMBS en Infrabel toe om de nodige veiligheidsmaatregelen te nemen om in een dergelijk scenario een ongeval te vermijden en dat hebben ze niet of onvoldoende gedaan.

De NMBS krijgt een effectieve boete van 550.000 euro, en ook Infrabel moet een boete van 550.000 euro betalen, waarvan de helft met uitstel. De treinbestuurder werd ook schuldig bevonden, maar krijgt geen straf. 

(Dit bericht wordt aangevuld.)

Lees ook:

‘Er was één overlevende in de eerste wagon. Ze heeft nooit over het treinongeluk willen praten

Lees ook:
Beeld BELGA