Michael Freilich, ex-hoofdredacteur van Joods Actueel, is Kamerlid voor N-VA.
Volledig scherm
Michael Freilich, ex-hoofdredacteur van Joods Actueel, is Kamerlid voor N-VA. © BELGA

Michael Freilich (N-VA) betreurt houding partijgenoot Christoph D’Haese: “Zijn onze angsten dan zo moeilijk te begrijpen?”

N-VA-partijgenoot Michael Freilich betreurt de houding van Aalsters burgemeester Christoph D'Haese, die de Unesco-erkenning van Aalst Carnaval niet langer nastreeft. "Is het zo moeilijk om te begrijpen waar onze bezorgdheden en angsten vandaan komen?", vraagt het Joods parlementslid zich af op zijn website. "Carnaval stopt niet aan de stadsmuren."

17 reacties

  • lars vandenberge

    4 jaar geleden
    Freilich: "Als een gemeenschap enkel begrip heeft voor de eigen gevoeligheden, maar niet eenzelfde empathie kan opbrengen voor anderen, dan is veel gezegd natuurlijk"
  • pierre de smet

    4 jaar geleden
    Mr Freilich , en wat gezegd van die Nederlandse actrice die weigerde om met D'Haese aan tafel te zitten ? Of is dat dan normaal voor u ?
  • DIRK VAN DESSEL

    4 jaar geleden
    Inderdaad, die vermeende "angsten" zijn volkomen onbegrijpbaar en niet alleen voor de Aalsterse burgermeester.
  • Paul Boutsen

    4 jaar geleden
    Er is volgens mij toch nog steeds een groot verschil tussen het ridiculiseren en stereotype maken van iets of iemand in het kader van carnaval, dan doelbewust iets of iemand viseren. Joden met pijpenkrullen, moslims met bommengordels, het Koningshuis met belastinggeld, of de paus met levende doden, dan moet dat kunnen in het kader van carnaval. Altijd zal er iemand wel op zijn tenen getrapt zijn, groenen zullen al klagen als er bloemetjes afgeknipt worden, dus 3 dagen/jaar lachen met alles!
  • johanneke li

    4 jaar geleden
    als je de lokale gebruiken niet kunt begrijpen moet je je er ook niet mee moeien. Christophe heeft gelijk om de erkenning terug te geven als unesco niet in staat is te begrijpen waar carnaval rond draait, en deze michael begrijpt het ook niet... het verschil tussen echt antisemitisme en deze uitbeelding is nochthans overduidelijk