NMBS en Infrabel krijgen elk boete van 550.000 euro voor treinramp in Buizingen: slachtoffers reageren verdeeld
Op het proces over de dodelijke treinramp in Buizingen heeft de Brusselse politierechtbank de NMBS veroordeeld tot een effectieve boete van 550.000 euro. Infrabel kreeg een boete van 550.000 euro opgelegd, waarvan de helft met uitstel. De treinbestuurder is ook schuldig, maar hij kreeg geen straf. Bij de treinbotsing vielen bijna tien jaar geleden 19 doden en meer dan 300 gewonden. De slachtoffer reageren verdeeld op het vonnis.
Volgens de rechtbank zijn er overvloedige materiële aanwijzingen die erop wijzen dat de bestuurder van de P-trein in 2010 voorbij een rood sein is gereden. Zo spoorde hij even voordien voorbij een sein dat op dubbel geel stond, waardoor hij moest weten dat het volgende sein op rood zou staan. Alle geregistreerde gegevens wijzen er ook op dat het bewuste sein wel degelijk op rood stond.
De treinbestuurder is de laatste schakel in de veiligheidsketen, hij mag nooit de enige garantie op veiligheid zijn
“Menselijke fout”
“Het sein kan onmogelijk op groen gestaan hebben”, oordeelde de rechtbank. “Alles wijst erop dat de treinbestuurder onoplettend is geweest, een menselijke fout. Dit ging immers om een stoptrein, en stoptreinen hebben vaak een routineuze en repetitieve route. Bovendien waren de werkomstandigheden verre van ideaal, in een stuurcabine met een zeer beperkt zicht. Zijn werkgever had voor beter materiaal en betere werkomstandigheden moeten zorgen.”
De man reed immers met een locomotief die uitgerust was met een archaïsch veiligheidssysteem, het zogenaamde gongfluit-systeem, dat niet meer voldeed aan de wettelijke vereisten. Nochtans beschikte een andere wagon in dezelfde trein ook over een stuurcabine, die wel uitgerust was met een recenter veiligheidssysteem, het wettelijk verplichte memor-systeem.
“Met een andere locomotief had de ramp waarschijnlijk niet plaatsgevonden”, luidde het vonnis. “De NMBS had die archaïsche locomotief nooit aan kop van de trein mogen zetten. Dat ze dat wel gedaan heeft, wijst erop dat ze vertrouwt op de menselijke factor om de veiligheid te verzekeren, hoewel het allesbehalve de eerste maal was dat een trein voorbij een rood sein reed.”
Veiligheidsmaatregelen
De treinbestuurder is mee verantwoordelijk voor het ongeval, maar de zwaarste fout ligt bij Infrabel en de NMBS, aldus de rechter. “De treinbestuurder is de laatste schakel in de veiligheidsketen, hij mag nooit de enige garantie op veiligheid zijn”, klonk het in het vonnis. Voor de treinbestuurder werd enkel de eenvoudige schuldigverklaring uitgesproken. De man kreeg verder geen straf.
Volgens de politierechtbank was het de verantwoordelijkheid van de spoorbedrijven om de nodige veiligheidsmaatregelen te nemen om in een dergelijk scenario een ongeval te vermijden. En dat hebben ze volgens de rechter niet of onvoldoende gedaan.
Met een andere locomotief had de ramp waarschijnlijk niet plaatsgevonden
Spoorwissel
Infrabel werd verantwoordelijk gehouden omdat het het AVG-communicatiesysteem had weggehaald in het station van Halle, hoewel dat volgens de rechtbank had kunnen bijdragen tot de veiligheid. Daarnaast had Infrabel beslist twee treinen te laten kruisen zonder een spoorwissel te voorzien. “Die had de ramp kunnen vermijden”, aldus de rechtbank. “Er is beslist om de treinen te laten kruisen om op die manier een vertraging van 10 minuten in te halen.”
Volgens de rechtbank hebben de NMBS en Infrabel niet de nodige lessen getrokken uit de treinramp van Pécrot in 2001 (met 8 doden en 21 gewonden, nvdr.), en zijn hun fouten veel groter dan die van de treinbestuurder. De NMBS kreeg een effectieve geldboete van 550.000 euro opgelegd. Infrabel werd veroordeeld tot een boete van 550.000 euro waarvan de helft met uitstel.
Gemengde reacties bij nabestaanden
De treinbestuurder zelf wenste niet te reageren na de uitspraak. “Hij is wel tevreden dat het hierbij afgelopen is. Iedereen heeft er baat bij dat hier een punter achter gezet wordt. Ook is hij tevreden dat een deel van de fout aan zijn werkgever is toegeschreven”, aldus zijn advocaat Dimitri de Béco.
De meeste slachtoffers reageerden opgelucht na het vonnis. “Ik ben tevreden dat zowel de bestuurder, maar vooral de NMBS en Infrabel veroordeeld zijn”, zegt Anita Mahy, woordvoerster van de vzw ‘Treinamp Buizingen: Nooit Meer’, die een aantal slachtoffers verenigt. “De NMBS en Infrabel zijn de grootste verantwoordelijken. Zij zijn in gebreke gebleven. Zelfs als hij al door het rood is gereden, dan nog mag zo’n menselijke fout niet tot een ongeval leiden.” De beklaagden kunnen nog in beroep gaan tegen het vonnis. Een horroscenario voor Mahy. “Dat zou echt een kaakslag zijn voor de nabestaanden. Als je een fout maakt moet je de gevolgen aanvaarden. Punt.”
Ik hoor dat er sociaal overleg is waarbij ze machinisten 12 uur aan een stuk willen laten werken. Moordtreinen creëer je zo! Als dat sociaal overleg er ook daadwerkelijk doorkomt zullen er nog vele ‘Buizingens’ voorkomen
Ondanks de opluchting dat de verantwoordelijken gestraft zijn, kijkt Mahy met een bang hart naar de toekomst. “Ik hoor dat er sociaal overleg is waarbij ze machinisten 12 uur aan een stuk willen laten werken. Moordtreinen creëer je zo! Als dat sociaal overleg er ook daadwerkelijk doorkomt zullen er nog vele ‘Buizingens’ voorkomen”, klinkt het fors.
Andere slachtoffers waren minder tevreden met het vonnis. Giuseppe De Luca verloor zijn dochter Laurence bij de ramp. Hij had de treinbestuurder liever zwaarder bestraft zien worden. “Hij is voor mij de grote schuldige. Akkoord, de NMBS en Infrabel hebben zware fouten gemaakt, maar hij is voor mij de hoofdverantwoordelijke voor de dood van mijn dochter. Hij heeft geen seconde geremd. Door zijn gebrek aan waakzaamheid ben ik mijn dochter kwijt.”
19 doden, 310 gewonden
De treinramp vond plaats op maandag 15 februari 2010 vlak bij het station van Buizingen. De P-trein CR E3678 van Leuven naar ‘s Gravenbrakel botste om 08.28 uur bijna frontaal tegen de IC-trein E1707 van Quiévrain naar Luik-Guillemins. Het ongeval kostte het leven aan 19 mensen, onder wie de treinbestuurder van de IC-trein. Minstens 310 personen raakten gewond, onder wie ook de treinbestuurder van de P-trein, en de 2 treinbegeleiders van beide treinen.
Vonnis
Aanvankelijk eiste het openbaar ministerie nog drie jaar cel voor de treinbestuurder, maar het parket sloot zich plots aan bij de verdediging van de treinbestuurder. Die stelde in haar pleidooi dat moest gekeken worden naar wie de grootste fout had begaan, de bestuurder of de rechtspersonen NMBS en Infrabel. Voor de NMBS had het openbaar ministerie een effectieve geldboete van 700.000 euro geëist, en voor Infrabel een geldboete van 650.000 euro. De rechter was vandaag in haar vonnis, bijna tien jaar na de feiten, net iets milder voor beide spoorbedrijven.
De NMBS en Infrabel kunnen nog in beroep gaan tegen de uitspraak.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
PREMIUM59
INTERVIEW. Christophe Deborsu: “Verontwaardiging over geld is makkelijk als je niemand kent die erdoor geraakt wordt. Maar zet je één seconde in onze plaats”
Hoe is het intussen achter de Chinese Muur die de taalgrens stilaan wordt? Als er één man is die het u kan vertellen, dan is het politiek journalist Christophe Deborsu. Hij schrijft vanaf maandag een wekelijkse verkiezingscolumn voor HLN én heeft net een roman uit – over de liefde, maar ook over dit aparte land in twee delen. “We moeten elkaar meer besnuffelen. Mijn neus bedriegt me nooit.” -
Bestelwagen botst zonder bestuurder tegen geparkeerd voertuig in Oordegem
De hulpdiensten werden vrijdagavond omstreeks 23 uur opgeroepen naar de Grote Steenweg N9 in Oordegem nadat daar een merkwaardig ongeval gebeurde.Oordegem -
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
UPDATE
Nederlandse parachutisten storten neer in Diest: een militair loopt bekkenbreuk op
Bij een ongeval met parachutisten van het Nederlandse leger in Schaffen, bij Diest, zijn donderdagmiddag twee gewonden gevallen.Diest -
PREMIUM14
ONZE OPINIE. “Er komen meer dan een miljoen ‘Bompa Bockies’ aan: daar zijn we niet klaar voor”
Het maatschappelijk belangrijkste programma van het moment wordt gemaakt door een als bejaarde geschminkte 39-jarige die zichzelf Bockie De Repper noemt. Lees de reportage en kijk vooral zelf, want ‘Bompa Bockie’ is van het schoonste dat op televisie te zien is. “Over iets meer dan twintig jaar zullen er 1,2 miljoen 80-plussers zijn”, schrijft hoofdredacteur Dimitri Antonissen. “Misschien zorgt Bockie ervoor dat we eindelijk niet langer wegkijken van die enorme uitdaging.” -
Plotse wending op proces treinramp Buizingen: OM vraagt geen straf meer voor treinbestuurder, want grootste fout ligt bij Infrabel en NMBS
-
PREMIUM12
INTERVIEW. Oorlogsjournalist Robin Ramaekers: “Toen ik mijn lief vroeg om te trouwen, was ze geschokt. ‘Moet dat echt?’, zei ze”
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
3
Belg opgepakt in Spaanse haven: wacht acht jaar cel voor cocaïnesmokkel
De Spaanse politie heeft een Belg opgepakt die in ons land nog acht jaar celstraf moet uitzitten voor cocaïnehandel. Hij werd gevat in Tarifa, bij zijn terugkeer met een veerboot vanuit Marokko. Ook een drugscrimineel uit Anderlecht is daar gearresteerd. Hij riskeert 15 jaar celstraf. -
PREMIUM5
Cocktails drinken op de maan: deze Vlaming ontwerpt de eerste maanbasis (mét bar)
17 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageeralbert stroobandt
Jan Verdeghem
John Stahl
louis van hoeylandt
Marc Spandel