"Elektrische bedrijfswagens kosten honderden miljoenen aan kabels”
Als alle bedrijfswagens elektrisch worden, zijn er voor honderden miljoenen, misschien zelfs miljarden, euro investeringen nodig in het netwerk. Dat zegt de Vlaamse energieregulator VREG in het Vlaams parlement. De regulator stelt voor om een capaciteitstarief in te voeren en pleit ook voor andere maatregelen, zoals het aanmoedigen van slim laden en het promoten van flexibiliteit.
Federaal informateur Paul Magnette (PS) wil de bedrijfswagens zo snel mogelijk vergroenen. Ook Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) is voorstander. Om de Vlaamse doelstellingen te halen, moeten we volgens haar zo snel mogelijk naar zero-emissiebedrijfswagens, wat ook in het Vlaamse regeerakkoord is afgesproken.
België telt meer dan een miljoen bedrijfswagens, dus een dergelijke maatregel zou enorme gevolgen hebben voor het elektriciteitsnetwerk. "Als we niets doen, gaan we heel veel koper in de grond moeten steken", zegt Pieterjan Renier, directeur van de VREG. "Voor honderden miljoenen, misschien zelfs miljarden, euro. Maar is dat wel nodig?", vraagt hij.
De VREG ziet een oplossing in de invoering van een capaciteitstarief. De kosten voor het gebruik van het net zouden in dat systeem niet op basis van verbruik worden berekend, maar op basis van de capaciteit van de aansluiting. Met het capaciteitstarief zou iemand met een ‘grote’ aansluiting veel meer moeten betalen. Het alternatief is een ‘kleine’ aansluiting, waardoor de auto de hele nacht zou moeten opladen.
Een gemiddeld gezin heeft op dit moment pieken in het verbruik van maximaal 7 KW. Met een elektrische auto zou dat stijgen tot 27 KW. Als iedereen die wagen begint op te laden om 17 uur, volgt er een piek in de straat die op dat moment niet kan worden opgevangen. Met een capaciteitstarief zal technologie ontwikkeld worden om slim te laden en zo pieken te vermijden.
"We stellen vast dat er enkele jaren geleden nog geen draagvlak was voor een dergelijke tariefhervorming, dat is er nu wel", zegt Renier. De VREG verwerkt momenteel de input van alle stakeholders en komt in maart met een verslag.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“De olieprijs swingt de pan uit, met tegen de 100 dollar per vat”: expert geeft advies om goedkoper te tanken
-
Energieregulator CREG ziet ruimte om overwinsten kerncentrales af te romen
De federale energiewaakhond CREG ziet mogelijkheden om uitzonderlijk een hogere taks te heffen op overwinsten van de jongste vier kernreactoren. Dat blijkt uit een rapport op vraag van de regering, zo bericht De Tijd. -
32
Binnenkort geen ‘kipstuckjes’ meer? Federale overheid werkt aan richtlijnen voor namen van vegetarische vleesvervangers
De Federale Overheidsdienst Economie werkt aan regels die producenten van vleesvervangers zou verbieden om namen als ‘kipstuckjes’, hamburger of ‘speckskes’ te gebruiken. Dat schrijft de krant ‘De Tijd’. Aan onze redactie wil woordvoerster Lien Meurisse van de FOD Economie enkel bevestigen dat er gewerkt wordt aan richtlijnen “over wat je kan schrijven bij vegetarische vleesvervangers”. -
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
Welzijn op het werk krijgt vandaag meer aandacht dan ooit. Experts moedigen je aan om kritisch na te denken over je leidinggevende en op te komen voor jezelf en je team. Goed leiderschap is dan ook van cruciaal belang voor de prestaties die je levert en hoe je je voelt op de werkvloer. Maar wat kan je als medewerker doen als jouw leidinggevende je belemmert om goed – en graag – te werken? Welzijnsmanager Elisabeth Van Steendam legt het Jobat.be uit. -
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
Gratis zonnepanelen én goedkopere stroom: dat is het model waarmee EnergyVision Vlaanderen wil veroveren. De energiespeler werkt volgens het derdebetalersysteem. De installatie van de zonnepanelen is gratis. Aan EnergyVision betaal je voor de opgewekte elektriciteit die je verbruikt. Mijnenergie.be analyseert de opmerkelijke formule, waar ook mede-investeerder Marc Coucke via zijn investeringsmaatschappij Alychlo zijn schouders onder zet. -
Reizen63
Ryanair stunt met vliegtickets voor minder dan 5 euro
-
PREMIUM39
Ruim 1.100 euro minder bij aankoop woning: federale regering verlaagt notariskosten
-
PREMIUM
“Niet alleen de prijs van deze microgolfoven valt op, ook de prestaties!” De 10 beste huishoudproducten die je nu kunt kopen
-
PREMIUM
Alle bedrijfswagens elektrisch? Het kan, maar er moeten 100.000 laadpalen bijkomen
Als het van informateur Paul Magnette afhangt, zijn bedrijfswagens op diesel en benzine binnen drie jaar ten dode opgeschreven. Zijn voorstel: maak enkel nog elektrische auto's fiscaal aftrekbaar. Nu zijn benzine- en dieselwagens met een lage CO2-uitstoot voor bedrijven nog tot 100 procent aftrekbaar. Is het voorstel van Magnette echter wel realistisch? -
2
PROMOJAGERS SUPERTIP. Stofzuiger nodig? “Hier koop je hem voor 129 euro en krijg je er twee andere toestellen en doos vol poetsproducten bij”
72 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWilly Rams
Hendrik Patyn
Joske Zeeuw
j hendrickx
Patrick Peeters