Geen straf voor treinbestuurder Buizingen, NMBS en Infrabel moeten zware boetes betalen

© BELGAPLUS

Volgens de politierechtbank reed de treinbestuurder bij de treinramp van Buizingen door een rood signaal, maar liggen de zwaarste fouten bij NMBS en Infrabel. De treinbestuurder krijgt geen straf, de NMBS krijgt een effectieve boete van 550.000 euro, Infrabel een boete van 550.000 euro waarvan de helft met uitstel.

mtm, phu, jvh

LEES OOK. Infrabel en NMBS gaan vonnis treinramp Buizingen analyseren alvorens standpunt in te nemen

De treinramp vond plaats op maandag 15 februari 2010 vlakbij het station van Buizingen. De P-trein CR E3678 van Leuven naar ’s Gravenbrakel botste om 8.28 uur bijna frontaal tegen de IC-trein E1707 van Quiévrain naar Luik-Guillemins. Het ongeval kostte het leven aan negentien mensen, onder wie de treinbestuurder van de IC-trein, terwijl minstens 310 personen gewond raakten. Bij hen bevonden zich de treinbestuurder van de P-trein, en de 2 treinbegeleiders van beide treinen.

“Bestuurder mag nooit enige garantie zijn op veiligheid”

Volgens de rechtbank zijn er overvloedige materiële aanwijzingen die erop wijzen dat de bestuurder van de P-trein voorbij een rood sein is gereden. Zo was hij even voordien voorbij een sein gereden dat op dubbel geel stond, waardoor hij moest weten dat het volgende sein op rood zou staan. Alle geregistreerde gegevens wijzen er ook op dat het bewuste sein wel degelijk op rood stond.

De man reed echter met een locomotief die uitgerust was met een archaïsch veiligheidssysteem, en niet meer voldeed aan de wettelijke vereisten, terwijl er in dezelfde trein een andere locomotief was die uitgerust was met een recenter veiligheidssysteem. “Met een andere locomotief had de ramp waarschijnlijk niet plaatsgevonden”, luidde het vonnis. “De treinbestuurder is de laatste schakel in de veiligheidsketen, hij mag nooit de enige garantie op veiligheid zijn.”

“Het belangrijkste is dat mijn cliënt geen straf krijgt”, zo reageerde Dimitri De Beco, advocaat van de treinbestuurder, na het vonnis. “Hij is deels tevreden omdat de rechter de verantwoordelijkheid deels bij zijn werkgever legt. Maar in principe is de uitspraak onwettig, want juridisch is het problematisch. Maar bon: hij kan wel leven met de eenvoudige schuldigverklaring, al blijft hij volhouden dat hij niet door het rood reed.”

© BELGA

“Spoorwissel had ramp kunnen vermijden”

Net als de NMBS werd ook Infrabel verantwoordelijk gehouden omdat het het AVG-communicatiesysteem had weggehaald in het station van Halle, hoewel dat volgens de rechtbank had kunnen bijdragen tot de veiligheid. Daarnaast had Infrabel beslist twee treinen te laten kruisen zonder een spoorwissel te voorzien. “Die spoorwissel had de ramp kunnen vermijden”, aldus de rechtbank. “Er is beslist om de treinen te laten kruisen om op die manier een vertraging van tien minuten in te halen.”

Volgens de rechtbank hebben de NMBS en Infrabel niet de nodige lessen getrokken uit de treinramp van Pécrot en zijn hun fouten veel groter dan die van de treinbestuurder. Daarom werd voor de treinbestuurder enkel de eenvoudige schuldigverklaring uitgesproken, terwijl de NMBS een effectieve boete van 550.000 euro krijgt, en Infrabel een boete van 550.000 euro waarvan de helft met uitstel. “We gaan het vonnis eerst rustig bestuderen”, aldus NMBS-woordvoerder Bart Crols. “Het belangrijkste is dat er een uitspraak is.”

“Moordende treinen”

De vzw ‘Treinramp Buizingen: nooit meer’ reageert opgelucht op het vonnis. “Al blijven we ons zorgen maken voor een nieuwe Buizingen”, zo luidt het in een persbericht. “We hebben tien lange jaren gewacht om officieel de echte verantwoordelijken van de treinramp te kennen en we zijn ervan overtuigd dat met de veroordeling van de NMBS en Infrabel de echte verantwoordelijken aangeduid zijn. De veiligheidsmaatregelen moeten iedere ramp kunnen vermijden zelfs in het geval van het negeren van een rood sein.”

De vzw hoopt dat de leiders van de NMBS en Infrabel nu “de juiste conclusies” trekken. “En dat ze eindelijk tot het besef komen van de gebreken inzake veiligheid bij het spoor. Een tweede Buizingen wordt onvermijdelijk met diensten van twaalf opeenvolgende uren voor de seingevers en de treinbestuurders met de ochtend- en avondspits in dezelfde prestatie. Dat betekent moordende treinen.”

© BELGA

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen